Project uit Noorwegen: 855 T5 graphite gray

Gestart door BaRRaCuDa, 16-10-2010 18:25:30

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

BaRRaCuDa

Sneeuwkettingen op een RWD, dat is wel spannend idd  :)
Het is toch al erg oppassen, gisteren avond was het letterlijk een complete ijsbaan. Erg link, kan je zelf wel voorzichtig aan doen, dat wil niet zeggen dat anderen dat ook doen. Ik hoorde dat er nog steeds veel mensen met zomerbanden rijden hier  :( die hoop ik niet tegen te komen. Ik heb al wel een paar enge momenten gehad met tegemoetkomend verkeer dat te hard gaat en of de bochten aansnijd.

Ik wil toch echt liefst geen schade op mijn autotje....

Lijkt idd best klein zo, de auto ernaast is btw een oude (SL)Opel Astra.  

Ik ga de 850 eerst maar eens naar stage 0 brengen
Ik heb woensdag a het een en ander geklust aan de 850:
- thermostaat vv
- vaccuumslangen turbo vv
- remblokken(Pagid) en schijven(Brembo) voor vv
- Carterbeschermer gemonteerd (van witte 855)
- Nology Hotwires gemonteerd (van witte 855)
- turbo speling gecheckt, prima in orde
- stuurbekrachtigingsolie vv voor Valvoline Syn Power Powersteering Fluid (maakte bijgeluid en stuurde vreemd, nu is het een stuk beter. Vloeistof is een stuk dunner en heeft een beter werkingsbereik, volgens Valvoline mag het erin)

Nog te doen, enigszins noodzaak:
- koelvloeistofvatje en dop vv (scheuren in de dop, lelijk vatje)
- koelwaterslangetje naar turbo vv
- olieretour turbo vv
- carterventilatie vv (inlaat is verschrikkelijk vuil)
- rotor en verdelerkap (zien er erg oud uit)
- bougies vv voor kopertjes
- brandstoffilter vv (ook erg oud zo te zien)
- oliepeilstok vv (zweet een beetje)
- remmerij achter vernieuwen en afstellen
- lampjes dashboard herstellen
- accu vv (Varta 77Ah)

thuur

BaRRaCuDa

Ik heb nog niet eens een standkachel  :P gewoon met 160 door de tunnel heen karren  :P
De dag ervoor heel de avond in de werkplaats aan gewerkt, daar kon ie mooi opdrogen  :)

Er is overigens nog een andere makkelijke en goedkope oplossing voor een soort standkachel, een motorwarmer. Is een vrij simpel verwarmings-spiraal-element dat je tussen een koelwaterslang monteerd. Montageplaats is wel van belang omdat er geen pomp bij zit, moet eigenlijk in een omhooggaande slang naar het motorblok gemonteerd worden. Kan vervolgens uit de garage een verlengsnoer laten lopen (220V), misschien nog een tijdschakelklok ertussen. Ik denk dat ik dat nog ga monteren.....is ook beter voor de motor als het erg koud is natuurlijk....
Voor de 850 alleen het beste uiteraard!  ;D

Wat zijn het toch geweldige auto's he?! Ik kan me geen andere auto voorstellen die ik zou willen hebben (een T5-r of R misschien  :P ), nieuw of oud....

BaRRaCuDa

Update'je...
Ben druk bezig de auto naar stage 0 te brengen, ik heb het volgende al vervangen:
- olie + filter Valvoline Dura Blend semi-syn 5W40
- brandstoffilter (nog nooit eerder vervangen geweest zo te zien)
- tellerverlichting herstellen
- bougies vervangen NGK BCPR 6 ES (electrode afstand op 0,9mm gezet, kan vanwege Hotwires)
- rotor
- verdelerkap (zag er echt heel erg slecht uit!)
- accu vv Varta zilver 77Ah

De auto start merkbaar beter, komt vooral door rotor en verdelerkap denk ik. Motor trekt ook merkbaar beter en klink ook beter en beter bij de les. Brandstofverbruik lijkt ook wel gedaald, scheelt wel een 80km op een tank...

Verder merk ik, net als bij de witte, dat ze auto zagend accelereerd. Bij de witte was dat toen opgelost met nieuwe injectoren met tevens een betere verneveleing (4 gats ipv 1 gats/naald).

