Dagteller kilometerteller stuk na vervangen van remblokken

Gestart door Easy_keys, 26-10-2011 13:40:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Easy_keys

Ja, ik ken het probleem met het kapotte tandwieltje. Om het tandwieltje te vervangen heb ik een prima handleiding gevonden. Hulde aan het Volvo850forum

Maar.... mijn km-teller is opgehouden nadat we aan de remmen hebben gewerkt (achter). Is het mogelijk dat we daar iets los hebben gemaakt / beschadigd waardoor het tellertje niet meer werkt? Kan me voorstellen dat er ergens op de wielen een sensor zit die meet hoeveel km de auto heeft afgelegd. Ik denk eerder dat daar iets aan mankeert. Dit zou ik eerst eens willen weten alvorens ik het hele dashboard uit elkaar haal.

Bestaat zoiets of ben ik nou rare dingen aan het verzinnen en is het wel degelijk een kapot tandwieltje?

Turbo-Geek

Die 2 hebben 0,0 met elkaar te maken. Het is vrees ik pure toeval.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

mehn

Citaat van: Easy_keys op 26-10-2011 13:40:32
Bestaat zoiets of ben ik nou rare dingen aan het verzinnen en is het wel degelijk een kapot tandwieltje?

Dat ligt een beetje aan het bouwjaar van je auto. Heb je een boardcomputer? Loopt de dagteller daar wel mee?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Easy_keys

Nee ik heb geen boordcomputer. Er zal toch ergens geregistreerd moeten worden hoe vaak een wiel ronddraait ofzo?  :eusa_think:

jeroen74

Ja, die sensor zit op de versnellingsbak, en bij de latere modellen is die vervallen en wordt een ABS sensor daarvoor 'misbruikt'.

Als je snelheidsmeter het nog gewoon doet, is het echt gewoon het tandwieltje. Ze gebruiken dezelfde informatiebron.

Easy_keys

Citaat van: jeroen74 op 26-10-2011 15:13:54
Ja, die sensor zit op de versnellingsbak, en bij de latere modellen is die vervallen en wordt een ABS sensor daarvoor 'misbruikt'.

Als je snelheidsmeter het nog gewoon doet, is het echt gewoon het tandwieltje. Ze gebruiken dezelfde informatiebron.

Ja, hebben we die ABS sensor dan per ongeluk naar zijn grootjes geholpen? Of zou n dat geval de snelheidsmeter het ook niet meer doen?

Ewout Schalkwijk

Dan krijg je gelijk een storing op je ABS (lampje in dashboard).

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

jeroen74

Misschien is het lampje kapot ;D Maar in het geval je die sensor gesloopt zou hebben, doet die snelheidsmeter ook niets. Zoals ik al zei, snelheidsmeter en tellertjes gebruiken een en dezelfde informatiebron (meerdere zou onzinnig zijn overigens...)

Dus, als je snelheidsmeter gewoon werkt, maar je tellertjes niet, dan is het het tandwieltje.

Easy_keys

Ok dank voor jullie info. Dat wordt een tandwieltje vervangen dus.

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein