Faillissement "Amsterdams Openbaar Vervoermuseum"

Gestart door coyote1980, 02-08-2010 09:59:19

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citaat van: Scooby Doo op 02-08-2010 16:11:51
Als we dus jou redenering heel effe doortrekken dient het voetbal per onmiddellijke ingang afgeschaft te worden, en dan besparen we een heel deel op onze belastingen.
Ook ik heb 0,0 feeling met voetbal en al helemaal niet met de bedragen die daarin rond gaan.  Is gewoon absurd, dus ja van mij mag idd dat idiote voetbalgebeuren zoals het nu in Nederland is, meteen afgeschaft worden.  Ik ben er ook een voorstander van dat als er een politiemacht ingezet moet worden bij een wedstrijdje, dat dit dan maar bekostigd moet worden door de clubs zelf.  Heel simpel, verhaal dat dan maar weer op de aantal bezoekers en dat zou in ieder geval het eerlijkst zijn.

Ben

Volgens mij ging dit draadje over het Openbaar Vervoer Museum.
Ik vind dat musea per defi nitie een bestaansrecht hebben.
Ze tonen ons cultureel erfgoed en geven een beeld van hoe het vroeger was.

The Saint

Citaat van: Dirk342 op 03-08-2010 06:31:08
Citaat van: The Saint op 02-08-2010 18:55:22

Ik denk dat het gemiddelde dancefestival aanzienlijk meer witte muizen vereist dan een potje voetbal.

Ben ik totaal niet met je eens, net zoals een hoop anderen hier kom ik ook op grote dancefestivals en daar is normaliter weinig politie bij.  Waarom, omdat de meeste dancefeesten een heel ander publiek trekt als de gemiddelde voetbalwedstrijd. De mentaliteit van de danceliefhebbers is ook echt niet te vergelijken met die van de gemiddelde supporter van de een of andere voetbalclub.  Mooi voorbeeld, afgelopen 3 juli Sensation White bijna 40.000 mensen daar, dus vele malen meer als een voetbalwedstrijdje, niets maar dan ook helemaal niets gebeurt qua toestanden etc.  De politie (ja , ook ik heb nog even met ze staan te lullen omdat ik de weg niet wist lopend) stond fluitend buiten en spraken over een 'superrelaxte avond'.  Zo kan het dus ook !!

Jaja, maar léés je mijn postings überhaupt? Ik zeg dat ik al decennia bij AZ de voetbal bezoek (inclusief internationale thuiswedstrijden), en dat er nooit wat gebeurt tegenwoordig. Agenten in het stadion heb ik al jaren niet meer gezien, alleen een paar die bij het kruispunt staan voor het verkeer. Diegenen die in het stadion voor wat toezicht zorgen, met alleen woorden tot hun beschikking, zijn suppoosten van de club die indirect door de supporters betaald worden. Ook de uitspelende club heeft zijn eigen suppoosten mee.

Voetbalhooligans zijn er nog steeds, net zoveel als hockeyhooligans en dancefestival hooligans. Als je het persé wilt verzieken, dan lukt je dat, óók bij de paardenrennen. Die relatie met voetbal wás er wel, maar bestaat echt allang niet meer. Kom eens naar het stadion zou ik zeggen, daar heb je diezelfde relaxte sfeer als bij jouw dancefestival. Zoals gezegd zit ik er echt midden tussen de bejaarden, vrouwen en kleine kinderen. En er gebeurt nooit wat.

En blijkbaar zitten de hoge verdiensten in het voetbal je ook dwars. Nou mij ook. Maar denk je dat Stutterheim aan de bedelstaf is? Jullie maken hem vele malen miljonair. Overigens heeft de crisis in het voetbal keihard toegeslagen hoor, lees de kranten maar.