Ohw ja, en ook bij deze wagen heb ik de mistlampen gesloopt. Deze keer geen luchtspuitje, er zat vocht in dus ik had ze schoon gemaakt, nieuwe lampjes erin en afgekit. Alles goed en wel, afgesteld en al, ga mijn handen wassen en warempel er sprint een glas kapot. Ik was goed kwaad, zeker omdat ik klaar was met alles en zo voorzichtig had gedaan, gaan ze nog kapot. Ik ga er nu iets anders op verzinnen, ze hebben van Hella mooie mistlampen waarvan de lens even groot is en die zou dus in het gat van de bumper moeten passen. Vergt wel wat aanpassingen achter de bumper uiteraard, maar goed lijkt me een mooie oplossing. De orginele mistlampen geven toch niet zo veel licht en er komt altijd vocht in...

Er zijn nog genoeg zaken waar ik me mee bezig kan houden:
- stoelverwarming werkt niet
- leer is beschadigd bestuurdersstoel (gat)
- interieur is smerig (complete reiniging)

Volgende week woensdag ga ik, indien onderdelen binnen het volgende vv:
- carterventilatie
- inlaatspruitstuk pakking (lekt)
- koelvloeistofvatje en dop (dop is gescheurd)
- koelwaterslangetje naar turbo

Ik beperk me voorlopig zo veel mogelijk  ;) tot het onderhoud en niet de tuning, ik moet eerst zeker weten dat ik hier blijf wonen voordat ik er weer zoveel geld instop wat je er toch niet uit kan halen....
Misschien een beetje "low-budget" tuning  :P
- orginele DP aanpassen (catloos maken)
- catback uitlaat aanpassen, losse Simons demper ipv die grote box
- korte inlaatbuizen/slangen

Ik moet zeggen, nu ik zo met orgineel luchtfilter rij merk ik echt dat een performance luchtfilter absoluut zin heeft. Niet voor de harde pk's waarschijnlijk, maar zeker wel voor de reactie van de turbo en daarmee de acceleratie. Het optoeren van de motor gaat gewoon een stuk beter met een performance luchtfilter. Ik ben erg benieuwd naar het effect van een downpipe, heb ik nog steeds niet ervaren.....

verburgh

Waarom laat je je auto in NL niet gewoon weer standaard maken ?

Zitten mooie wielen onder, verzenden naar noorwegen kost niet zo heel veel.

Of is hij al verkocht ??? ;D
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,45264.0.html

Moet je kijken wat een mooi lijstje, schroefset en als waar wacht je op ???

BaRRaCuDa

Voor zover ik weet is ie nog steeds niet verkocht....of weet jij meer dan ik....heb je interesse? :P

Schroefset is in Noorwegen niet echt handig, de wegen zijn behoorlijk slecht van kwaliteit.

18" vind ik om eerlijk te zijn alleen mooi staan als de auto (behoorlijk) verlaagd is, kijk maar naar hoe het eruit zag toen ik nog geen KW set had, erugh!

Tja, als ik iets meer geld gehad had, had ik hem denk ik wel geimproteerd. De witte is echt in veel betere staat dan deze, maar goed het zij zo....

Het lijkt haast wel of de witte niet van eigenaar wil wisselen :P

verburgh

Citaat van: BaRRaCuDa op 04-11-2010 22:07:03
Voor zover ik weet is ie nog steeds niet verkocht....of weet jij meer dan ik....heb je interesse? :P

Schroefset is in Noorwegen niet echt handig, de wegen zijn behoorlijk slecht van kwaliteit.

18" vind ik om eerlijk te zijn alleen mooi staan als de auto (behoorlijk) verlaagd is, kijk maar naar hoe het eruit zag toen ik nog geen KW set had, erugh!

Tja, als ik iets meer geld gehad had, had ik hem denk ik wel geimproteerd. De witte is echt in veel betere staat dan deze, maar goed het zij zo....

Het lijkt haast wel of de witte niet van eigenaar wil wisselen :P

Nee sorry geen interesse ;) maar er zitten een hoop mooie onderdelen op de witte vandaar dat ik zei standaard maken dat ding ;) op marktplaats ect ect ben ik hem niet tegen gekomen of ik moet het niet gezien hebben ;D

BaRRaCuDa

Vandaag is er weer wat sneeuw gevallen  :)

In het dorp niet zo veel...

Maar 10km landinwaarts, op route naar skigebiedje Overoye...

san

Mooie plaatjes daar in Noorwegen,moet er echt weer een keer naar toe.

