VOMAC 2012

Gestart door viking_in_shorts, 17-10-2010 21:29:56

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

Taranis

Hopelijk dan volgend jaar een iets 'bereikbaarder' programma.

Hoef ik trouwens ook geen rotgevoel te hebben dat ik dit jaar niet ga ;D

Sbv

Citaat van: Taranis op 10-01-2011 08:22:03
Hopelijk dan volgend jaar een iets 'bereikbaarder' programma.

Lees betaalbaarder ?
Programma zag er wel mooi uit, alleen de prijzen schrok ik toch wel wat van. Zeker met de trip naar Moermansk erbij

viking_in_shorts

Citaat van: Taranis op 10-01-2011 08:22:03

Het gaat niet door vanwege te weinig deelnemers. Natúúrlijk moet je jezelf schuldig voelen ...

Chris

Hmmm... voor mij maakt het weinig uit. Ik richt me nogsteeds op 2012, bij voorkeur met een door een groepje zelf samengesteld programma.

Pino143

Met dank aan Bas (een VOMAC'er die meedeed aan 2010) hierbij een gewijzigd voorstel voor 2012. De aanpassingen zijn gemaakt op de rev2 die een aantal maanden geleden door mij was toegevoegd.

Zoals je ziet het stuk fjordenroute er uit gehaald.

Omdat jullie in januari al gaan moet je met een paar dingen rekening houden...
Op de hoogte van Alta/Tromso en hoger (Noordkaap) is het door de midwinter begin januari maar 2,5 tot 3 uur per dag licht, grofweg tussen 10.00 en 13.00 uur. Ochtendgloren, de zon zul je niet tot nauwelijks zien. Die is pas rond 22 januari weer terug.

De rest van de dag rij je in het donker. Ga je verderop in januari dan heb je steeds meer licht, maar nog steeds het grootste deel van de dag is het donker.

Je moet je dus ook serieus afvragen of je het niet in februari wil doen, dan heb je al veel meer licht, da's één. Maart kan ook maar dat zag je vorig jaar, dan is het veel te warm, met temperaturen rond het vriespunt.

Twee is dat de fjordenroute nogal wat bochtenwerk kent in grillige winterse (en donkere) omstandigheden. Niet echt aan te raden, en de kans is groot dat je de weg niet eens op mag omdat het te gevaarlijk is.

Datzelfde geldt voor de E69 naar de Noordkaap. Bij storm (en dat gebeurt er meerdere keren per maand, tot meerdere dagen per week) is de weg dicht en mag je niet verder. Per dag wordt bekeken of de weg open kan en hoe laat dat dan is en of er in konvooi gereden moet worden. Je rijdt dan achter een sneeuwschuiver het eiland op/af.

De E69 kent meerdere tunnnels. Bereid je er in ieder geval op voor dat het weer als je een tunnel uit komt 100% anders kan zijn (is) dan toen je de tunnel in ging.

Heen rij je via Lakselv, vanuit Finland. Zorg ervoor dat je daar overnacht en dat het hotel voor je informeert of de weg open is, of bel zelf met het toeristenbureau op de Noordkaap. Vanaf Lakselv naar de Noordkaap is het zo'n 230km.

Vanaf Honningsvag gaat er dagelijks een excursie naar de Noordkaap, het laatste stuk mag je niet zelf rijden. Vertrekt vanaf hotel Rica Bryggen (het enige hotel dat open is op het eiland, de rest is alleen 's zomers open) om 12 uur sharp. Mis je dat tijdstip dan heb je pech en moet je 24 uur wachten. Sowieso moet je je aanmelden bij datzelfde toeristenbureau, 24 uur vantevoren, dat je mee wilt op excursie.

Het kan zijn dat door het weer een excursie niet door gaat of dat je het eiland niet op of af mag. Trek dus een paar dagen uit voor de Noordkaap, zodat je niet in de knel komt met je overige overnachtingen/planning als het tegen zit.

Overigens is je reservering bij Rica Bryggen altijd onder de conditie "als je het haalt om hier überhaupt te komen".

Op de terugweg ga je via Alta. Dat is een mooie route, over een bergpas, met forse hellingspercentages. Maar ook hier geldt, die kan dicht zijn vanwege het weer. Informeer dus bij vertrek of de route via Alta open is, anders moet je via Lakselv en dan naar Karasjok en dat is 200+ km omrijden. Wel een vlakkere route, maar saaier en minder mooi.

Overnachten kun je in Kautokeino of Enontekiö, ervan uitgaande dat je met een middagkonvooi van het eiland vertrekt. Je bent dan in de (late) avond in Kautokeino, en als je nog ff doorrijdt (80km) in Enontekiö.

Thon Hotel in Kautokeino is de enige die open is in die omgeving. Goed maar duur (plm 125 euro per nacht). In Enontekiö is meer open, goedkoper maar ook shabby en dus nog eens verder weg.

Ik heb verder een bezoek aan het Ice Hotel in Kiruna erin geklust. Als je het nog nooit gezien hebt en je er toch in de buurt bent is het een MUST SEE. Overdag is het open voor bezichtiging.

Je kunt er overnachten, maar dat is duur (plm 350 - 400 euro pp). Wel leuk en uniek ;-) Slaapzak krijg je van hun.

Verder je route niet aangepast. De wegen in het binnenland zijn doorgaans goed berijdbaar, al zitten er stukken tussen die je het snelst schaatsend aflegt ;-)

Kaartje Route Vomac 2012 rev3

Taranis

Duidelijk stuk :) Sowieso heeft februari mijn voorkeur ipv januari...

Geloof dat zijn punt wel duidelijk is: ruim plannen.

Pino143

We wilden sowieso al 3 weken weg, maar mss is het dan idd beter om het in februari te plannen.

Taranis

Voor mij ook beetje eigenbelang, ik zit in januari 2012 in Oostenrijk (wat een zwaar leven ;D ).

KIM

Ik heb ook altijd februari in gedachten gehad. Gewoon een klein beetje vroeger dan 2010...

Pino143

Het wordt of in feb2012 naar Scandinavie of dit jaar nog een V70N D5 kopen, mits ik de financiën geregeld krijg (geldt voor beide opties). Keuzes, keuzes...

Marc O.

Citaat van: Pino143 op 10-01-2011 16:43:25
Het wordt of in feb2012 naar Scandinavie of dit jaar nog een V70N D5 kopen, mits ik de financiën geregeld krijg (geldt voor beide opties). Keuzes, keuzes...

Of een V70N 2.5D én in febr. 2012 naar Scandinavië :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Taranis

Citaat van: Marc O. op 10-01-2011 18:58:12

Of een V70 D5 en per XC70 D5 (mee)rijden naar Scandinavië :)

Pino143

Citaat van: Taranis op 11-01-2011 07:55:56
Citaat van: Marc O. op 10-01-2011 18:58:12

Of een V70 D5 en per XC70 D5 (mee)rijden naar Scandinavië :)

Leuke scenario's maar helaas zit het er ff niet in! Ik moet al goed mn best doen om komend jaar naar Scandinavie te kunnen. Het zal erom spannen!

Pino143

We kunnen ook gewoon de Noordkaap op Streetview bekijken!
De Noordkaap!

Daarnaast heb ik aan de hand van de tips en wijzigingen van Bas de route opgedeeld in stukken die rijdbaar zijn!
Zie Route VOMAC 2012 rev4