riQue en de R-offel (854 DOP AT) (startpost bijgewerkt met onderh.historie)

Gestart door riQue, 20-10-2010 23:11:55

Vorige topic - Volgende topic

arjen850

Je kunt de lampjes gewoon los bestellen, en je hoeft niet te solderen..

riQue

Update 3 (263380):

En inderdaad er hoefde niks gesoldeerd te worden. Lampjes voor de knoppen besteld bij de Volvo garage (handig die onderdeelnummers in *uche*Vadis*uche*) dus alles wat maar licht kan geven geeft weer licht. :)

Verder via het forum (thanks trimix!) een Relais 99 (programmeerbaar ruitenwisser interval relais) besteld. Kickboard onder stuur weghalen, even goed zoeken, je pols in een onnatuurlijke hoek wrikken, oud relais eruit en klickety-klak, de nieuwe erin. :P

Het relais 99 vervangt het bestaande rode ruitenwisserrelais

Vandaag na het werk bij Frank het luchtfilterhuis en luchtfilter geïnstalleerd. Helaas alleen een foto van het filterhuis in z'n nieuwe habitat:

Gelijk de hele boel onder de parafaan schoongemaakt en ontbladerd. Wat een troep!

Het filter klik je hier vervolgens direct in. In de handleiding staat dat het daarna nodig is de ECC opnieuw te laten calibreren bij de Volvo garage. Is dit echt de bedoeling of is het onzin? ???

De kabel die tegen het filterhuis aan komt te liggen heb ik daarna nog omwikkeld met isolatietape tegen eventueel schuren.

Tot zover weer even! En ja ik weet het, het zijn nog die kleine knullige dingetjes van de genoemde 'eerste sleuteluurtjes'. :angel: De ingewikkeldere klussen komen er aan. 18 november staat de sleuteldag op het programma. APK, grote beurt, stab. armpjes vervangen en proberen de airco werkend te krijgen.

Ik moet dan gelijk goed kijken naar de turbo want daar hingen wat druppels olie aan. Er zat geen speling op het schoepenrad zelf maar mogelijk dat de olieslangetjes wat lekkage vertonen. :eusa_shifty: Blijf 't toch gevoelig spul vinden zo'n turbo. Welke slangen zou ik dan het beste kunnen vervangen als ik op zeker wil spelen? Ik zag daar wel setjes van voorbij komen op het forum van silicone, klopt dat? :)

KIM

Citaat van: riQue op 26-10-2010 21:49:29
Het filter klik je hier vervolgens direct in. In de handleiding staat dat het daarna nodig is de ECC opnieuw te laten calibreren bij de Volvo garage. Is dit echt de bedoeling of is het onzin? ???

Heb ik nog niet eerder van gehoord. Ik zou ook niet weten hoe dat calibreren uitgevoerd zou moeten worden.
M.a.w.: Ik heb het bij geen van mijn 2 850's ooit gedaan en de ECC werkt prima (nou ja... ik vond die van de GLT alter 1 beter, maar dat ligt ergens anders aan)

arjen850

Een druppeltje olie hangt er bij de meeste wel aan hoor ;)

thuur

Citaat van: arjen850 op 26-10-2010 22:44:21
Een druppeltje olie hangt er bij de meeste wel aan hoor ;)

Ik denk dat je droge turbo's op 1 hand kunt tellen (nieuwe uitgezonderd) ;D

Calibreren hoeft echt niet na het vervangen van het filter. Je verandert niets mechanisch aan het systeem, en de temperathuur regelen kan ie prima zelf.

Gr 8)

Rai

Zo, vandaag heeft de PPBB weer even op zijn vertrouwde parkeerplaats bij mij voor de deur gestaan. riQue moest in de buurt zijn en was zo vriendelijk om het door mij vergeten hulpstuk van mijn fietsendrager langs te brengen. Natuurlijk ging ook riQue niet met lege handen naar huis. Met een Blitzsafe, OBD2 kabel + software en een tas Roffels en ander Volvo leesvoer hoeft hij zich de komende tijd niet te vervelen.

Leuk de R weer even gezien te hebben en minstens zo leuk riQue weer even gesproken te hebben. Hij is goed bezig, de R is bij hem in goede handen!

riQue

Update 4 (264100):

Weer een paar stapjes verder met de auto! Rai bedankt voor de stapel roffels en alle andere documentatie! De la met volvo attributen begint aardig gevuld te raken! Een flinke stapel roffels, een Haynes handboek, een handleiding met alle elektronische meetwaarden en natuurlijk de Blitzsafe! :eusa_dance: Na het nodige geklooi met de kabels achter de radio zit ie er in en werkt perfect! :eusa_clap: Zeker leuk om Rai weer even gesproken te hebben, zo leer je toch iedere keer weer meer over zo'n auto en z'n vorige baas.

