nieuwe bouiekabels monteren, gebruik bougievet !!

Gestart door LPGLE, 29-07-2010 12:28:28

Vorige topic - Volgende topic

LPGLE

Even een waarschuwing ( velen zullen het weten )

Let op als je nieuwe bougiekabels monteert, dat je wel bougie vet gebruikt .

Vanmorgen nieuwe bougies in de volvo gezet , en de net 1 jaar oude bougiekabelset bij het demonteren
helaas 3 stuks kapot getrokken .  :eusa_wall:

tube van beru kost 5.95 ex btw ( ZKF01 ) maar kán je een boel euro's besparen .

doe er je voordeel mee .

Ludo

Ik heb er nog nooit van gehoord.

Even googelen krijg ik o.a. dit:

CiteerBovendien adviseren wij Beru bougievet (dun) op de schroefdraad te gebruiken van de bougie voordat de bougie in de cilinderkop wordt gedraaid (ZKF01).
Dit voorkomt uitdraai-problemen zoals het compleet vastzitten van de bougie met als gevolg een kapotgedraaide bougie en/of schade aan de schroefdraad in de cilinderkop.
Bron.

Dan vraag ik me af, wat dit vet met de kabels van doen heeft. ???

Joeri

Als het elektrisch geleidend is, zoals vet met grafiet, dan zou je het eventueel heel misschien kunnen toepassen op de contactpunten zodat je de kabels makkelijker los krijgt. Maar het klinkt me nogal vreemd in de oren.  :-\

Overigens kan het inderdaad een hele struggle zijn die dingen los te krijgen. Bij mijn mazda ook wel eens de boel kapot getrokken... >:(
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

-D©©©L-

Citaat van: LPGLE op 29-07-2010 12:28:28
Even een waarschuwing ( velen zullen het weten )

Let op als je nieuwe bougiekabels monteert, dat je wel bougie vet gebruikt .

Vanmorgen nieuwe bougies in de volvo gezet , en de net 1 jaar oude bougiekabelset bij het demonteren
helaas 3 stuks kapot getrokken .  :eusa_wall:

tube van beru kost 5.95 ex btw ( ZKF01 ) maar kán je een boel euro's besparen .

doe er je voordeel mee .

Originele kabels ?

beunmaat

mm...die van mij kwamen uit 1995..die kreeg ik er zonder de moeite vanaf hoor.

Gewoon een beetje met beleid doen

LPGLE

Citaat van: beunmaat op 29-07-2010 13:21:16
mm...die van mij kwamen uit 1995..die kreeg ik er zonder de moeite vanaf hoor.

Gewoon een beetje met beleid doen
geloof me , als er ééntje al afbreekt, dan ben je extra voorzichtig . helaas moesten nummer 2 en 3 volgen :(
Citaat van: Ludo op 29-07-2010 12:50:57
Ik heb er nog nooit van gehoord.

CiteerBovendien adviseren wij Beru bougievet (dun) op de schroefdraad te gebruiken van de bougie voordat de bougie in de cilinderkop wordt gedraaid (ZKF01).
Dit voorkomt uitdraai-problemen zoals het compleet vastzitten van de bougie met als gevolg een kapotgedraaide bougie en/of schade aan de schroefdraad in de cilinderkop.
Bron.

Op de tube staat zelfs afgebeeld dat het vet op het porselijn van de bougie moet .
Ik heb ook wat vet aan het metalen topje gedaan van de bougie, dus het dopje wat je er ook af kan schroeven .
Hier bleef bij mij dus het ijzeren klemgedeelte van de kabel vastzitten , en waar het klemmetje aan de kabel was geknepen , daar brak hij af .

Heb garantie aangevraagd , omdat dit mijns inzien nooit zo snel mag gebeuren na 1 jaar , maar de eerste vraag was of ik dit vet had gebruikt vorig jaar .... :-\  niet dus .  Dus geen garantie .

Is ook in 10 jaar de eerste keer dat ik dit mee maak bij een 850

@dcccl : gemonteerd merk BERU .( voorgaande jaren met volle tevredenheid)

ik zit in de vakantie inpak drukte, anders had ik even snel een fotootje gescoord

Ach ...enigste lichtpuntje , ik heb weer een verse ontsteking, altijd prettig op LPG

PS  zit me net te bedenken , ik had als uitzondering een keer NGK bougies (BCPR6ES) geprobeerd, misschien dat het topje enkele tiende mm's dikker is , en te hard klemde .....

LPGLE

Citaat van: Ludo op 29-07-2010 12:50:57

Bron.

zelf ook even verder gezocht, wat dit bedrijf omschrijft is het schroefdraadvet GKF01 ( maar men bied een andere tube aan op de foto )
vaak toegepast op gloeibougies .

ZKF01 is STECKERFETT in 't duuts ;)

GKF 01 BERU Doorsmeervet 6,50     
Tube verpakking; Wit; Temperatuurbereik -40°C - +290°C°C  De schroefdraad van de bougie voor het monteren met bougie montagevet (GKF 01 - Best.-Nr. 0 890 300 034) invetten

ZKF 01 BERU Doorsmeervet 5,95   
Tube verpakking; Wit; Gewicht 10g;  Bij het vervangen van bougies bij auto's met bougiestekkers, a.u.b. nieuwe stekkers en bougiestekkervet(ZKF 01 - Best.-nr. 0 890 300 029) gebruiken

bron Aldoc  ( kan helaas wegens script beveiliging geen link plaatsen .)

haasje

Ik heb bij de sloper die ik had ook de kabels in 2 delen getrokken, maar deze kun je ook gewoon weer in elkaar steken (bij de versie van beru)

LPGLE

Citaat van: haasje op 29-07-2010 14:54:55
Ik heb bij de sloper die ik had ook de kabels in 2 delen getrokken, maar deze kun je ook gewoon weer in elkaar steken (bij de versie van beru)
dat lukt bij deze echt niet , je ziet dat de kern van de kabel stuk is . in feite moet je hem dan een stukje afstrippen, maar omdat deze in de 'buis' zit kom je daar niet bij .

V70 classic

Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

henry classic v70

Je zou bijna denken dat 't een 1 April-grap is............(bougievet staat naast het doosje vonken)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

-D©©©L-

Ik ken dit soort gebreken alleen van immitatie irritatie kabels.

LeonW

Inderdaad en nooit vet aan het schroefdraad smeren, hoe goed Mike van Tellsell het ook bedoelt.
Volvo S70 2.5T

LPGLE

als ik de volgende keer de beru kabels kapot zou trekken , kan ik garantie claimen. tube staat nu samen met de kabelset op de bon .
Helaas moest ik vandaag gewoon aftikken . :(

Marc O.

Citaat van: LPGLE op 29-07-2010 14:19:07
Heb garantie aangevraagd , omdat dit mijns inzien nooit zo snel mag gebeuren na 1 jaar , maar de eerste vraag was of ik dit vet had gebruikt vorig jaar .... :-\  niet dus .  Dus geen garantie .

Je laat je iets te makkelijk omver löllen denk ik. Staat er ergens op de factuur ofzo dat je dat spul had moeten gebruiken? Waarschijnlijk niet. Is het "algemeen bekend" dat je dat spul moet gebruiken? Ook niet. Dusss.....je hebt gewoon recht op garantie.
...The Nile isn't just a river in Africa...