Condensvocht in uitlaat ?

Gestart door nOOb, 11-03-2004 20:03:27

Vorige topic - Volgende topic

nOOb

hey,

Rij reeds enkele weken rond met mijn 855 T5 ( 1995 ), maar heb een probleempje dat me verontrust.
Telkens als de volvo langere tijd stationair draait, begint er rook uit de uitlaat te komen en lekt er water uit de uitlaat. Als ik wegrijd is de rook na korte tijd weer weg.
Auto heeft , voordat ik ermee kon rijden, enkele maanden stilgestaan.
Sindsdien wel ca. 1000 km gereden, echter langste rit wel maar 100 km ( >:( weinig tijd gehad ). Voor de rest altijd korte afstanden voor werk ( ca. 20 km )
Koelwaterniveau blijft wel perfekt op peil , geen witte smurrie in olie.
Wat kan dit zijn ?Voor de rest fantastische auto.

Nico

Spim

Is volgens mij gewoon condens en geen rook.
Is waarschijnlijk een combinatie van uitlaatgas-temperatuur en lage buiten-temperatuur.
Denk niet dat je daar wakker van moet liggen.

Reitse

9 van de 10 auto's die ik zie rijden hebben een beste witte wolk achter de uitlaat hangen. Adem buiten maar eens stevig uit, heb je ook wit wolkje....

mark20v

Moet je als je bv 10min. hebt gereden je volvo eens op de brug of de put zetten en dan onder de uitlaat door lopen: loeiheet!! En dan een koude buitenlucht.

Is gewoon condens geen zorgen over maken. Tis maar goed dat het eruit komt en niet blijft liggen in de uitlaat anders zou die lekker gaan rotten bij korte ritten gebruik.
Volvo separates men from the boys  

nOOb

Thnx,

Zal eens een week-end erop uit moeten ( gaan gassen  ;D ). Kan alles eens "luchten".
:)

RS2000

Water, oftewel H2O is een bijprodukt van de verbranding van benzine ( HC ) tesamen met zuurstof ( O2 ) De hele scheikundige formule ken ik niet, wil ik ook niet weten trouwens  ;) Maar er wordt dus een bepaalde hoeveelheid water gevormd tijdens de verbranding. Dit blijft (zeker) bij korte ritten in de uitlaat zitten. Het gevaar op doorroesten is klein, de uitlaten die ik bij een 850/X70 heb vervangen was altijd na schade. Het enig wat je kunt doen is regelmatig een flink stuk rijden, zodat de uitlaat van voor tot achter goed warm wordt en het vocht kan wegdampen.

Groetjes,
Marco

)()()sT

Inderdaad geen reden tot paniek denk ik!!!
Ik zie zelfs in mei 's morgens nog wat witte rook uit de pijp komen. In het begin dacht ik ook aan koppakking-perikelen, vooral omdat ik met de vorige volvo (740 diesel) alleen maar gez**K heb gehad m.b.t. dit soort motorschade... Maar niks aan de hand dus  :)

Groeten

Spim

Gele rook, da's pas erg !