bobines met "burnout" - smeltplekken. wie kent dit?

Gestart door zjap, 12-10-2010 21:12:38

Vorige topic - Volgende topic

zjap

Vandaag voor de 3e keer deze maand naar mijn "gasmannetje" geweest. Ik dacht echt dat het bokken en stoterig motorgedrag rond stationair toerental en rond 80km/u nog te maken had met een probleem(pje) met de Koltec/necam van mijn V70 bifuel van '99.
Mijn zeer kundige garagehouder verdacht de ontsteking echter de veroorzaker te zijn en keek eens naar de bougies. Zijn aandacht werd echter vooral getrokken door de bobines van de 3e, 4e en 5e cilinder. Deze vertonen uitstulpingen van plastic, ze lijken erg heet geweest te zijn en daarom is het plastic van 3 bobines in lichte mate - als een soort druppel - naar buiten gekomen. Dit viel mij laatst ook zelf al op bij de 5e cilinder, de bobines van 4 en 3 vertonen echter soortgelijke hitteplekken. Aangezien deze bobines electronica bevatten en juist voor het onsteken van het lpg-mengsel een hoge spanning moeten kunnen leveren denkt mijn garagehouder dat hierin de bron van het kwaad zit. Het zou volgens hem kunnen zijn dat deze 3 bobines hun hoogspanning niet geheel meer halen.  :eusa_think:
Mijn vraag is wie ervaring heeft met slechte bobines en het vervangen hiervan.
De krengen kosten wel zo'n 80 euro per stuk, zou graag wat meer willen weten voor ik 3 verse plaats.
Mijn verdamper is gereviseerd en de gasverdeler is schoon. Bougies zijn goed, het plaatsen van nieuwe  zorgde 10.000 km geleden niet voor verbetering.
Ik zou graag wat feedback krijgen van  electrokundigen, ik snak weer naar de zijdezachte loop van mijn "classic", dan is ie zooooo fijn...
jaap.

Misha

Ik heb een keer een uitgebrande bobine gehad, was een MSD-SS Blaster. Toen wist men de oorzaak niet.
Overigens hebben bougies ook hun effekt op de bobines.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

Als een bobine te heet is geworden, kan die inwendig doorslaan.
De kans dat dit het euvel kan zijn, is dus inderdaad groot.
Gebruik je originele bougies, of 'imitatie'?.

Let ook wel, dat bij de Bi-Fuel de klepspeling belangrijk is.

KIM

Misschien ietwat offtopic, maar sowieso is de reden dat de bobines die per cilinder gemonteerd worden, kwetsbaar zijn.
De reden hiervoor is de, te hoge, temperatuur. Bij heel veel merken gaan hierdoor de bobines kapot en pas nu lijkt het probleem een klein beetje verholpen te zijn.
Misschien dat jij duidelijk zichtbaar heb gekregen waarom die dingen defect raken?

zjap

Bedankt zover!  Ik gebruik originele Volvo bougies, zitten er zo'n 10tkm in. Ik weet dat Beru ook dergelijke bobines heeft voor Volvo, deze zijn iets duurder dan de originele Bosch. Dus maar gewoon de Bosch bestellen? Tja en die reden van het heet worden, ik heb de auto pas zo'n 12000 kilometer. Hij is wel in goede staat van onderhoud volgens de garage.  En over die klepspeling:  ik ga er eigenlijk vanuit dat in een '99 10V 2.5 hydraulische stoters zitten.
Jaap

Ludo

Citaat van: zjap op 15-10-2010 10:42:43
over die klepspeling:  ik ga er eigenlijk vanuit dat in een '99 10V 2.5 hydraulische stoters zitten.
Jaap

Een 2.5 heeft idd hydro stoters.
Maar een 2.5 is geen Bi-Fuel.
Een origineel Volvo Bi-Fuel is een 2.4, met vaste stoters.

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 15-10-2010 11:06:25
Citaat van: zjap op 15-10-2010 10:42:43
over die klepspeling:  ik ga er eigenlijk vanuit dat in een '99 10V 2.5 hydraulische stoters zitten.
Jaap

Een 2.5 heeft idd hydro stoters.
Maar een 2.5 is geen Bi-Fuel.
Een origineel Volvo Bi-Fuel is een 2.4, met vaste stoters.

En een my1999 is nooit als 10 klepper geleverd.