Verder is de thermostaat van de bestuurdersstoel hersteld (lipjes waren afgebroken) door het plaatsen van twee draden met daaraan nieuwe koppelingetjes geklemd. De eierkoker doet 't weer, heerlijk! ;D

Dit weekend ben ik bij Volvobug langsgeweest om samen de auto aan een grondige inspectie te onderwerpen. Zo een hele hoop nieuwe dingen geleerd over de auto. Zo heb ik ontdekt dat de bougiekabels nog de originele zijn uit 1996 :-X en dat er over niet al te lange tijd wat nieuwe rubbers en draagarmen aan gaan komen. Reden voor het bezoek was het vreemde geluid dat de auto maakt na starten van een warme motor, zie dit topic.

Voor aankomende week staat de APK en een grondige grote beurt op het programma! Stabilisatorarmen, filters, bougies, olie en multiriem worden vernieuwd. Verder ligt er een nieuwe carterventilatie set klaar en een veerpootbrug. Heb d'r zin in! :eusa_dance:

Oh ja, Volvo heeft een actie met een originele set rubbermatten voor vijf tientjes, gelijk besteld! Ideaal voor de winter met bijbehorende prut onder je schoenen:

Uitgebreid verslag van de sleuteldag aankomende week volgt! ;D

riQue

Update 5 (265290):

Afgelopen donderdag voor een uitgebreide klusdag naar Frank geweest! :eusa_dance: APK, grote beurt en vervangen van de nodige basisonderdelen stonden op het programma. :)

Na de roffel 's ochtends naar binnen gereden begon Frank direct met de APK checkup. Het naar binnen rijden werd wederom vergezeld van de inmiddels bekende jank van (wat we nu weten) de multiriem. Na de uitlaatgasmeting direct de brug opgereden en werd de APK check voortgezet. Enige punt van afkeur waren de al bestelde stabilisatorarmpjes. Na het verwijderen van de voorwielen konden deze eenvoudig worden vervangen.

Die waren nodig aan vervanging toe ;D

Met de wielen eraf kon ik gelijk kijken hoe de onderste motorsteun er bij stond. Nou, het antwoord op de vraag uit m'n andere topic (is ie heel of niet) kon eenvoudig beantwoord worden. Aan de kant van 't wiel was ie helemaal los, aan de andere kant zat ie nog vast! Dus die staat voor volgende klusdag op het programma.

Je wrikte 'm zo een halve centimeter omhoog :o

Het benzinefilter zag er ook niet zo jofel meer uit, dus die had ik ook alvast besteld:

Zoek de verschillen :P

Maar goed ook dat we 'm vervingen. Het leeg laten lopen van het oude filter gaf een gitzwarte straal met meuk:

En dan te bedenken wat er nog meer voor troep onderin de benzinetank zit :-X

Nieuw filtertje erin, kan de motor weer schone "slokjes" brandstof drinken. :)

Daarna de multiriem vervangen. Klusje van niks. Spanner ontspannen, oude riem eraf, nieuwe erop:

Op advies van velen een originele Volvo riem erop gelegd

Zo hoort een multiriem eruit te zien, geen uitgeharde groeven of barstjes:

Probleem met het vreemde geluid opgelost? Ja hoor, ja! :eusa_dance: Geen raar gejank meer bij het starten. Motor is tijden niet zo geruisloos geweest. Heerlijk. :eusa_clap:

Terwijl Frank nog bezig was met de APK checkup kon ik mooi nog wat dingetjes bekijken. Zo blijkt de nieuwe peilstok de peilstokbuis mooi droog te houden! Geen gespetter meer langs de rand. ;D

Verder zag ik dat de reflectoren in de koplampen al wat oxidatie beginnen te vertonen. Nog geen APK afkeur gelukkig. Wel iets om in de gaten te houden:

Toen de brug omhoog gezet en de roffel even van onderen geïnspecteerd. Hier een foto van onderaf de turbo gezien. Laat aardig wat oliedruppels zien. :eusa_silenced:

Zijn er zo onderdelen op te noemen die ik preventief zou moeten vervangen (los van de turbo zelf :P) om ervoor te zorgen dat de turbo goed gekoeld en gesmeerd blijft? ???

Verder viel me een nogal aparte reparatie op aan de carterpan. Heeft iemand wat zelfrijzend bakmeel op gesmeerd lijkt 't :P:

Enig idee wat dit geweest kon zijn? Misschien een keer een krukaslager dwars door de carter komen zetten? :eusa_shifty:

Bruggetje weer omlaag en tijd voor een remvloeistof check. Op het vaatje stond '06 dus zou wel weer eens tijd voor een brakefluid change kunnen zijn. :)

Kookpunt berekenen van de remvloeistof:

Hmm, daar zit teveel water in.

