Vraagje aan de getrouwde zelfstandige ondernemers onder ons

Gestart door Quota, 31-07-2010 13:41:24

Vorige topic - Volgende topic

Quota

Hallo allemaal,

We zijn al een keer naar de notaris geweest en hebben diverse sites nageplozen, maar kunnen geen (voor ons) duidelijk antwoord krijgen op onze vraag met betrekking tot de huwelijkse voorwaarden. Vandaar dat ik me nu tot een aantal ervaringsdeskundigen wil wenden, in de hoop dat dat ons wat meer duidelijkheid verschaft.

Wij gaan binnenkort trouwen en hebben allebei voor ons huwelijk al een aantal spaarpotjes gestart. Ook hebben we allebei nog een (momenteel) sluimerende wens om iets voor onszelf te beginnen (wel ieder voor zich). In het geval van een eigen zaak willen we de ander beschermen tegen het ondernemers risico, d.w.z. in geval van een faillisement willen we het huis en de inboedel niet in de handen laten vallen van schuldeisers e.d.. Is dit af te dekken middels huwlijkse voorwaarden en zo ja, hoe worden deze dan genoemd?

Ook hebben we een voorkeur om de schenkingen die we krijgen uit erfenissen e.d. ieder voor zich te houden, in geval van een scheiding, evenals bepaalde zaken die voor het huwelijk en onze relatie al verworven zijn. Wel willen we alles wat we tijdens ons huwelijk verkrijgen als gemeenschappelijk aanduiden.

Mijn vraag is of hier op het forum mensen zijn die ervaring hebben met het op (laten) stellen van dergelijke voorwaarden en de effectiviteit ervan in het geval van een scheiding of faillisement.

Alvast bedankt voor de informatie.

Groeten,

Diederick

Ik ben zelfstandig, getrouwd in gemeenschap van goederen en heb een serieus probleem nu het met de zaak niet goed gaat.
Mocht het zo zijn dat ik het niet haal komen ze dus alles weghalen bij ONS prive dus ook alle dingen die mijn vrouw zelf heeft gekocht/spaar tegoeden
het is voor zover ik weet alleen bijzonder goed om te trouwen in gemeenschap van goederen als je zelf een arme sloeber bent en je vrouw steenrijk want je kan alles lekker door de helft delen in geval van een scheiding en als het om de zaak gaat die omvalt kan zij meebetalen voor alles

Ik ben GEEN ik herhaal geen expert maar dit is wat mijn Advocaat aan mij vertelde
suc6
Diederick

The Saint

Eerst trouwen en later de consequenties weer teniet doen via allerlei documenten? Wil je zo graag trouwen? Lekker zo laten zou ik zeggen. Geef een feest, trek je pak aan maar blijf lekker weg bij de Burgerlijke Stand  ;)
No shirt no shoes, no pinball

v70_owner

Ongeschreven regel; als je een eigen zaak hebt altijd onder huwelijkse voorwaarden trouwen. Dit om beide te beschermen.

t5karel

Citaat van: v70_owner op 31-07-2010 16:14:50
Ongeschreven regel; als je een eigen zaak hebt altijd onder huwelijkse voorwaarden trouwen. Dit om beide te beschermen.
;D ;D
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Quota

Okay, maar ik heb ook gehoord dat zelfs wanneer je onder huwelijkse voorwaarden getrouwd bent, de kans alsnog bestaat dat men bij een faillisement beslag legt op de woning e.d., of is dat maar een fabeltje?

@ the saint, Ik heb je reactie nu een paar keer gelezen, maar ik snap niet echt wat je bedoelt, kun je hem misschien iets meer toelichten?

:eusa_shhh: De vraag wel of niet trouwen is niet echt relevant meer, over vijf weken is het al zo ver. Nu annuleren zou wel eens gelijk kunnen staan aan het eerste faillisement.. :eusa_shhh: :eusa_pray:

daytonawim

Je moet je eigenlijk helemaal afvragen of je in die situatie wel wilt trouwen ?,
zie net dat je geen keuze meer hebt (anders dan wegblijven)

Bezoek eerst eens de kamer van koophandel en eventueel een belastings consulent
of heel goed administratie kantoor voor meer duidelijkheid.
Gratis kan ook bij een rechtshulp winkel.

Ook risico's bij scheiden kunnen aanzienlijk zijn, na 9 jaar mag je ook alimentatie
gaan betalen voor zowel vrouw als kinderen, of vrouw moet meer knaken maken
dan jezelf doet :-)

Dat dek je niet af met huwelijkse voorwaarden !

Zou dus maar snel eens even wat serieuze info gaan inwinnen !

Wel nog een bijzondere tip, als je iets gaat starten of andersom en je tekent me voor leningen
of tekent voor garant cq borgstelling dan graaf je een diepe kuil als het mis gaat !

