Koppelingspedaal trilt bij nog redelijk nieuwe koppeling - opgelost!

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 26-07-2010 15:01:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Mijn koppelingspedaal trilt. Als ik in zijn vrij en bij stationair mijn voet licht op het pedaal leg, voel ik die duidelijk trillen. Als ik het pedaal intrap, verdwijnt de trilling. Het lijkt ook of er een tik bij de trilling zit. Naarmate ik meer gas geef en het toerental oploopt, neemt de trilling toe, is dus toerenafhankelijk. Tijdens het rijden in zijn vijf is deze trilling nog sterker in het pedaal te voelen dan in zijn vrij (bij hoge snelheden/toerental lijkt het ook in de auto zelf voelbaar). Het lijkt mij dat de trilling alleen uit de distributiezijde, de bakkant of uit de motor zelf kan komen. Motor zelf loopt als een naaimachientje.

Ouderdom kan het niet zijn, de koppeling (en drukgroep) is circa 7000 km geleden vervangen en ik in eerste instantie is me het niet zo opgevallen. Na een lange vakantierit dus wel. Bovenste motorsteun en baksteun zijn met de koppeling vervangen en vliegwiel is toen goed bevonden. Koppelen gaat goed en zonder bijgeluiden, misschien wel wat abrupt.

Verschillende topics gelezen met vaak een net iets ander probleem, vaak terug te voeren op versleten koppelingsplaat en drukgroep. Dat kan het nu dus niet zijn.  

Weten jullie wat de diagnose kan zijn? (Ik neem niet aan dat dit normaal is.)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

henry classic v70

615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

cas

ben benieuwd..... er was ook laatst iets voorbij gekomen waarbij iemand opeens problemen had met de koppeling terwijl hij voor een totaal andere reparatie was geweest. had iets met het loshalen van een bepaald ding te maken en met ontluchting?? de garage ontkende in eerste instantie.
  jep, duidelijk een vaag verhaal, maarja. wie weet.

We zullen zien!!  hoop dat het gevonden wordt...
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Ries van de Zilverschuit

Heb ik inderdaad ook gelezen, een ander verhaal dan mij. Voelen jullie überhaupt het koppelingspedaal trillen als je voet er zachtjes oplegt? Onder het rijden sterker dan bij stationair.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

GJV70

Mijn V70 2.5 10 v heeft hetzelfde euvel. Mijn pedaal trilt ook bij stationair en lijkt erger te worden naarmate de snelheid toeneemt. Ook heb ik de bekende ''muis'' bij het optrekken. Echter is de koppeling volgens mij nog nooit vervangen en de auto heeft nu 183xxx gelopen dus zal drukgroep wel aan vervanging toe zijn.

Maar dit is natuurlijk geen verklaring voor jou probleem...maar je klachten lijken me niet normaal bij een goed werkende koppeling.

Succes met het vinden van het euvel!
Roffel Sound Addict

dennis850estate

Heb nog een paar vragen

Wat is het merk koppeling?
Is het druklager zonder vet op loopvlak gemonteerd?
Is het vliegwiel netjes opgeschuurd?
Zit de bedieningscilinder spelingvrij in koppelingshuis?




Ries van de Zilverschuit

Het is een orginele volvokoppeling. Hoewel mijn V70 van 1997 is, zit er een nieuwer type versnellingsbak (2000?) onderer (wanneer en waarom dat gebeurd is, weet ik niet). De nieuwe koppeling hoort bij deze bak.

Of de rest gebeurd is, weet ik niet, al neem ik aan van wel als dit gewenst is. Zal het navragen. De garage weet niet zo goed raad met dit probleem.

Misschien heeft het er niets mee te maken, maar bij langzaam gas geven in zijn vrij (ook ontkoppeld) voel ik ook een licht slingerende beweging. Lijkt op onbalans. Met het toenemen van de toeren, gaat het op in de middenpuntvliedende krachten en is het niet duidelijk voelbaar meer.   

Fijn dat jullie even meedenken, dit zijn van die ongrijpbare probleempjes, maar erg irritant.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

henry classic v70

615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Ries van de Zilverschuit

Het probleem is inmiddels opgelost. Alles los bij de garage, nieuw druklager erin, trilling weg. Wat een verschil: stuur trilt niet meer, auto schuwt niet meer bij hoge snelheden en koppelen gaat weer vloeiend.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

wepster

kijk dat zijn leuek berichten mag hopen dat de kosten laag gebleven zijn en het een garantie gevaletje was ;D

Ries van de Zilverschuit

Was garantie ja, gelukkig wel. Bij de koppelingswissel indertijd ook de krusaskering preventief laten vernieuwen. Maar die ging lekken na de wisseling  :-[.  Alles ging in een zucht door. Trilling weg, blok weer droog. Moet er wel weer even tegen kunnen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue