Ombouw / aanpassing voor BIO Ethanol (E85)

Gestart door Hendrix, 26-10-2010 20:52:01

Vorige topic - Volgende topic

Hendrix

Wie weet waar ik en ombouwkit kan halen voor het rijden op "bio ethanol" of anders gezegd, pure alcohol.

Of anders gezegd, wat moet ik allemaal wijzigen?

Het gehele brandstofsysteem moet rubber vrij zijn of voorzien zijn van synthetisch rubber dat bestand is tegen zuren en alcohol. Normale bestaande brandstof systeem bevat diverse rubber componenten zoals o-ringetjes slangetjes enz.

Ook lijkt mij dat de chip moet woren aangepast en of i.i.g. diverse sensoren en de injector aansturing voor de gek gehouden moeten worden (zoals bij LPG??).

Heeft iemand hier ervaring mee? het is de bedoeling dat de auto (T5 1994) zowel op Bio Ethanol (E85) als normale E95 / E98 kan rijden.

Voordeel 1: kost hier (Finland) maar 1 euro de liter terwijl de E95 nu 1,41 doet (i.i.g. nog goedkoper dan in NL) ;D. Bovendien lagere emissie van CO, C, NO3 enz. dus beter voor het milieu, nog afgezien van het feit dat de olie een keer opraakt of onbetaalbaar wordt (is) en hier nergens meer LPG te krijgen is.

Voordeel 2: meer vermogen (ongeveer 10%)  8)

Nadeel hoger verbruik (ongeveer 10%) en niet overal te krijgen. (vandaar omschakelbaar maken).

Wie o wie weet hier meer van.. ???

BTW vandaag de spijkerbanden weer gemonteerd, kou komt eraan vanavond.  8)

-D©©©L-

Hendrix

Citaat van: -D©©©L- op 26-10-2010 21:12:22
even gezocht op "E85".

de eerste: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,34576.0.html

Bedankt voor de link, heb het gebruik van de zoekmachine reeds vorig jaar opgegeven  :(

Heb de post / topic gelezen maar vindt daar dus niet in wat ik werkelijk moet wijzigen, diverse meningen maar niemand die een gemodificeerde 850T5 rijdt en helaas ook geen hint of idee van waar deze ombouwkit te bestellen, hier in finland wordt het lastig want de gemiddelde dealer heeft ongeschoold onderbetaald personeel zonder verstand van zaken (monteren gerust een ford ruitenwisser op een V40 en doen daar dan 1,5 uur over en vragen dan 70 euro arbeidsloon (die mijn schoonmoeder uiteraard niet betaalde) Ik heb vandaag 2 nieuwe Bosch voor haar gemonteerd, 52 Seconden.. 8)

JW

veel mensen weten niet echt wat bio ethanol doet. ik hoor veel horror verhalen over opvretende tanks, leidingen enzo.

mijn 240 rijd al sinds 2007 op E85. Destijds omgebouwd met grotere injectoren (40-45%), nu met verandering van de injectorconstante in de software. Omschakelbaar is het nog niet, behalve als ik een andere chip er in plug, daarvoor moet er ook nog een oplossing komen (technisch goed mogelijk, maar nu geen tijd). Overigens, de injectie is behoorlijk adaptief, toen ik eerder dit jaar in NL onderweg was en geen E85 kon krijgen heb ik er behoorlijk wat benzine bijgegooid en het mengsel bleef goed, zeker op deellast.

verbruik van mijn 240 op e85 is ongeveer 12 liter/100 km op heel wisselend gebruik. Laatst een tank van 12,5/100 inclusief Nordschleife. dus wel meer dan 10% verlies, maar het is het nog steeds waard.

Beste wel een keer het brandstoffilter vervangen en eens in de zoveel tijd een flesje fuel treatment, bij de Volvo dealer in Zweden hadden ze dat spul (niet van volvo zelf). Zelf nooit gebruikt maar daar was iemand er erg positief over. Merk weet ik niet meer.

Op volvo-forum.de is iemand die 850 chips maakt voor E85 gebruik, volgens mij zijn die zo adaptief dat je er ook gewoon benzine in kunt gooien. Daar rijden al diverse mensen mee.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85