Terugval stationair toerental

Gestart door 850estate, 07-09-2005 17:00:56

Vorige topic - Volgende topic

850estate

Bij het loslaten van het gaspedaal valt het stationair toerental terug naar ca 350 rpm waarbij de motor hevig trilt. Daarna loopt het toerental langzaam op naar 700-850 rpm. Wanneer slechts weinig gas wordt gegeven en het pedaal weer wordt losgelaten duikt het toerental niet terug tot 350 rpm maar loopt 't gewoon terug naar 850.  Het reinigen van de LMM in remmenreiniger heeft hieraan weinig verbeterd.
Wat kan de oorzaak zijn van het probleem?

Wauter

Lmm reinigen met remmenreiniger is niet echt een goed idee geweest, hopelijk kan hij er tegen.
Om je klacht te verhelpen zou ik eerst eens het gasklephuis en de stappenmotor reinigen (met remmenreiniger, daarna de stappenmotor iets inspuiten met WD40 oid)

850estate

waar kan ik die stappenmotor vinden? Hoe ziet die er uit?
Net had ik het probleem dat het toerental te langzaam terug zakte naar 850 rpm. Het is duidelijk iets dat blijft hangen.

850estate

Is dat toevallig dat spuitgiet-aluminium apparaat (diameter ca 4,5 cm) voor de gasklep met 2 slangen er aan van ongeveer een duim dik en een 2 polige kabel? Bij mijn auto staat er bosch 0 280 140 576 op.

thuur

Citaat van: 850estate op 07-09-2005 22:18:16
Is dat toevallig dat spuitgiet-aluminium apparaat (diameter ca 4,5 cm) voor de gasklep met 2 slangen er aan van ongeveer een duim dik en een 2 polige kabel? Bij mijn auto staat er bosch 0 280 140 576 op.

That's the one!

Wel echt een nachtje laten weken in remmenreiniger, mechanisch gedeelte, 1 kant afgedopt. Van te voren en erna flink doorspuiten met remmenreiniger. Al met al zal het je wel een bus kosten.....

Gr 8)

850estate

Oke, mooi. Dan ga ik die maar eens onderhanden nemen.
Zijn er nog meer dingen die schoongemaakt moeten worden? Misschien een niet overbodig detail: Twee weken geleden heeft namelijk het koelwater tot in het inlaatspruitstuk gestaan door een grote lekkage in de verdamper van de lpg installatie, dat zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn van de het probleem? Het is niet zo dat ik direct daarna problemen kreeg aan de auto, maar ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat het gezond is geweest voor het beestje.

thuur

Als je toch bezig bent: gasklep schoonmaken (pluisvrij doekje met remmenreiniger) en carterontluchting meenemen! (zoek op het forum voor meer info)

Ach ja, wat is gezond? Water versnelt het roestproces, maar dan heb je echt veel te lang niet meer gereden met je auto ;)
Probleem zal eerder liggen in het weer aan de praat krijgen van de motor. Water brandt niet zo goed :-\ Na een flinke rit is het water heus wel verdampt en de zoete geur rond je auto verdwenen ;D

Maar dus wel bovenstaande dingen ZEKER meenemen in dat geval!

Gr 8)

850estate

Motor aan de praat krijgen was het probleem niet. Ik had de verdamper afgekoppeld en rijden maar, op benzine dan wel. Er is intussen een nieuwe verdamper in gezet en heb er 750 km mee gereden sinds de lekkage. Maar misschien dat er een aanslag is achtergebleven die (op termijn) kwaad kan?

850estate

Stappenmotor en gasklephuis zijn schoon gemaakt, het probleem lijkt erger te zijn geworden. Wat kan het nog meer zijn, misschien de gasklepsensor?
Waar kan ik de carterontluchting ergens vinden? Ik heb wel een slang gevonden die ergens tussen de luchtfilter en de gasklep zit aangesloten, hij loopt ergens door het inlaatspruitstuk omlaag. Ik kan niet zien waar naar toe. Zou dat 'm moeten zijn? (het is een B5252S uit '94)

thuur

Citaat van: 850estate op 09-09-2005 09:00:49
Stappenmotor en gasklephuis zijn schoon gemaakt, het probleem lijkt erger te zijn geworden. Wat kan het nog meer zijn, misschien de gasklepsensor?
Waar kan ik de carterontluchting ergens vinden? Ik heb wel een slang gevonden die ergens tussen de luchtfilter en de gasklep zit aangesloten, hij loopt ergens door het inlaatspruitstuk omlaag. Ik kan niet zien waar naar toe. Zou dat 'm moeten zijn? (het is een B5252S uit '94)

Geef het een paar dagen. Mijn stat.regelaar doet ook altijd zo achterlijk als ie net is schoongemaakt. Houd in je achterhoofd dat vervanging van deze regelaar dus wel een oplossing kan bieden. Uit zeer betrouwbare bron vernomen..

TPS (gasklepsensor) kun je makkelijk doormeten: multimeter op Ohm en altijd meten op een buitenste pin en de middelste pin. Eerst de waarde onthouden waar ie nu op staat. Draai de gasklep helemaal open en kijk heel goed naar de meter. Moet echt vloeiend verlopen (geen sprongentjes maken). Draai de klep terug en de waarde op je meter moet nu overeenkomen met die wat je in het begin zag. Zelfde voor het andere buitenste pinnetje. Mocht je behoefte hebben aan de waardes wat binnen de tolerantie van de 850 vallen, hoor ik het wel (kan ik vanavond opzoeken).

Yep, dat is een onderdeel van de carterontluchting. Kort door de bocht:
-Boven je oliecarter zit een pot die de olie in het carter houdt, maar de oliedampen (onder druk) laat ontsnappen via die slang naar je inlaat spruitstuk. Hier tussen zit nog een flam trap (vlamdover). Al deze onderdelen zijn je carterontluchting.

Bij een auto waar altijd rustig mee is gereden (b.v.) zit dit systeem vaak dicht. Om de oliescheider te reinigen moet het inlaatsspruitstuk eraf. Je kijgt vaak al een goede indicatie van de stand van zaken door goed naar die slang te kijken en de flame trap. Is dit langzaam dicht aan het slibben (een klein beetje derrie mag wel) dan wordt het tijd voor actie. Uitgebreidere info staat op het forum.

Gr 8)

850estate

De auto loopt intussen behoorlijk goed stationair. Het had inderdaad wat tijd en kilometers nodig na de schoonmaak. Er zijn nog wel wat kleine fluctuaties maar het is niet hinderlijk. De carterontluchting is nog vrij goed open denk ik. Er zat wel een beetje brij aan, en een druppel olie.
De auto is nu niet alleen mooi, hij rijdt ook nog eens goed, bedankt voor de tips!
http://fotos.volvo850.nl/data/media/7/volvorv.JPG

thuur

Mooi bak hoor! En mooie velgen ;D

Fijn dat het opgelost is! En die druppel olie is normaal ;)

Gr 8)