Olieniveau onder minimumstreep peilstok

Gestart door Fi-Wi, 24-10-2010 18:07:47

Vorige topic - Volgende topic

Fi-Wi

Ik heb een Volvo V70 2.5, bj 1997 die de afgelopen 4 jaar dat ik hem heb weinig olie verbruikt. Ik rijd echter niet veel, zo'n 12.000 km/jr. Bijna Volvo-onwaardig dus.  ::)

Zojuist heb ik het oliepeil getracht te meten maar op de peilstok zie ik geen olie. De auto staat horizontaal en er brandt geen olielampje op het dashboard, terwijl je dat toch zou verwachten als de peilstok niet tot de olie reikt.

Hoeveel olie zit er nog in als de peilstok niet meer "be-olied" wordt? Ok, te weinig ja, maar in liters uitgedrukt?

Moet ik er persé hetzelfde merk in gooien of maakt dat niet uit zolang het maar de 10W40 is die er nu ook in zit?

Is het normaal voor een roffel als die van mij dat er geen olielampje brandt terwijl de peilstok geen olie raakt?

FGG

Misschien is 't lampje wel kapot, zou niet de eerste keer zijn. Dat kun je controleren door de auto op contact te zetten.
Als er geen olie aan de stok zit zou ik gewoon een willekeurige 10W40 bijkieperen, beter merkloze olie dan geen olie!

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Fi-Wi

Vergeten te melden idd, het lampje brandt bij het aanzetten van het contact en gaat keurig uit als de motor start.

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Johann

Denk dat er nog wel een liter of 3-4 in zit. Als hij idd net onder de peilstok zit dan zal het ook nog wel meevallen zolang je maar niet hard door bochten gaat.

Met de weinige kilometers kan er veel condens in de olie gaan zitten en rij je de auto dan een keer goed wam dan "verdampt" ineens de helft van je olie.

Gooi eerst maar eens een halve tot driekwart liter olie bij en kijk of er dan wel iets aan de peilstok komt. 

Fi-Wi

Ludo

Citaat van: Fi-Wi op 24-10-2010 18:07:47
Is het normaal voor een roffel als die van mij dat er geen olielampje brandt terwijl de peilstok geen olie raakt?

Ja is normaal.
Er zit immers geen olieniveau sensor op.
Het lampje is voor de oliedruk.

KIM

Dat lampje...
Vertelt dat je oliedruk hebt en zegt niets over de hoeveelheid olie in je carter. Wanneer het tijdens het rijden gaat branden ben je eigenlijk te laat. De schade is dan al aanwezig.
Tussen minimum en maximum aanduiding van de peilstok is 1 liter olie. Het merk olie dat je erbij gooit maakt in principe niet uit, zolang de viscositeit (de 10W40 die jij noemt) maar dezelfde is.

Ludo

Citaat van: KIM op 24-10-2010 19:16:10
Tussen minimum en maximum aanduiding van de peilstok is 1 liter olie.

Even opletten.
Een peilstok met rode oog is 1 liter, die met een fluorcerend oog is 1,5 liter.

Fi-Wi

Weer wat geleerd, ik ga vanmiddag maar eens een paar liter olie kopen. Ik hoor/ruik nu nog niets vreemds gelukkig.  :eusa_whistle:

jan piet

Volgens mij, en graag reacties als ik mis zit, kun je bij onze auto's op 2 manieren schade oplopen door oliegebrek: te weinig olie, maar (nog) voldoende oliedruk wat hogere temperaturen veroorzaakt doordat oa de zuigers van onderen af minder olie 'ontvangen' dan gewenst. Hierdoor kan schade op langere termijn ontstaan, maar ook een puur gebrek optreden.
Het wegvallen van oliedruk hoeft hier niet mee samen te gaan, want dit kan ook door een defecte oliepomp of lekkage veroorzaakt worden. In dit geval zal het lampje wél oplichten.

In het geval van de 1e heb ik nog wel es een blok verspeeld op Batadorp  :eusa_whistle: waar er te weinig olie aanwezig was om de snelheid waarmee ik de bocht nam richting Tilburg nog voldoende van olie te voorzien. Aan 1 zijde lagen er wat kleppen uit...  :eusa_shhh: :'(

Het geval van de 2e had ik laatst bij de Scim toen de leiding naar de drukmeter geknapt was. En gelukkig ruimschoots op tijd bemerkte.
Gr,JP