On topic: kennen de liefhebbers Bello uit Bergen? Rijdt al jaren tussen Hoorn en Medeblik. Kun je als toerist gewoon een ritje maken terwijl je aan de poffertjes zit. Een echte aanrader. Je komt uit bij het Hoornse Stroomtram Museum.
No shirt no shoes, no pinball

Joris_Scholte

Citaat van: Ben op 03-08-2010 08:33:03
Mooi gesproken Ben, ik denk dat deze uitspraak precies verwoord waar het om gaat. :eusa_clap: :eusa_clap:

coyote1980

Ik ben tijdens vakanties ook steevast museumtrein/tram bezoeker:

Anten Gräfsnäs Järnväg vlakbij Göteborg - heerlijk in Gräfsnäs aan de vafflor med sylt och grädde zitten 8)
Stockholms Spårvägs museum
Malmköpings spårvägs museum - museum inclusief een stukje werkend spoorlijn. Zit een busmuseum bij.
Nora Berslags Veteran Järnväg - Vlakbij Örebro een leuk museumlijntje

En zo wemelt het daar van de leuke oude meuk 8)
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Joris_Scholte

Heb zelf met materieel gereden wat toen eigenlijk al klaar was voor museum (en de bijbehorende renovatie, wat soms ook nog door ons is uitgevoerd), weet dat er veel van naar Cuba en Georgië is geëxporteerd voor een tweede leven.

Nederlanders in het buitenland

jrkalf

Ik heb ook niets met voetbal en ja ik heb wel iets met oude dingen van vroeger.

Maar ik ben voornamelijk op het zelfstandig levensvatbaar zijn van dit soort initiatieven. Als de gemeente zich niet heeft gedragen zoals uit het stuk zou blijken, had men andere stappen moeten nemen. (iets met rechtzaken, maar ik ken de details hiervan niet dus lijkt me het een zinloos onderwerp om over verder te gaan).

Ik hoop dat als ze een levensvatbare oplossing kunnen bedenken dat het doorgang kan vinden of dat de onderdelen desnoods bij een ander museum ondergebracht kunnen worden.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

joebar

waar zijn dan onze musea over de slavenhandel en hoe we daar aan verdiend hebben, en de oorlog in nederlands indie??? en ons culturele erfgoed rond de 1e wereldoorlog , toen we de grootste coke-producent van de hele wereld waren, en alle legers hun soldaten volstopte met die troep om dat ze anders de loopgraven niet uit te krijgen waren???

Tijden veranderen, en we zeiken allemaal als mensen over "vroeger was het beter ' beginnen, maar als we maar selectief genoeg zijn wordt het plotseling "erfgoed"??

Daar snap ik dus de ballen niet van ....
Als je door rome loopt heeft iedereen het over het historische belang van al die oude rommel, terwijl die schoften minstens net zo erg gehandeld hebben als Adolf H, en dat was een massamoordenaar, en de romeinen is cultureel erfgoed
please explane

Ben

Misschien zijn er wel niet genoeg musea?

UserID6342

Of eerder teveel die de kop niet boven water kunnen houden zonder steun van de belastingbetaler. Persoonlijk kan ik me wel vinden in het standpunt wat Chris (Joebar) verwoord.  Als je dan perse museums wilt, dan ook musea over alles.  Dus niet alleen over de tralalala dingen en hoe mooi het allemaal niet was, maar ook over de diverse schoftenstreken.  Natuurlijk zijn er wel een paar musea die dat durven te belichten en is goed ook, denk bijv. aan Auschwitz maar het merendeel is het allemaal hoe mooi het allemaal was....

The Saint

Citaat van: joebar op 03-08-2010 18:31:18

waar zijn dan onze musea over de slavenhandel en hoe we daar aan verdiend hebben, en de oorlog in nederlands indie??? en ons culturele erfgoed rond de 1e wereldoorlog , toen we de grootste coke-producent van de hele wereld waren, en alle legers hun soldaten volstopte met die troep om dat ze anders de loopgraven niet uit te krijgen waren???

Tijden veranderen, en we zeiken allemaal als mensen over "vroeger was het beter ' beginnen, maar als we maar selectief genoeg zijn wordt het plotseling "erfgoed"??

Als je door rome loopt heeft iedereen het over het historische belang van al die oude rommel, terwijl die schoften minstens net zo erg gehandeld hebben als Adolf H, en dat was een massamoordenaar, en de romeinen is cultureel erfgoed
please explane

Ik zal het je uitleggen. Heb JIJ het in al je gesprekken over je slechte eigenschappen en slechte dingen die je gedaan hebt?

En eerlijk zeggen he...

