Marc's 850 Turbo

Gestart door marc-850, 14-01-2009 21:21:44

Vorige topic - Volgende topic

Freakybaby

Aan die 626 ga je veel lol beleven.. Heb er nog het nodige van liggen. Heerlijke reisauto's, en een stuk beter in de bochten dan een 850!
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

marc-850

Mijn eigen blog maar weer eens opgegraven.

Inmiddels is de Mazda weer de deur uit en vervangen voor een Fiat Grande Punto voor mijn vrouw. Dus inmiddels rij ik weer zelf in de 850.
Het afgelopen jaar eigenlijk weinig tot niks aan de 850 gedaan. Maar daar gaat nu weer verandering in komen.
Volgende week als eerste nieuwe olie en filters erop. Gelijk de lekkage van de olie retour leiding maken. Bij de verschillende keerringen is geen lekkage te zien.
Daarnaast wil ik op korte termijn de carterventilatie onderhanden nemen en de diverse vacuumslangen vervangen, omdat Dirk onlangs per toeval een kapot slangetje constateerde.

Verder laat ik binnenkort een roestplek op het achterscherm repareren en moet ik het schuifdak weer werkend zin te krijgen, aangezien de metalen plaat ook aan het roesten is op de randen. Deze kan dan gelijk meegespoten worden.

En ik wil nu eindelijk de auto verlagen. Hieronder wat foto´s zoals hij nu op de pootjes staat. Voor mijn gevoel staat hij nu niet helemaal in verhouding; voor te hoog, t.o.v. achter.
Aan de voorzijde mag hij 4 cm naar beneden, heb alleen het idee dat dat voor achter te veel is.

Maar misschien iemand die hier advies/raad/idee voor heeft?

Zie nu ook dat een paar nieuwe elandstikkers weer netjes zouden staan.

Vulk

Als je hem enkel vanvoor verlaagt kom je al een heel eind denk ik. Achter verlagen kan altijd nog.

marc-850

Vanmiddag bij de dealer (Vos Oss) een o-ringetje en een pakking gehaald voor de olieretourleiding van de turbo. Totale kosten: 3,63 euro ;D
Ritje Oss v.v. heeft me al meer gekost.

marc-850

Vandaag 2 originele Volvo hoedenplankspeakers (HT-259) ingebouwd, die ik via het forum gescoord had. Klein uurtje werk aan gehad.
Aan weerszijden van de rugleuning de zijstukken lostrekken. de hoedenplank uit de twee beugeltjes wippen die aan de metalen plaat zitten. De schuifjes aan de achterzijde van de gordeldoorvoer eraf halen, zodat je de gordel eruit kan schuiven. Dan trek je de hoedenplank zo naar voren. Om niet de middelste gordel helemaal los te hoeven maken, heb ik de hoedenplank ondersteboven op twee curverboxen, op de achterbank gelegd.
Dan is het een kwestie van de gaten zagen, die al aangegeven staan op de achterzijde van de hoedenplank, waarbij het zaagsel mooi in de curverboxen valt.
Hoedenplank terugmonteren, boxen aansluiten op de voorbereidde bekabeling/stekkers en vastschroeven.

Het resultaat:

Het geluid:  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

marc-850

Gisteren weer eens een paar uurtjes in 'de Witte' gestoken.

- Olie en oliefilter vervangen.
- Keerring en pakking van de olieretourleiding van de turbo vervangen.
- Achterspoiler goed vastgezet.
- Lampje kentekenverlichting vervangen.

Allemaal niks spectaculairs.

En omdat het redelijk goed weer was, de auto maar eens een goede wasbeurt gegeven.
Maar toen kwam de klap...

Ik ben me werkelijk helemaal lam geschrokken van de staat van de lak die onder het vuil uitkwam  :evil: ???. De auto zit rondom onder de kleine krasjes en kleine beschadigingen. Vreemde bruine vlekken op de motorkap, die er met alleen wassen niet afgaan.Geen idee wat het is, vermoedelijk troep van een boom o.i.d.
Dat wordt dus nog een weekendje poetsen.

Zal van de week eens een polijstmachine kopen, zodat ik het gelijk maar goed kan aanpakken. Ik zal dus een polijstmiddel moeten hebben die met name de oppervlakkige krasjes (grotendeels) er uit poetst.

Iemand een idee wat ik daar het beste voor kan gebruiken?

Broabander

Driven2shine even PB'en, die weet dat het beste denk ik!
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

marc-850

Vandaag weer lekker bezig geweest met 'De Witte'.
Op de planning van vandaag stonden de verlagingsveren. Gister nog snel even bij Dirk een setje veerspanners opgehaald. (Breng ik morgen weer terug Dirk, alvast bedankt voor het mogen lenen!).
Op zich was het allemaal niet zo spannend. Alleen met het terugmonteren van de achterveren was het even zoeken naar de juiste plaats voor de spanners, zodat deze niet in de weg zaten.

Wat me opviel was dat het lengteverschil tussen de oude en nieuwe veren groter was/leek dan het uiteindelijke resultaat onder de auto.

Oude en nieuwe achterveren:

Oude en nieuwe voorveren:

Het verschil tussen de lengtes van de voorveren was in verhouding groter dan het lengteverschil tussen de achterveren. Ben vergeten de hoogtes te meten vóór en ná montage. Achter is hij denk ik een 1 - 1,5 cm gezakt. Vóór schat ik rond de 2,5 - 3 cm. Zou dit gaandeweg nog iets meer worden, als de veren een tijdje gebruikt zijn? Maar voor het totale aanzicht een hele grote verbetering!

Voorzijde vóór verlaging:

Voorzijde ná verlaging:

Tot slot nog 2 foto's van het eindresultaat.

UserID6342

Staat 'm goed Marc !  Kijkt echt veel beter zo en hij is een mooi stukje omlaag gekomen.  Tip voor de volgende keer, bij de achterveren hoef je de klemmen niet te gebruiken, alleen je moeren van de schokbrekers los te draaien en de veerschotelmoer, dan kun je de veer er zo tussen uit trekken ;D Sorry want ik dacht dat je dat wist, anders had ik het je wel verteld.

michiel

Zijn dat wielen die oorspronkelijk onder een Mondeo zaten? Lijken er wel op, en met de steek moet het lukken.
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

marc-850

Citaat van: Dirk342 op 30-12-2011 22:37:08
Staat 'm goed Marc !  Kijkt echt veel beter zo en hij is een mooi stukje omlaag gekomen.  Tip voor de volgende keer, bij de achterveren hoef je de klemmen niet te gebruiken, alleen je moeren van de schokbrekers los te draaien en de veerschotelmoer, dan kun je de veer er zo tussen uit trekken ;D Sorry want ik dacht dat je dat wist, anders had ik het je wel verteld.

Zo ging het ook  :), in ieder geval een paar moeren die niet zoek konden raken  ;D

Citaat van: michiel op 30-12-2011 22:41:38
Zijn dat wielen die oorspronkelijk onder een Mondeo zaten? Lijken er wel op, en met de steek moet het lukken.

Volgens mij niet, tenminste, niet dat ik weet. Moesten wel vulringen tussen.

Boeijke

Mooi Marc.

En hij zakt in de loop van de tijd nog wel iets in hoor.

Willem