trillen bij remmen

Gestart door stiggieglt, 20-07-2010 21:42:53

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Volgens mij gaat het bij een heleboel mensen al fout bij het monteren van nieuwe remschijven.
Heb regelmatig gezien dat die er zo opgemikt worden, zonder proper maken van de ondergrond, direkt de spigotpen muurvast draaien en dan het wiel er weer op.

Ik maak altijd de contactvlakken helemaal zuiver, een heel klein laagje keramisch vet op de naaf, dan de schijf erop, met de 5 wielbouten met de hand de schijf centreren, slingering checken met een lijmklem en een schroevendraaier, dan de spigotpin vast, bouten er weer uit en dan pas het wiel er weer op.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

jrs2k3

Ik heb sinds het weekend ook weer last van trillende achter remmen volgens mij.. Had dit vorige jaar ook tijdens onze vakantie, tijdens wat intensiever gebruik (afgelopen weekend zware vouwwagen achter de volvo gehad) begint hij te trillen bij het remmen. Bij normaal gebruik is hij trillings vrij.

Nu heb ik nog niet heel lang geleden de remschijven achter vervangen  (januari dit jaar)  incl nieuwe blokken, contact vlakken allemaal opgeschuurd zodat deze vrij waren van corrosie. De schijven had ik bij estate service gehaald.

Hoe kan ik goed checken wat precies het probleem veroorzaakt? Welk stappenplan kan ik aflopen ? :)

UserID6342

Begin bij het begin dan maar eens: waar / wat begint te trillen als je remt ?  Doet tie het alleen tijdens het remmen of ook zo ?

henry classic v70

Remklauw die maar aan 1 kant tegen de schijf duwt..........
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

jrs2k3

Citaat van: Dirk342 op 24-08-2010 21:37:33
Begin bij het begin dan maar eens: waar / wat begint te trillen als je remt ?  Doet tie het alleen tijdens het remmen of ook zo ?

Alleen tijdens remmen, tijdens het rijden is hij "stil". Heb het idee dat als ze dus warm zijn dat ze dan meer trillen. Toen hij deed trillen remde ik niet heel hard, heb toen het rempedaal iets verder ingedrukt en toen was het minder.

UserID6342

Dan ga ik, net zoals Henry, denken aan een kapotte remtang.  Maar wat trilt er dan, je stuur of de auto / stoel ?

jrs2k3

Citaat van: Dirk342 op 24-08-2010 22:00:23
Dan ga ik, net zoals Henry, denken aan een kapotte remtang.  Maar wat trilt er dan, je stuur of de auto / stoel ?

Stuur trilt niet echt, de auto zelf wel :-\

Zal van het weekend eens kijken in welke staat de remklauwen zijn. Hopelijk is het met een simpele schoonmaak te verhelpen, anders probeer ik een revisie set en als dat niet helpt haal ik wel een setje nieuwe :)

thuur

De hele auto: achterremmen. Waarschijnlijk een haperende klauw. Bij Scandcar (nee ik heb geen aandelen ;D) kosten ze de kop niet, gewoon beide klauwen vernieuwen. Meteen een kans om de schijven/blokken en handremschoenen mee te nemen.

Gr 8)

Concorde

Kijk, dit zijn alweer hele andere geluiden...
In een ander topic wordt alleen maar gesproken over remschijven / blokken vernieuwen.
Aangezien dit tril-verhaal mij heel erg bekend voorkomt, ga ik volgende week de boel ook maar's lostrekken / gangbaar maken / schoonmaken.

famlansink

Dag heren,

Heb zelfde probleem gehad met onze T5. Oude monteur van de Volvo garage in enschede gaf als advies om een setje schijven scoon te maken en een maand of wat buiten te leggen. Als de schijf aangeroest is af laten draaien en monteren. De spanning schijnt dan uit het materiaal te zijn. Lijkt een oplossing uit grootmoeders receptenboekje maar heeft bij ons wel geholpen. (let wel nieuwe originele volvo schijven achter in de tuin gekwakt geen imitatie materiaal)

Concorde

Kan kloppen. Dat noemen ze 'verouderen'.
Dan zou je al je spanningen kwijt moeten zijn....
Dat doen ze ook met staal dat gebruikt wordt voor fijnmechanische onderdelen.
In mijn werk (gereedschapmaker) gebruiken we dergelijk staal voor stempels en matrijzen.

Concorde

Vandaag de zaak los gehad....
Schijven bleken een vreemd gebruikspatroon te hebben....
Bij beide schijven werd maar bijna de helft gebruikt; gewoon een smalle baan rondom van ca. 2 cm.
Dikte was 7,75mm, dus ik vervang ze sowieso. (moeten min.8,4 zijn)

Zuigers zaten niet vast.

Ik zag dat de schijven bij Scandcar niet duur zijn (34,95). Iemand hier (goede) ervaringen mee?
Uiteraard komt er ook een nieuwe set blokken op. Klauwen waren op het oog nog goed.
Ook stond er een montagesetje in de lijst. Houdt dit in: pennen + die verende plaatjes?

Ik heb de pennen schoongemaakt en ingevet, alle vlakken schoongemaakt, maar ze trillen nog even hard.
Jammer, het had zo mooi kunnen zijn.... ;)

thuur

Citaat van: Concorde op 09-01-2011 21:45:13
Vandaag de zaak los gehad....
Schijven bleken een vreemd gebruikspatroon te hebben....
Bij beide schijven werd maar bijna de helft gebruikt; gewoon een smalle baan rondom van ca. 2 cm.
Dikte was 7,75mm, dus ik vervang ze sowieso. (moeten min.8,4 zijn)

Zuigers zaten niet vast.

Ik zag dat de schijven bij Scandcar niet duur zijn (34,95). Iemand hier (goede) ervaringen mee?
Uiteraard komt er ook een nieuwe set blokken op. Klauwen waren op het oog nog goed.
Ook stond er een montagesetje in de lijst. Houdt dit in: pennen + die verende plaatjes?

Ik heb de pennen schoongemaakt en ingevet, alle vlakken schoongemaakt, maar ze trillen nog even hard.
Jammer, het had zo mooi kunnen zijn.... ;)

Dat slijtagepatroon komt toch echt van versleten klauwen helaas.

Gr :-\

UserID6342

Citaat van: Concorde op 09-01-2011 21:45:13
Monteer maar gewoon nieuwe klauwen, schijven en blokken....  Het slijtagepatroon van de schijf komt idd, zoals Thuur al zegt, van een niet goed werkende remklauw af.  Op deze manier blijf je aan het k*tten...

Concorde

OK... Maar waarom?
Wat doen de klauwen verkeerd dan?
Ik probeer het te doorgronden... maar kan 't logischerwijs nog niet verklaren.
Zouden ze dan scheef aandrukken oid?

Niet dat ik aan jullie twijfel hoor! :) maar meer voor mijn beeld.