Motor valt uit

Gestart door djc, 24-10-2010 14:00:08

Vorige topic - Volgende topic

djc

Mijn pas aangeschafte 855 T5 automaat uit 1996 met 129.000 KM lijkt een maandagochtend wagen te zijn. Naast eerdere problemen met een niet werkende airco (condensor vervangen), ABS regelunit vervangen, cruise control (relais vervangen), niet willen starten bij warme moter (temperatuur sensor vervangen) en aanlopende voorrem is er weer een nieuw probleem.

De afgelopen week is de moter al een paar keer spontaan uitgevallen. Dit gebeurd bij een snelheid van ongeveer  30-50 bij gas loslaten. De motor valt uit en alle dashboardlampjes gaan branden. Geen gehik of gestotter, het is alsof je met het contactslot onder het rijden de motor uitzet. Bij opnieuw starten loopt de motor even kort onregelmatig, alsof een paar cilinders niet mee doen, om vervolgens weer af te slaan. Wanneer er voor een tweede keer gestart wordt pakt de motor wel gelijk op en loopt normaal rond.
Het is een af en toe probleem, normaal loopt de motor bij elk toerental mooi rond en pakt altijd goed op.

Tot nu toe heb ik goede hulp gehad op dit forum, dus misschien kunnen jullie mij weer op weg helpen.

Alvast bedankt!

Derk

Jack v

stationair regelaar schoonmaken misschien?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

cas

dat zijn weinig km's !! stationair motor idd. wellicht even wisselen met iemand, is zo gepiept. want als schoonmaken niet helpt, kan je dit nog steeds niet 100% uitsluiten.  bij een v70 zou je zeggen antennering :-)

alleen bij gas loslaten? dan kan je relais 103 uitsluiten... of ook deze als hij niet te duur is even vervangen, of overbruggen. 

heb je de auto al uitgelezen?

hoe oud is het onstekingsplaatje? bougies, kabels rotor, R kapje ....
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Ludo

Versleten deel van het contactslot. (alhoewel, bij zo'n nieuwe auto  :eusa_think:  ;D )

Zoek eens op "contactslot" en/of "startschakelaar".

cas

Citaat van: Ludo op 24-10-2010 14:16:36
Versleten deel van het contactslot. (alhoewel, bij zo'n nieuwe auto  :eusa_think:  ;D )

valt de 850 daar dan ook mee uit? ik dacht alleen dat abs en tracs lampjes verhaal van mij laatst... dat er wat verlichtingsdelen uitvallen.

kost iets van 50 euro dat ding. is vervangen in 15 minuten  ;)

Ludo

Citaat van: cas op 24-10-2010 14:20:10
Citaat van: Ludo op 24-10-2010 14:16:36

valt de 850 daar dan ook mee uit?

Ik dacht van wel.  :eusa_think:
Maar dat moet je zelf even uitzoeken.  ;D

djc

De motor valt inderdaad alleen uit bij het gas loslaten bij een lage snelheid.

cas

Citaat van: djc op 24-10-2010 14:37:50
De motor valt inderdaad alleen uit bij het gas loslaten bij een lage snelheid.

dan inderdaad even beginnen met de stationair regelaar. ik heb evt nog 1 liggen om te wisselen, die blijft alleen bij gaslossen een seconde langer in de toeren hangen. daarom heb ik die van mij vervangen.

maak hem eerst even schoon. gewoon voldouwen met remmenreiniger, beetje schudden en paar keer herhalen, en dan daarna even insprayen met flink wat wd40 ofzo om het weer wat gangbaar te maken.

dus even demonteren ! niet je contact omzetten, denk dat als hij er niet zit hij er een foutcode voor gaat opslaan.

aangezien vd week een totale uitval was bij Hans850 na alleen even de auto verplaatsen, en daarvan de nokkenassensor het euvel was....
een nokkenassensor werkt WEL of NIET. en niet af en toe.... klopt dat?  is gewoon een vraagje aan de mensen die hier meer verstand van hebben.....
Thuur!!Mehn!!Ludo!! ??

haasje

Zoals met ALLE sensors in de auto is het vaak of niet werken, maar een deel heeft een tussenperiode waarin er zich de gekste dingen kunnen afspelen. Bijvoorbeeld niet werken indien de sensor koud of warm is (of bepaalde buitentemperaturen); compleet random uitvallen en direct weer werken;onjuiste meetwaarden, met alle daarbij horende gevolgen; etc.

djc

Vorige week heb ik de auto naar de garage gebracht. Bij het uitlezen zijn er geen foutcodes. Ze hebben er  een andere (tweedehandse) stappenmoter ingezet. Hierna probleemloos 600 km gereden. Wel had ik 2 keer het gevoel dat de motor even niet het normale vermogen leverde.

Helaas gisteren begon het geduvel weer. Op de heenweg 1 keer een probleem; bij gasloslaten liep de motor een paar seconden gevoelsmatig op 2-3 cilinders om vervolgens weer op te pakken.

Op de terugweg viel de motor achtereenvolgens op de uitvoegstrook van de snelweg uit en daarna binnen 1 km weer 3 keer. Dit telkens bij vaart verminderen op lage snelheid. De eerste paar keer liet de motor zich gelijk weer starten, bij de laatste keer ging dat moeizamer.

Bougies, kabels, verdeelkap, rotor zijn geinspecteerd en in orde.

Hebben jullie nog andere ideeen waar het aan zou kunnen liggen?

Groet Derk

arjenT5R

Flinke vacuum lekkage...
intercooler slang lek oid

relais 103

Stappenmotor (een 2e hands heb geen nut...)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

djc

Wil ik net wegrijden, geen achteruit meer. Verschilende keren opnieuw gestart, schakel hendel flink wat keer heen en weer bewogen niks. Bij ingeschakelde achteruit gaat het toerental tot 2000 en niet verder.
Dus ik nu heb ik een auto waar bij het afremmen de motor af en toe stil valt en nu de achteruit niet meer werkt.

Ik heb de auto 2 maanden in mijn bezit, al de problemen tot nu toe (een niet werkende airco (condensor vervangen), ABS regelunit vervangen, cruise control (relais vervangen), niet willen starten bij warme moter (temperatuur sensor vervangen) en aanlopende voorrem) zijn door de verkoper opgelost.  De verkoper heeft contact opgenomen met de garage waar ik altijd mijn auto's laat onderhouden en wil ook deze problemen laten oplossen, ik heb n.l. 3 maanden garantie op de auto. Verkoper, ik zelf en mijn garage (jarenlang zelf 850T5R gereden en verschillende in onderhoud) zijn er allemaal van overtuigd dat het in principe een hele mooie auto is maar met tot nu toe onwaarschijnlijk veel pech.

De verkoper laat aan alle kanten duidelijk merken dat hij aan zijn reputatie hecht als leverancier van youngtimers met een aantoonbaar lage kilometer stand en een smetteloos verleden, waar nog jaren met plezier van genoten kan worden. Daarom mag ik er ook voor kiezen om de aankoop terug te draaien.

En dit is voor mij een moeilijke keuze, want deze auto is nou precies wat ik wilde.

Dus de keuze is aan mij: heb ik vertrouwen dat deze auto weer goed kan functioneren of draai ik de verkoop terug.
Wat is wijsheid???

Jack v

Als het de auto is die je graag wilt moet je hem laten maken en houden, je hebt nog een maand garantie en bedenktijd.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

elianmars

Zolang alles onder garantie wordt verholpen maakt het niet zoveel uit. Wanneer je zelf moet gaan betalen, wordt het een ander verhaal....