Cruise Control doet helemaal niets.....

Gestart door llinssen, 26-09-2015 23:46:17

Vorige topic - Volgende topic

llinssen

Op mijn (net aangeschafte) handgeschakelde 1997 V70 (2.5 10V) werkt de cruise control totaal niet. Volgens de vorige eigenaar zou dat komen doordat de cruise control computer kapot was, en volgens zijn garage zou het 500 euro kosten om het te repareren. Dat lijkt mij een raar verhaal, tenzij hij het relais bedoelt. Maar dat zal toch nooit 500 euro kosten? Een heel setje is voor minder te koop?!

Op het forum kom ik tegen dat de onderdelen van de cruise control zijn:
. richtingaanwijzer schakelaar op de stuurkolom (daar kunnen draadjes los zitten volgens volvospeed)
. relais 101-102 in de zekeringkast (is bij elmarconi kapot geweest)
. vacuumpomp onder de accubak
. de vacuum/electr. schakelaars voor koppeling en rem
. de balg met voetje bij gaspedaal
. heveltje aan het gaspedaal
. de vacuumslang van de pomp naar onder de pedalen

Welke van deze onderdelen is de meest waarschijnlijk de oorzaak en hoe kan ik dat vaststellen?
Is er een logische volgorde in fout-zoeken?

Alvast bedankt voor de hulp!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Martin-R

Vacuumslangen systeem is een systeem dat problemen op kan leveren.
  - over het algemeen werkt het systeem sowieso niet "direct" duurt even voor de auto de snelheid "pakt"
  - een lek in een vaccum slang, zorgt er voor dat er geen "vacuum" meer is..

makkelijkste te vervangen; de relais.
onwaarschijnlijkst in mijn ogen: Richtinaanwijzer
niet van toepassing: balg/heveletje (dan zou je namelijk wel een werkend systeem hebben alleen bij gas geven zou het systeem "resetten / uitschakelen"

Volgens mij kun je vacuumslangen + pomp uitlezen met obd (of bij de dealer) wellicht dat dat oplossingen bied.

llinssen

Dank voor je snelle reactie!

CC doet echt helemaal niets. Ook niet na meermalen proberen. Terug laten vallen tot 10km/u onder de snelheid waarop ik indrukte. Op mijn 1995 850 en c70 (wel een 1999) werkte het zo goed als direct.

Trouwens: Kan een brandend Lambda sonde lampje hier iets mee te maken hebben?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

UserID6342

Controleer eerst de pedaalschakelaars maar eens.... Kun je simpel controleren met een multimeter of die wel goed zijn...

Vulk

Citaat van: llinssen op 27-09-2015 00:00:16

Trouwens: Kan een brandend Lambda sonde lampje hier iets mee te maken hebben?

Zou me niets verbazen bij een classic.

RoelNL

Je noemt zelf al heel veel mogelijkheden en volgens mij ook de correcte!

Ik denk dat dat als jezelf even een middagje gaat zoeken of je iets kan vinden je al een heel eind komt.

Het enige wat ik er nu uit opmaak is dat de CC helemaal niets doet, zelf zou ik dan beginnen bij de schakelaars en relais omdat die mijn inziens als eerste verdacht worden, de rest weet je nog niet omdat die afhankelijk zijn van je schakelaars.

Je zou ook nog even snel bij je vacuumpompje kunnen proberen de aansluitingen even een paar erin en eruit trekken om te kijken of het met contact te maken heeft?

Volgens mij werkte de CC vanaf de 3e versnelling bij een handbak.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

rolvio

Bij mij lag het knietje bij het blaasbalgje eruit...

llinssen

Ik ga zaterdag eerst de thermostaat vervangen, dan komt dit klusje aan de beurt. Als er niet tussendoor de inbouw van een versterker komt.
Zou bijna een to-do lijstje maken!

BBS

Ik heb 2x problemen gehad met de CC.
De eerste keer een draadbreuk in de richtingaanwijzer hendel, oplossing was de hendel zelf vervangen. Is een simpel klusje, kun je zelf in 15 minuten doen.
Kappen van de stuurkolom los, is 2 schroefjes, en kijken naar de draden van de Richtingaanwijzer. Je ziet zo of er een draad breuk is, bij mij was de draad door de midden....
De tweede keer was na de gasinbouw van Allround, de schakelaar tikte net het rempedaal niet aan en gaf daardoor de CC niet vrij.
Even de schopplaat bestuurderskant loshalen, rempedaal iets indrukken en het "piefje" van de remschakelaar uittrekken. Rempedaal loslaten en dan drukt het pedaal de schakelaar in de juiste stand. Schopplaat dichten hopla, een werkende CC ;)
Volvoloos....

llinssen

De eerste checks zijn gedaan. Bij de hendel was alles nog in orde. Dat heeft Knip gisteren even gecontroleerd toen we toch bezig waren (nou ja, voornamelijk Knip) met het aansluiten van de stereo. E'n van de draadjes was al wat aan het doorslijten, maar was zeker nog niet door. Vandaag heb ik de schakelaars bij de pedalen gecontroleerd. Op het rempedaal zitten twee stekkers. Een gele en een grijze. Beide reageren goed op het indrukken van het pedaal. Na al mijn testjes bleef het remlicht branden, dat was dus verkeerd om geschakeld door al mijn geprobeer. Dat was snel genoeg verholpen. De schakelaar van de koppeling lijkt een beetje twijfelachtig. Soms een onderbroken circuit in ruststand, wat heen en weer jutteren deed hem rondgaan. Het lijkt aan die schakelaar te liggen. Heeft iemand een onderdeelnummer zodat ik slopers/volvo kan vragen wat het kost?