Diederick

Dat kan , als jij een beevee hebt en er sprake is van ernstig mis management kunnen ze als nog bij je thuis komen
Het is zo geregeld dat je eigenlijk altijd verantwoordelijk kan worden gehouden voor je daden en actie zowel door de bank als door de fiscus en de laatst genoemde moet je als ondernemer ten allertijde te vriend houden ,als ik een advies mag gegeven , als je gaat trouwen doe het op huwlijkse voorwaarden daar zitten de meeste voordelen aan als ondernemer

@ daytona wim

is niet helemaal waar want als er bij degene die mee heeft getekend niks te halen valt komt dat ook te vervallen alleen kom je dan in het oh zo fijne schuldsanerings systeem terecht en daar wil je alles aan doen om daar weg te blijven

Quota

Citaat van: daytonawim op 31-07-2010 16:24:36
Je moet je eigenlijk helemaal afvragen of je in die situatie wel wilt trouwen ?,
zie net dat je geen keuze meer hebt (anders dan wegblijven)

Bezoek eerst eens de kamer van koophandel en eventueel een belastings consulent
of heel goed administratie kantoor voor meer duidelijkheid.
Gratis kan ook bij een rechtshulp winkel.

Ook risico's bij scheiden kunnen aanzienlijk zijn, na 9 jaar mag je ook alimentatie
gaan betalen voor zowel vrouw als kinderen, of vrouw moet meer knaken maken
dan jezelf doet :-)

Dat dek je niet af met huwelijkse voorwaarden !

Zou dus maar snel eens even wat serieuze info gaan inwinnen !

Wel nog een bijzondere tip, als je iets gaat starten of andersom en je tekent me voor leningen
of tekent voor garant cq borgstelling dan graaf je een diepe kuil als het mis gaat !

Hoi Daytona twin,  dank voor je suggestie, maar juist die serieuze informatie (notaris bijvb.) geeft ons geen heldere antwoorden. Ik ben gewoon op zoek naar ervaringsdeskundigen. We willen huwelijkse voorwaarden opstellen om elkaar te beschermen, maar als dit geen zin heeft, dan is dat op laten stellen ervan gewoon weggegooid geld.

FGG

Volgens mij hebben huwelijkse voorwaarden niets te maken met beslaglegging van prive-goederen bij een bedrijfsfaillissement. De huwelijkse voorwaarden voorkomt dat de wederzijdse partners hun goederen gescheiden houden. Bij de juiste bedrijfskeuze staat prive los van het bedrijf, volgens mij is dat bij bijvoorbeeld een BV het geval.

Verdiep je eens in de bedrijfsvormen voor het zakelijk-prive gedeelte.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

daytonawim

Bel gewoon eens met de KVK kost niks !

Helaas ken ik wel wat gevallen daar waar het e.a. mis is gegaan, in 1 geval snapte de geldschieter
het probleem en heeft bij  madam niets verhaald (had wel gekund) had ook geen schuld in het geheel.

Het allerbelangrijkste wat je moet onthouden zijn je borgstellingen, die worden door de banken
al snel gevraagd en dan helpt niets meer.

Rob850turbo

bij de bedrijfsvorm zelfstandig (1mans zaak) ondernemer of een vof is de eigenaar hoofdelijk aansprakelijk  (dus prive)

bij een bv alleen voor het ingelegde kapitaal.

Gr Rob
ps google even en je vind zat , zoals deze :

http://www.startendeondernemersnet.nl/Welke-bedrijfsvorm-past-bij-u.277.0.html

michiel

Je kan er ook nog een Ltd van maken. Een Engelse BV, zeg maar. Dat biedt in feite dezelfde bescherming als een BV, zonder de kapitaalsverplichting. Maar er zitten dan wel weer andere haken en ogen aan:
http://www.zibb.nl/10177682/Eigen-zaak/Eigen-zaak-artikel/Limited-een-goedkope-bv-met-schaduwkanten.htm
http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=19624
http://www.yrt.nl/eurobv.html

Wel ff inlezen, dus!
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

Quota

Goed, Dat is dan helder, we kunnen ons de kosten voor de notaris wat dat betreft besparen dus...

JvW

Citaat van: Quota op 02-08-2010 09:13:06
Goed, Dat is dan helder, we kunnen ons de kosten voor de notaris wat dat betreft besparen dus...

Dan heb je je nog niet helemaal ingelezen. Bespreek het aub met een gedegen administratiekantoor of belastingconsulent. Juist als je een bedrijfje wil beginnen is het fiscaal erg aantrekkelijk om dat nou juist niet in een BV of Ltd te doen. Je betaald dan fors meer belasting en kunt geen gebruik maken van de fiscale startersfaciliteiten. Wanneer je een eenmanszaak of VOF start kan dit wel.

Kort gezegd:
Eenmanszaak/VOF:
Voordeel: fiscaal aantrekkelijk (je betaald minder belasting)
Nadeel: privé wordt je aangesproken op het moment dat het fout gaat. Het vermogen van je toekomstige partner kun je veiligstellen door goede huwelijkse voorwaarden op te laten stellen en de voorwaarden in de jaren daarna goed na te leven.

BV:
Voordeel: de aansprakelijkheid van het privévermogen is afgedekt.
Nadeel: meer verplichtingen (publiceren jaarcijfers) en fiscaal (zeker in het begin) onaantrekkelijk (duurder).

Ltd:
Voordeel: Dit worden vaak zulke mistige constructies dat niemand er meer iets van begrijpt.
Nadeel: Dit worden vaak zulke mistige constructies dat niemand er meer iets van begrijpt.

Als je nog meer wilt weten pb je me maar even.