Koelvl.sens. storing na een paar keer flink gasgeven/doortrekken.

Gestart door spijky, 10-07-2010 20:22:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

spijky

Vandaag ging het motorstoringslampje weer eens branden na dat ik een paar keer flink had opgetrokken.

Nu blijkt met uitlezen dat onderstaande storing er in komt.

EFI-123 Engine coolant temperature (ECT) sensor  ???

Ik heb het al een keer eerder gehad, maar dacht het zal wel toeval zijn. De Temperatuursensor zit er nog niet zolang in.
Maar het vreemde is dat dat bij flink accelereren naar voren komt.

Of zijn er toevallig meerdere sensoren, die vervangen is zit bij de thermostaat.

Iemand enig idee, of eerder meegemaakt?

 
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

Ludo


spijky

My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

Misha

Volgens mij heeft yits dat ook ooit gehad, toen was het de TPS
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Controleer ook de bedrading bij de temp.stekker. Corrosie, gebroken draden, etc.


Gr ;)

spijky

TPS is dat de gasklep positie sensor?

Ik zal de bedrading eens nalopen. Verder merk ik niet veel aan de auto.
Hij heeft wel af en toe met optrekken met het fluwelen voetje, dat de motor heel licht schud alsof je met het gaspedaal aan het spelen bent.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

razorx

@spijky: TPS is inderdaag gaskleppositiesensor

Citaat van: Misha op 11-07-2010 00:20:56
Volgens mij heeft yits dat ook ooit gehad, toen was het de TPS
Ik heb nog even teruggezocht:
Ik had code 2-2-3 en 4-1-1. Die wijzen op een ralle nieuwe imitatie TPS. ;)

@spijky: Ik zou ook de contacten van de temperatuursensor checken en de bedrading er vlak bij.
Als de connector/kabel niet meer in zijn klemmetje hangt kan hij tegen warme plekken komen.

combinedforces

Ik heb sinds vanmorgen ook 123. Geen andere codes, maar hij start niet meer met warme motor. De fan blijft ook lang lopen. Koud doet hij wel goed z'n werk. Motor loopt prima overigens. Morgen een andere sensor proberen denk ik...

thuur

Citaat van: combinedforces op 13-07-2010 00:45:48
Ik heb sinds vanmorgen ook 123. Geen andere codes, maar hij start niet meer met warme motor. De fan blijft ook lang lopen. Koud doet hij wel goed z'n werk. Motor loopt prima overigens. Morgen een andere sensor proberen denk ik...

Ik denk het ook ;D


Gr 8)

combinedforces

Brezan heeft hem morgen liggen, alleen meenemen is kopen... Uitproberen is er niet bij! Ik vervang ook meteen de thermostaat, moet ik dan de 87 of 90 graden hebben?

haasje

Het maakt op zich niets uit, maar met een 90 graden staat je naald horizontaal.

thuur

Citaat van: combinedforces op 13-07-2010 01:03:53
Brezan heeft hem morgen liggen, alleen meenemen is kopen... Uitproberen is er niet bij! Ik vervang ook meteen de thermostaat, moet ik dan de 87 of 90 graden hebben?

Het kan nooit kwaad deze te vervangen. En zeker niet met jouw storingsbeeld. Altijd beginnen met de meest voor de handliggende dingen. Die ook vaak het goedkoopst blijken. Technische storingen oplossen draait om uitsluiten.

De originele (Gates ;D) was een 87-graden variant. Je wijzer kan iets afwijken, maar dan wen je zo aan :D


Gr 8)

combinedforces

Citaat van: thuur op 13-07-2010 01:13:48
Citaat van: combinedforces op 13-07-2010 01:03:53
Brezan heeft hem morgen liggen, alleen meenemen is kopen... Uitproberen is er niet bij! Ik vervang ook meteen de thermostaat, moet ik dan de 87 of 90 graden hebben?

Het kan nooit kwaad deze te vervangen. En zeker niet met jouw storingsbeeld. Altijd beginnen met de meest voor de handliggende dingen. Die ook vaak het goedkoopst blijken. Technische storingen oplossen draait om uitsluiten.

De originele (Gates ;D) was een 87-graden variant. Je wijzer kan iets afwijken, maar dan wen je zo aan :D


Gr 8)

Zo redeneerde ik ook, schrok even van dat Lambdalampje. Dirk gaf aan dat het ook verband zou kunnen hebben met evt. andere sensoren maar gezien de warmte-gevoeligheid gok ik het hier maar even op. Dat wordt Oss-Enschede in een andere auto morgen! Bedankt voor jullie suggesties!

En Erwin; de temp meter staat prachtig op 3 uur maar ik heb andere (toeren)tellers die een vreemd leven lijden ;)

thuur

Citaat van: combinedforces op 13-07-2010 01:19:41
En Erwin; de temp meter staat prachtig op 3 uur maar ik heb andere (toeren)tellers die een vreemd leven lijden ;)

Het wil wel eens voorkomen dat de sensor toch niet jofel is, terwijl de meter gewoon op 3u staat.

Klokjes zijn erg gevoelig voor de boordspanning. Controleer de accu en kijk of je geen speling op het contactslot hebt.


Gr 8)

combinedforces

Die toerenteller blijft aan het emmeren, voor en na de brandstofpompwissel. Accu is prima, contact voelt ook prima eigenlijk...

Enneh Spijky, het is niet m'n bedoeling je topic te hijacken!