Boilingpoint mag pas bij 155 graden zijn (DOT 4). :eusa_naughty:

Tijd voor een rondje verversen! Met deze compressor konden we de vier punten doorspoelen:

Verder de ontsteking helemaal nagelopen. De productiedatum op de bougiekabels gaf 1996 aan :eusa_shhh:. Ook een gevalletje in de gaten houden dus. De rotor en verdelerkap geïnspecteerd en schoongemaakt.

Contactpunten waren niet opvallend ver ingesleten

Inmiddels was de halve dag alweer om en werd het tijd voor het verhaaltje carterventilatie. Na een jiggle test heb ik direct een nieuwe carterventilatieset besteld bij Volvo. De olie vuldop stond vrolijk te dansen bij een warme draaiende motor. :eusa_silenced:

Eerst de boel gedemonteerd totdat de slangen en opvangbak zichtbaar en demonteerbaar waren:

Een kijkje in de inlaat. Een nieuwe pakking voor 't inlaatspruitstuk lag al te wachten:

Bij het verwijderen van de luchtslangen werd wel zichtbaar dat de turbo de nodige rondjes heeft meegedraaid, bijna alle luchtslangen vertoonden olieaanslag:

De oude onderdelen van de carterventilatie op de grond:

Maar goed ook die wissel, want de retourleiding het blok in was volledig verstopt. :eusa_shifty: Na alle slangen en aansluitingen schoongemaakt te hebben de nieuwe carterventilatie geplaatst en de boel weer dichtgeschroefd. :eusa_dance:

Inmiddels was de dag al aardig om en was het te laat om de auto af te melden dus wilde ik nog wat andere dingen doen. Zo vond ik het hoognodig het expansievat van het koelwater te vervangen. Ware het niet dat de beste Volvo garage er geen nieuwe vuldop bij hadden geleverd. :eusa_wall: Die kan ik dus gaan nabestellen, en vervang ik dan wel het vat. De reden waarom ik 'm wil vervangen, yuck:

En als kers op de slagroom een originele door Volvo geleverde VPB gemonteerd. Simpele klus, maar geeft veel voldoening. Ik merk het echt in het bochtengedrag! :eusa_clap:

Tot zover weer! De auto is de dag erna netjes afgemeld! :D Uiteraard staan er weer wat dingen op het vervolgprogramma. Zo wil ik motor en koelsysteem gaan flushen, worden de vacuumslangen preventief vervangen, laat ik 'm uitlijnen en moeten de motorsteunen (bestuurderskant en bij distributie) vervangen worden. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Vandaag is de roffel gewassen dus zal morgen eens wat foto's maken als het zonnetje schijnt. 8) Ben benieuwd naar jullie reacties!

volvobug

Mooi werk, RiQue. Danst de olievuldop nu niet meer? En heb je die "kauwgom" niet van de carterpan gepeuterd om te kijken wat er onder zit?

Overigens, je schrijft dat de bougiekabels uit 2006 zijn, ik meen me te herinneren dat ik 1996 heb gezien toen je bij mij was. En dat schrijf je ook in je 'jing jing' topic  ???
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

SirRutte

Zo, je hebt mooi werk verricht! Duidelijke foto's ook :)

Ga zo door!

thuur

Goed werk!

Maar je had ook makkelijk schone benzine uit het filter kunnen laten lopen. Door hem om te draaien ;D

Olie aan de turbo is ook vrij normaal. Vervang de pakkingen van de retourleiding maar ;)

Gr 8)

Rai

Citaat van: riQue op 21-11-2010 23:15:35
Verder viel me een nogal aparte reparatie op aan de carterpan. Heeft iemand wat zelfrijzend bakmeel op gesmeerd lijkt 't :P:

Enig idee wat dit geweest kon zijn? Misschien een keer een krukaslager dwars door de carter komen zetten? :eusa_shifty:

Hier ook geen idee, de afgelopen 9 jaar is er in ieder geval geen krukaslager door de carterpan gevlogen...

Mooi verslag trouwens!

Zit de BlitzSafe er al in?

Ludo

Hier is iemand goed bezig.  :D

Citaat van: thuur op 22-11-2010 00:39:02
Olie aan de turbo is ook vrij normaal. Vervang de pakkingen van de retourleiding maar ;)

De retourleiding lijkt me mooi droog, ook de achterkant van het blok.
De 'troep' lijkt me meer afkomstig geweest van de carterverluchting, en die is nu vervangen.
Ik zou het gewoon zuiver maken, en eerst even aankijken.

Vulk

Goed bezig! Die bougiekabels zou ik niet in de gaten houden, maar gewoon vervangen.