En dan nog: uit slechte tijden zoals de Duitse overheersing, komen toch ook altijd wel een paar goede dingen? Een stuk infrastructuur of whatever. Wat is daar mis mee?

Ik vind die treinen gewoon mooi, en zou er ook wel een paar bewaren waar de joden in zijn afgevoerd bijvoorbeeld. Gewoon wat tastbare dingen die een verteld verhaal kunnen bijstaan in het begrijpen.

Je zit er wel ERG negatief in... lighten up!
No shirt no shoes, no pinball

joebar

Citaat van: The Saint op 03-08-2010 19:16:12
Citaat van: joebar op 03-08-2010 18:31:18

please explane

Ik zal het je uitleggen. Heb JIJ het in al je gesprekken over je slechte eigenschappen en slechte dingen die je gedaan hebt?

En eerlijk zeggen he...

En dan nog: uit slechte tijden zoals de Duitse overheersing, komen toch ook altijd wel een paar goede dingen? Een stuk infrastructuur of whatever. Wat is daar mis mee?

Ik vind die treinen gewoon mooi, en zou er ook wel een paar bewaren waar de joden in zijn afgevoerd bijvoorbeeld. Gewoon wat tastbare dingen die een verteld verhaal kunnen bijstaan in het begrijpen.

Je zit er wel ERG negatief in... lighten up!

Nee ik zit er niet negatief boven op, wat ik wil zeggen is dat een museum voor het overgrote deel voor een beperkte doelgroep is, en de vraag rijst mij dan of dit allemaal door de belastingbetaler in stand moet worden gehouden....
Mijn vrouw is dol op schoenen, en er is een schoenenmuseum, ( partikulier) als zij het niet meer op kunnen of willen brengen, moeten wij dit dan allemaal betalen?
hoe ver moeten we gaan, spoorweg okay das een..
Tennis? Voetbal? klompenmaker? sportvissen? Dammen? hairspray?

Er is voor elk product ook een verzamelaarsgroep te vinden, en ze vinden allemaal dat ze het recht op een museum hebben, waar leggen we de grens, en hoeveel mag het kosten????

coyote1980

Citaat van: joebar op 03-08-2010 22:32:52
Nee ik zit er niet negatief boven op, wat ik wil zeggen is dat een museum voor het overgrote deel voor een beperkte doelgroep is, en de vraag rijst mij dan of dit allemaal door de belastingbetaler in stand moet worden gehouden....
Je doet nu net alsof elk museum enkel op overheidsgeld teert. In principe moet een museum zichzelf bedruipen. Ze kunnen een subsidieaanvraag doen en soms gunt een gemeente een museum wat door lagere tarieven te hanteren. Dat neemt niet weg dat een museum in principe zichzelf moet bedruipen.

Citaat van: joebar op 03-08-2010 22:32:52
Mijn vrouw is dol op schoenen, en er is een schoenenmuseum, ( partikulier) als zij het niet meer op kunnen of willen brengen, moeten wij dit dan allemaal betalen?
hoe ver moeten we gaan, spoorweg okay das een..
Tennis? Voetbal? klompenmaker? sportvissen? Dammen? hairspray?

Er is voor elk product ook een verzamelaarsgroep te vinden, en ze vinden allemaal dat ze het recht op een museum hebben[/u], waar leggen we de grens, en hoeveel mag het kosten????
Nou ehh, iedereen mag dat vinden, en ook iedereen mag een subsidieaanvraag voor een museum indienen, dat is je recht. De gemeente bekijkt of het van toegevoegde waarde is en rendabel kan zijn en besluit op basis daarvan of een duwtje in de rug nodig is. Doe dus niet alsof er kruiwagens met geld in de bodemloze put der musea worden gestort maar besef dat hier wel degelijk over wordt nagedacht.

Terug on-topic: in het geval van dit museum heeft de gemeente er alles aan gedaan om het museum kapot te maken. In mijn ogen ga je zo niet met een dergelijk waardevolle collectie om. Maak dan meteen duidelijk wat je plannen zijn en maak het niet kapot met een faillissement. In dat licht bezien hoort de gemeente nu haar verantwoordelijkheid te nemen en deze collectie veilig te stellen. Desnoods door de collectie zelf op te kopen en te doneren aan het andere trammuseum in de stad.
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic