Keuze V70 2,5 of 2.4

Gestart door Siemen, 28-07-2010 10:33:39

Vorige topic - Volgende topic

haasje

@sem, volgen mij moeten de mechanische kleppen altijd gesteld worden ieder X aantal kilometers, ongeacht of je op lpg of benzine rijdt.

henry classic v70

Citaat van: Easterboy op 28-07-2010 12:38:23
@Henry: De distributieriem bij de 2.4 (de mijne in elk geval) moet om de 120k vervangen worden. Mijne is net 30k geleden vervangen door Mitchell.

Dat wil nog wel eens verschillen per bouwjaar en motortype
Misschien dat er wel het overgangs blok inzit: wel de 2.4 maar met hydro-stoters... hoe je dit kunt zien is al wel iets over geschreven maar ik zou dit niet duidelijk kunnen uitleggen
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Sem

Citaat van: haasje op 28-07-2010 12:43:59
@sem, volgen mij moeten de mechanische kleppen altijd gesteld worden ieder X aantal kilometers, ongeacht of je op lpg of benzine rijdt.

Ok. Dat lijkt me ook wel logisch, maar bij LPG zal je ze eerder moeten stellen. Je kunt de klepspeling wel laten meten zonder meteen de hele operatie uit te voeren heb ik me laten vertellen. Dan zullen ze op benzine waarschijnlijk alleen controleren, want daar zal dan weinig aan gesteld hoeven te worden. Bij LPG ben je natuurlijk eerder aan de beurt door de hogere verbrandingstempratuur.

Easterboy

Ik meende zelf dat ik GEEN hydraulische kleppenstellers had, Mitchell kan dit bevestigen, hij kent mijn auto inmiddels bijna net zo goed als zijn eigen auto..  ;D

Sem

Citaat van: Easterboy op 28-07-2010 13:02:16
Ik meende zelf dat ik GEEN hydraulische kleppenstellers had, Mitchell kan dit bevestigen, hij kent mijn auto inmiddels bijna net zo goed als zijn eigen auto..  ;D

Dat klopt ook, want jij hebt een 2.4 en dat is dus een blok met handgestelde kleppen. (MY00)

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Ludo

Mocht je gelijk of ooit er gas in willen zetten, zou ik bij voorbaat voor de 2.5 gaan. Deze kunnen er wat beter tegen.

Alles valt en staat met goed onderhoud, én gebruik.
Kijk maar bv de S70 van Ruud, zowat 2 ton probleemloos op LPi, zónder klepsmering, en als ik me niet vergis zijn de kleppen ook nog niet gesteld moeten worden.
:D

Sem

Citaat van: Ludo op 28-07-2010 14:39:24
Mocht je gelijk of ooit er gas in willen zetten, zou ik bij voorbaat voor de 2.5 gaan. Deze kunnen er wat beter tegen.

Kijk maar bv de S70 van Ruud, zowat 2 ton probleemloos op LPi, zónder klepsmering, en als ik me niet vergis
zijn de kleppen ook nog niet gesteld moeten worden.
:D

Zijn de kleppen ook nog niet gesteld moeten worden?  ::) ;D

Misha

2.4 is inderdaad de prettiger motor, meer koppel onderin.

Kleppen stellen is alleen op gas nodig elke 200.000 km, op benzine eigenlijk nooit.
ETM wordt heel moeilijk over gedaan, uiteindelijk ben je voor 700 euro klaar.

Voordeel is dat je een normaal werkende CC krijgt in plaats van die trage, schommelende vacuumpomp met bijbehorend zakkend en stijgend gaspedaal die overigens altijd net irritant te langzaam is.

En 5 bobines, zodat je niet met verdelers en rotoren en hoogspanningskabels zit die onderhoudsgevoeliger zijn.

En variabele nokkenas, wat weer wat meer soepelheid geeft en zuinigheid.

En een moderner motormanagement met ingebouwde en goed werkende STC die prima in staat is om de voorkant in het gareel te houden  in plaats van die ratelende wegrijhulp die soms op de de 2.5 zit.

En een wideband-lambda sensor zodat je niet te arm of te rijk kunt rijden zonder dat je dat merkt.

Verder is het dezelfde cylinderinhoud.

Ik zou dus de 2.4 nemen. 8)
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

Citaat van: Ludo op 28-07-2010 14:39:24

Precies.  8)

Easterboy

Citaat van: Misha op 28-07-2010 17:58:36

Kleppen stellen is alleen op gas nodig elke 200.000 km, op benzine eigenlijk nooit.

Voordeel is dat je een normaal werkende CC krijgt in plaats van die trage, schommelende vacuumpomp met bijbehorend zakkend en stijgend gaspedaal die overigens altijd net irritant te langzaam is.

En 5 bobines, zodat je niet met verdelers en rotoren en hoogspanningskabels zit die onderhoudsgevoeliger zijn.

En een moderner motormanagement met ingebouwde en goed werkende STC die prima in staat is om de voorkant in het gareel te houden  in plaats van die ratelende wegrijhulp die soms op de de 2.5 zit.

En een wideband-lambda sensor zodat je niet te arm of te rijk kunt rijden zonder dat je dat merkt.

Zo, amen! :eusa_pray:

Marc O.

Citaat van: Misha op 28-07-2010 17:58:36

+ 1, zelfs op LPG (met electronische Flashlube dosering).
...The Nile isn't just a river in Africa...

Siemen

Beste mensen,

dat noem ik nog eens reageren!! Ik ben net thuis en lees alle (soms off topic) reacties. Erg bedankt allemaal. De 2.5 die ik op het oog heb heeft 10 kleppen en 140 PK. Heb het even nagekeken.

De reacties lezende trek ik de conclusie (ik rijd gewoon op benzine) dat het niet zo heel veel uitmaakt. Ik ga denk ik voor de 2.5. Ik beslis vrijdag. Heb wel in de gaten dat dit een levend forum is, leuk.

Misha

2.4 heeft 20 kleppen, en kun je met speels gemak laten chippen naar 180 pk. Is identiek aan de 170 pk mechanisch, is alleen software aanpassing. Dan heb je echt een fijn rijdende auto die ook bovenin lekker trekt en dan ook lekker klinkt.

Easterboy

Volgens mij 170pk, tenminste, ik (lees: Rica) kreeg hem niet op de 180pk. :o
Ik meende dat het ging om de 2.5 20v en de 2.4 20v, in geval van een 2.5 10v zou ik zeker weten voor de 2.4 20v gaan. :)