Oliedruksensor, waar zi tdi op de tdi?

Gestart door VolvoDeMio, 25-01-2008 18:05:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VolvoDeMio

Wie kan me vertellen waar de oliedruksensor op een tdi zit.

Mijn Vadis geeft dit niet weer......

Edit:

Op Volvo-Forum zegt iemand:
'Die zit aan de voorkant ven het blok,als je ervoor staat ,linksonder net boven het carter'.

Kan iemand dit bevestigen; scheelt mogelijk het op bokjes rijden en afdekplaten verwijderen...

thiest5

De oliedruk sensor ,

Die zit inderdaad ik geloof uit mijn hoofd bij een diesel iets rechtsboven bij de Peilstok ( waar de peilstok de motor ingaat) In de motor geschroeft. Daar zitten een hoop stekkers en draden van de brandstof pomp voor. Het het makkelijkste is om de auto inderdaad op bokjes te rijden of naar iemand toe te gaan die een brug heeft. De plastiq kap die onder de motor/radiateur zit ) moet je weg te halen. Deze zit aan de linker en rechter kant van de kap op de kokerbalk met een kleine parker/dopje 10 vast geschroeft. Als je deze weghaalt heb je al een beetje ruimte erbij. Het is niet gemakkelijk maar wel mogelijk. Vanwaar deze exercitie ? Heb je net je olie ververst? En welk type Olie filter heb je gemonteerd ? Het gebeurd nog wel eens met slechte imitaties dat deze een verminderde doorlaat hebben en dat de oliedruk dus niet goed op peil komt. Ik gebruik altijd een orgineel Oliefilter ( Volvo) 9,22 euro. voor mijn dieseltje. Een Mann filter is ook perfect. Dit is vaak het probleem van het branden van het olie lampje. Al te vaak meegemaakt zodoende. Bij een TDI en 2.5 D nog niet gezien dat de oliedruk sensor kapot gaat. ook niet meegemaakt bij mijn periode bij Vw audi Dealer. Dus ik zou je als advies geven begin bij het olie filter en juiste hoeveelheid olie. er zit meen ik uit mijn hoofd +/- 6 liter olie in een tdi/2.5 D motor.

mocht het niet lukken geef maar een PB Gil


VolvoDeMio

Citaat van: thiest5 op 02-02-2008 20:43:53
De oliedruk sensor ,

Die zit inderdaad ik geloof uit mijn hoofd bij een diesel iets rechtsboven bij de Peilstok ( waar de peilstok de motor ingaat) In de motor geschroeft. Daar zitten een hoop stekkers en draden van de brandstof pomp voor. Het het makkelijkste is om de auto inderdaad op bokjes te rijden of naar iemand toe te gaan die een brug heeft. De plastiq kap die onder de motor/radiateur zit ) moet je weg te halen. Deze zit aan de linker en rechter kant van de kap op de kokerbalk met een kleine parker/dopje 10 vast geschroeft. Als je deze weghaalt heb je al een beetje ruimte erbij. Het is niet gemakkelijk maar wel mogelijk. Vanwaar deze exercitie ? Heb je net je olie ververst? En welk type Olie filter heb je gemonteerd ? Het gebeurd nog wel eens met slechte imitaties dat deze een verminderde doorlaat hebben en dat de oliedruk dus niet goed op peil komt. Ik gebruik altijd een orgineel Oliefilter ( Volvo) 9,22 euro. voor mijn dieseltje. Een Mann filter is ook perfect. Dit is vaak het probleem van het branden van het olie lampje. Al te vaak meegemaakt zodoende. Bij een TDI en 2.5 D nog niet gezien dat de oliedruk sensor kapot gaat. ook niet meegemaakt bij mijn periode bij Vw audi Dealer. Dus ik zou je als advies geven begin bij het olie filter en juiste hoeveelheid olie. er zit meen ik uit mijn hoofd +/- 6 liter olie in een tdi/2.5 D motor.

mocht het niet lukken geef maar een PB Gil

Ik heb nog een oliedrukmeter die ik graag zou monteren.
Ik heb een zwak voor metertjes, of anders gezegd..ik heb een hekel aan het ontbreken ervan. Ik wil kunnen zien hoe het er voor staat met verschillende waarden van een blok. De belangrijkste vind ik de temperatuurmeter, maar een oliedruk- (en olietemperatuur-) meter horen er wat mij betreft bij.

VolvoDeMio


kvcuijck

#4
Even een klein vraagje m.b.t. dit topic. (Sorry voor het oude koeien uit de sloot gehalte.)

Als je een T-stuk moet gebruiken zoals op bovenstaande foto het geval is, krijg je deze er dan wel fatsoenlijk ingedraaid met die (oa airco?) steun aan de linkerkant van de sensor? Weet iemand welke maat het exact is? Ik blijf zoeken in VADIS maar kan de oil pressure sensor niet vinden :( (Ben denk ik verpest door het gemak van ETKA....)

Update: Plaatje in ETKA gevonden



Waarschijnlijk beantwoordt dit ook mijn eerdere veronderstelling m.b.t. het niet passende T-stuk... Iemand dit als oplossing ooit zo gebruikt bij een 2.5 TDI/D?
Onderdeel 10 (Schakelsteun) kost € 20,-
Onderdeel 8 (Banjobout) kost € 20,-
Ringetjes bij elkaar € 1,-

Volgens tekening zou er nog ergens een plek in het onderblok moeten zijn voor een oliedruk/temperatuur sensor. Net links er boven. Iemand die weet of daar ook daadwerkelijk iets zit? Oja, volgens ETKA lijkt alles M10 te zijn.

Koen

kvcuijck

Hier nog een interessante site gevonden waar wij als dieselaars wel iets aan hebben m.b.t. deze vraag, maar ook andere vragen:

http://www.t4-wiki.de/wiki/%C3%96ldruck

Weet iemand zo of in onze blokken de bovenste van de twee "gaten" in het blok ook bruikbaar is voor het meten van de oliedruk? Heb zelf nog geen kijkje genomen..

kvcuijck

Inmiddels zelf een kijkje genomen en het onderste M10x1 gaatje is in gebruik door de oliedrukschakelaar. Heb deze er nog niet uit gehaald ivm niet het goede gereedschap. (Moet een ringsleutel met bocht zijn maatje 24.) Nogal lastig bereikbaar trouwens.

Wie weet (bij een diesel uiteraard) wat de schakeldruk is voor deze oliedruk schakelaar? (Kan ook dit niet terug vinden in VADIS.) Ben van plan deze te vervangen door een oliedrukschakelaar van VDO welke een tweede aansluiting heeft en daarmee de originele oliedruk schakelaar vervangt. (En tevens oliedruk signaal doorgeeft voor instrument om exacte oliedruk in de cockpit te hebben.)

De schakelaar die in het blok zit heeft een blauw kleurtje.

Vrijwel recht daarboven zit een inbus boutje gedraaid. Wellicht kan dit gaatje worden gebruikt voor een betrouwbare olietemp meting?