Taranis

Hele mooie foto's en ook diep respect dat je de stap gezet hebt! :eusa_clap:

Heb je een partner mee naar Noorwegen genomen of ben je echt moederziel alleen gegaan? Kon je de taal al voordat je verhuisde of leer je die nu daar?

BOV

Citaat van: Taranis op 06-11-2010 17:12:21
Hele mooie foto's en ook diep respect dat je de stap gezet hebt! :eusa_clap:

Heb je een partner mee naar Noorwegen genomen of ben je echt moederziel alleen gegaan? Kon je de taal al voordat je verhuisde of leer je die nu daar?

Dat vroeg ik me ook al af. Durfde het alleen niet direct zo te vragen...
I take pictures and build stuff...

verburgh

Citaat van: BaRRaCuDa op 16-10-2010 20:13:17
Citaat van: )()()sT op 16-10-2010 19:06:11
Mooi! Hoe ben je tot je besluit gekomen om daar te gaan wonen?
Veel plezier daar en met de 850 8)

Tja, NL had mij niets meer te bieden eigenlijk, ook voor de toekomst niet (uitgezonderd familie en vrienden).
Ik speel al veel langer met het idee om ooit in het buitenland te gaan wonen (duitsland/oostenrijk/zwitserland/zweden), maar leek allemaal een hoop gehannes en niet veel meer voordelen.
Op een dag kwam mijn moeder een advertentie tegen van een bedrijf genaamd Placement, blijkt nu dat Noorwegen en Zweden graag immigranten willen hebben uit NL (ook Duitsland en Belgie). Zweden was eigenlijk mijn eerste voorkeur, maar daar is zeer moeilijk aan werk te komen.
Toen pas ben ik Noorwegen gaan overwegen, voor de natuur zou je het als ultiem land kunnen beschouwen denk ik zo.
Via Placement had ik een baan gevonden bij een universele werkplaats in Orskog, daar werk ik dus nu. Het is allemaal erg snel gegaan....

Noorwegen en Zweden willen graag immigranten van "goede" afkomst om de "leegloop" van dorpjes tegen te gaan. Ze zijn daar best selectief in. Er zitten hier (helaas) ook erg veel Polen, Litouwers en dergelijke. Deze mensen willen de taal niet leren en zijn meestal ook van plan uiteindelijk terug te keren naar hun eigen land. Ze spreken vaak niet eens engels, alleen pools. Communicatie met handen en voeten dus, er werken er ook een aantal waar ik werk....

Nederlanders integreren hier heel goed en leren de taal zonder problemen. Als NL'er vind je het ook niets als mensen zich niet aanpassen.

Ik had alle voor en nadelen op een rijtje gezet en ja dat was toch wel een erg overtuigende optie. Ik ben er wat salaris betreft erg op vooruit gegaan, werktijden zijn van 8:00 to 16:00, GEEN files, schone lucht, geen herrie om je heen, veel minder bevolking (4,5 miljoen), mooie natuur, heel veelzijdig (bergen en zee), voor mij is het toch eigenlijk wel een beetje paradijs als ik eerlijk ben :)

Ik mis mijn familie wel erg, maar om daar deze "once in a lifetime" kans niet voor te nemen....ik heb er (nog) geen spijt van.....
Hij heeft het al eens gezegd ;)

BaRRaCuDa

Komt er dus op neer: Moederziel alleen  :(

Taal kon ik nog niet, en nog steeds niet echt. Wordt met de dag beter, want ik wil het wel leren, ik kan gesprekken al best aardig volgen en lezen is niet zo'n probleem. Moet alleen nog wat grotere woordenkennis opbouwen en alles aan elkaar zien te knopen, maar dat gaat wel lukken. Ik wilde ook noorse les volgen hier, maar die pipo's denken dat het handig is dat iedere vrijdag van 11:00 to 14:00uur te doen, dan kan ik dus effectief heel de dag niet werken en dat vindt mijn baas alleen goed als ik heel de zaterdag ga werken en dat zie ik niet zo zitten....

Het lukt zelf ook wel, maar ik moet er wel wat meer tijd in gaan steken. Maar ja, monteursberoep he, als ik thuis ben heb ik geen puf meer....

Taranis

Superknap, zo in je eentje :)

Ben je daar dan lid van een club of sportvereniging ofzo om een beetje te integreren? Anders ben je toch ook de hele tijd op jezelf aangewezen?

Citaat van: BOV op 06-11-2010 17:31:48
Dat vroeg ik me ook al af. Durfde het alleen niet direct zo te vragen...

Ik ben meestal vrij direct ;D