Claxon

Gestart door Ludo, 10-08-2010 23:21:18

Vorige topic - Volgende topic

Thys

Citaat van: stotteraar op 11-08-2010 20:34:56
Dus een vermogen van 107 dB(A).

Eh? :eusa_think:

Zullen we het op geluidsdruk houden? ;)

stotteraar

Prima, maar als er door akoestici en fabrikanten een dB-getal wordt gegeven, is het bijna altijd een vermogen, omdat dat niet afhankelijk is van afstand, afstralingshoek etc.
Met vermogen kun je dus makkelijk rekenen.
Vandaar.....

Thys

Misschien begrijp ik het niet, maar juist daarvoor wordt toch altijd de gevoeligheid van de geluidsbron vermeld bij  1 Watt insturing?

stotteraar

Bij een luidspreker wordt de gevoeligheid (het rendement) gemeten door 1 W versterkervermogen op 1 meter afstand te bepalen. Als dat bijvoorbeeld 90 dB opwijst, en de speaker kan 100 W maximaal hebben, kan de speaker op 1 meter afstand 110 dB kabaal maken.
Een speaker die een rendement heeft van 110 dB (bij 1 W) en die 100 W belastbaar is, kan maximaal 130 dB herrie maken. Daarom zegt het niet veel hoeveel W een luidspreker is, je moet ook de gevoeligheid weten om te bepalen wat het maximale geluidsniveau is dat een speaker kan veroorzaken.

Bij andere geluidsbronnen wordt in de praktijk gemeten hoeveel lawaai ze maken en wordt dat teruggerekend naar een vermogen zodat je er makkelijk mee kunt rekenen. Als een airco bijvoorbeeld op 1 meter afstand 40 dB geluidsdruk veroorzaakt op een S(ound) L(evel) M(eter), doet men net alsof er is gemeten over alle punten van een bol rondom de airco. Dat betekent dan dat de airco 40 dB + 11 dB (alle andere richtingen dan de meetrichting stralen ook lawaai af) = 51 dB vermogen heeft.  (In de praktijk moet je uiteraard ook weten of die bron het geluid homogeen over een bol afstraalt).

Als je nu het vermogen weet, en je wilt weten hoeveel herrie er op een bepaalde afstand overblijft, kun je dat uitrekenen: de afname is 20 x LOG(r), waarbij r de afstand (radius) is, + 11 dB.
Als je een geluidsdruk weet, laat je die 11 dB weg.

20LOG(2) = 6, 20LOG(4) = 12, 20LOG(8) = 18, 20LOG(10) = 20, 20LOG(20) = 23, etc.

Iedere verdubbeling van de afstand geeft dus een verzwakking/versterking van 6 dB.
Op 10 meter heb je 20 dB minder, op 100 meter 40 dB, op een kilometer 60 dB.

Ludo

mm dat word me te technisch.
Ik wil gewoon een (harde) toeter, waarmee bv een fietser zo hard schrikt, dat ie van z'n fiets pleurt.  ;D

Laserblue

Citaat van: Ludo op 12-08-2010 13:03:30
Ik wil gewoon een (harde) toeter, waarmee bv een fietser zo hard schrikt, dat ie van z'n fiets pleurt.  ;D

treinhoorn?  ;D
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Snellebaksteen

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Joeri

Fantastisch, rete illegaal maar o zo fijn  :evil:
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Snellebaksteen

Ik heb een tijdje met een 2 tonige luchthoorn op een motor rond gereden. Bijkomend voordeel was dat de compressor die ik onder m'n zadel had ingebouwd het hele zadel heerlijk liet trillen als je op de knop duwde. Ik heb heel wat af getoeterd op dat ding. ::)
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

daytonawim

Citaat van: Laserblue op 12-08-2010 13:04:21
Ik wil gewoon een (harde) toeter, waarmee bv een fietser zo hard schrikt, dat ie van z'n fiets pleurt.  ;D

treinhoorn?  ;D

Vorige buren van mijn broer hadden zo'n toetertje :-)

Aangestuurd door een Atlas Copco compressor, hoorbaar op 15 KM

Laserblue

Citaat van: daytonawim op 12-08-2010 13:33:26
Citaat van: Laserblue op 12-08-2010 13:04:21
Ik wil gewoon een (harde) toeter, waarmee bv een fietser zo hard schrikt, dat ie van z'n fiets pleurt.  ;D

treinhoorn?  ;D

Vorige buren van mijn broer hadden zo'n toetertje :-)

Aangestuurd door een Atlas Copco compressor, hoorbaar op 15 KM

Er rijdt er hier in de omgeving ook eentje mee, die hoor je idd de hele polder rondrijden  ;D

Joeri

Citaat van: Snellebaksteen op 12-08-2010 13:26:02
Ik heb een tijdje met een 2 tonige luchthoorn op een motor rond gereden. Bijkomend voordeel was dat de compressor die ik onder m'n zadel had ingebouwd het hele zadel heerlijk liet trillen als je op de knop duwde. Ik heb heel wat af getoeterd op dat ding. ::)
En dat vertel je hier?  :laugh:
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Laserblue

Citaat van: Joeri op 12-08-2010 14:43:06
Citaat van: Snellebaksteen op 12-08-2010 13:26:02
En dat vertel je hier?  :laugh:

toen was ie nog vrouw, je weet toch dat ie is omgebouwd?  ;)

UserID6342