Zoek een technisch forumlid om mijn Turbo te bekijken

Gestart door Gurt, 15-10-2010 13:50:55

Vorige topic - Volgende topic

Gurt

(op het juiste board geplaatst?)
Op het gevaar af dat ik een doos van Pandorra opentrek, wil ik mijn Turbo eens bekijken met een ervaren klusser van dit forum.
Ik heb geen ervaring met Turbos dus weet niet of de mijne loopt zoals bedoeld, maar ik vind hem best "lui". Een aantal van jullie trekken die wagens regelmatig helemaal open (letterlijk en figuurlijk) en weten dus ook wat een T5 Estate 2.3 v20 AT uit '94 moet kunnen en wat je er zelf zoal aan zou kunnen doen om hem te verbeteren.
Hij loopt ook ongeveer 1 op 9.5 terwijl ik geen wilde rijder ben dus dat moet ook beter kunnen.

Wie zit er in de buurt van Amsterdam-Noord en wil mij daar eens bij helpen? (ik kom uiteraard jouw kant op  :)) Al dan niet voor een fijne fles whiskey oid. Als er serieus geklust moet worden is betaling uiteraard vanzelfsprekend, maar daar hebben we het dan wel over. Ik vind het zelf leuk om te klussen, maar heb de goede tools niet en weet niks van deze wagen.

Stuur even een PB-tje als je interesse & tijd hebt.
Een meeting zou ook kunnen, maar ik zag er niet binnenkort een gepland staan.

Dank en Grt Gurt

Chris

Citaat van: Gurt op 15-10-2010 13:50:55
(op het juiste board geplaatst?)
Op het gevaar af dat ik een doos van Pandorra opentrek, wil ik mijn Turbo eens bekijken met een ervaren klusser van dit forum.
Ik heb geen ervaring met Turbos dus weet niet of de mijne loopt zoals bedoeld, maar ik vind hem best "lui". Een aantal van jullie trekken die wagens regelmatig helemaal open (letterlijk en figuurlijk) en weten dus ook wat een T5 Estate 2.3 v20 AT uit '94 moet kunnen en wat je er zelf zoal aan zou kunnen doen om hem te verbeteren.
Hij loopt ook ongeveer 1 op 9.5 terwijl ik geen wilde rijder ben dus dat moet ook beter kunnen.

Wie zit er in de buurt van Amsterdam-Noord en wil mij daar eens bij helpen? (ik kom uiteraard jouw kant op  :)) Al dan niet voor een fijne fles whiskey oid. Als er serieus geklust moet worden is betaling uiteraard vanzelfsprekend, maar daar hebben we het dan wel over. Ik vind het zelf leuk om te klussen, maar heb de goede tools niet en weet niks van deze wagen.

Stuur even een PB-tje als je interesse & tijd hebt.
Een meeting zou ook kunnen, maar ik zag er niet binnenkort een gepland staan.

Dank en Grt Gurt

Ik wil je niet ontmoedigen, maar 1 op 10 met een T-5 is niet erg makkelijk. Ik moest daarvoor toch bijna alleen maar snelweg rijden. Zo raar vind ik het verbruik niet, zeker niet als je veel stad mocht rijden.

Begrijp ik dat je de turbo eraf wil halen om ernaar/erin te kijken? Zo ja kan ik je melden dat je daar weinig aan hebt. Je kan namelijk niet echt aan een turbo zien of hij nog ok is. Daarbij zal een slechte turbo voor een hoog olieverbuik en blauwe rookpluimen (bijvoorbeeld en al dan niet in combinatie) zorgen, en niet zozeer voor een hoog benzinevebruik (al weet ik dat laatste niet 100% zeker).

Gurt

Citaat van: Chris op 15-10-2010 13:52:10
Begrijp ik dat je de turbo eraf wil halen om ernaar/erin te kijken? Zo ja kan ik je melden dat je daar weinig aan hebt. Je kan namelijk niet echt aan een turbo zien of hij nog ok is. Daarbij zal een slechte turbo voor een hoog olieverbuik en blauwe rookpluimen (bijvoorbeeld en al dan niet in combinatie) zorgen,.

Nee hij hoeft er van mij niet af, maar ik wil eerst weten of hij de power heeft die hij zou moeten kunnen hebben (slijtage en leeftijd in acht nemend). Daarna wat dingetjes nalopen, Membraampjes, slangetjes etc, kortom eerst de gewone checks doen of alles zit zoals het zou moeten zitten en dan wel verder zien. Ik ben een noob wat dit betreft... so any help is welcome :)

Het zou een beetje zonde zijn als de T5 wel op mijn kosten zuipt, maar er niks tegenover stelt...
Dan mag hij er ook wel wat voor doen, de luilak :D

Chris

Citaat van: Gurt op 15-10-2010 13:58:32
Citaat van: Chris op 15-10-2010 13:52:10
Begrijp ik dat je de turbo eraf wil halen om ernaar/erin te kijken? Zo ja kan ik je melden dat je daar weinig aan hebt. Je kan namelijk niet echt aan een turbo zien of hij nog ok is. Daarbij zal een slechte turbo voor een hoog olieverbuik en blauwe rookpluimen (bijvoorbeeld en al dan niet in combinatie) zorgen,.

Nee hij hoeft er van mij niet af, maar ik wil eerst weten of hij de power heeft die hij zou moeten kunnen hebben (slijtage en leeftijd in acht nemend). Daarna wat dingetjes nalopen, Membraampjes, slangetjes etc, kortom eerst de gewone checks doen of alles zit zoals het zou moeten zitten en dan wel verder zien. Ik ben een noob wat dit betreft... so any help is welcome :)

Dan zou ik de compressie eens laten meten bij een garage en hem eventueel op de rollenbank zetten. Dan weet je een beetje hoe de motor eraan toe is t.o.v. hoe het ooit was en heb je ook een idee van het vermogen dat na zoveel jaar nog over is.

Alles eens langslopen en dan eventueel vervangen (zeker als het nog nooit gedaan is) kan geen kwaad. Als alles nog origineel is heeft het zijn beste tijd ook wel gehad. Wat verse onderdelen kunnen wonderen doen voor de prestaties.

V70geRwin

Hoi Gurt,

als Castricum niet te ver voor je is wil ik best eens rijden en kijken naar je bolide.

gr,
Gerwin

thuur

Wat is de onderhoudsstaat? Ontsteking, vacuumslangen, etc. Zaken die je met weinig kennis (met wel gezond verstand!) goed zelf kunt uitvoeren. Ik denk als je het beroemde "Stage 0" verhaal uitvoert, je wel een heel eind komt.

Gr 8)

Gurt

Hoi Thuur,

Bedankt voor je reactie. Kan je me een beetje op weg helpen? Ik ben een complete noob, dus heb gezocht op het forum, maar kom weinig tegen. kan je me nog een duwtje in de goede richting geven over dit "stage 0" verhaal? :)

Ludo

Citaat van: Gurt op 20-10-2010 16:20:57
Ik ben een complete noob, dus heb gezocht op het forum, maar kom weinig tegen.

Zó moeilijk is het niet hoor.  ;)

Citaat van: thuur op 11-08-2010 23:20:10
Stage 0 is de basisstaat van onderhoud. Ontsteking heb je al gedaan, maar er is nog veel meer: vacuumslangen drogen uit (vulcaniseren) en scheuren, IC slangen willen nog wel eens scheuren (niet altijd direct zichtbaar overigens), stekkers die vervuild zijn, verdroogde/lekkende keerringen, carterventilatie, etc.etc. Naast regulieren slijtagedelen als filters, ondersteldelen, e.d.