Kan ik airbag uitschakelen?

Gestart door ramouke77, 25-10-2010 18:21:47

Vorige topic - Volgende topic

ramouke77

Weet iemand of het uberhaupt mogelijk is om de airbag aan de passagierskant uit te zetten, ik wil er nl. een kinderzitje plaatsen?
Ik heb een 850 t5-r uit 1995
B.v.d Raymond

rovelra

Dit kan wel maar dan moet je de stekker van de airbag afpakken .
Let wel dat je dan een foutcode krijgt !!!!

MVeldhuis

En volgens mij kan je dan weer een weerstandje op die stekker doen zodat de auto niet in de gaten heeft dat die stekker eraf ligt.
Vraag me alleen niet welke waarde dat weerstandje heeft. Je zou je airbag door kunnen meten natuurlijk (doe wel even oordoppen in) :P

francois

je kan volgens mij naar de dealer gaan en vragen naar een dummie

KIM

Een goede dealer gaat je die dummy niet geven.
Hij blijft namelijk aansprakelijk voor het uitschakelen van de airbag.

Enne @MVeldhuis: Ik heb dat doormeten geprobeerd; hij gaat niet klappen, zelfs niet met een ouderwetse analoge meter. Je hebt minimaal een 9V batterijtje nodig om zo'n ding te laten klappen.

rogerV701998

Citaat van: KIM op 25-10-2010 22:32:30

Dat valt volgens mij wel mee. Ik heb in een lease auto de bestuurdersstoel (met airbag) laten vervangen door een ASS stoel zonder airbag. De dealer leverde de dummy en ik heb bij de stoelen leverancier een verklaring moeten ondertekenen dat ik op de hoogte was van het feit dat de door hun geleverde stoel geen airbag had. Ook de lease maatschappij was hiervan op de hoogte en ging hiermee akkoord.

GoodOldDiesel

Dan zou je die dummy dus ook kunnen doormeten?

Allicht dat het simpel na te maken is...
"Lijkwagen.................Volvo 850 2.5 TDI '96"
"Verder 3 x P205 '85GR '86GTI '87 Accent"
Foto's?? Stuur ze naar mijn mail ovv van loginname en topic titel

thuur

Citaat van: GoodOldDiesel op 26-10-2010 01:29:18
Dan zou je die dummy dus ook kunnen doormeten?

Allicht dat het simpel na te maken is...

Het is een gewone weerstand van een paar ohm.

Gr ;)

KIM

Citaat van: rogerV701998 op 25-10-2010 22:48:27

Dat valt volgens mij wel mee. Ik heb in een lease auto de bestuurdersstoel (met airbag) laten vervangen door een ASS stoel zonder airbag. De dealer leverde de dummy en ik heb bij de stoelen leverancier een verklaring moeten ondertekenen dat ik op de hoogte was van het feit dat de door hun geleverde stoel geen airbag had. Ook de lease maatschappij was hiervan op de hoogte en ging hiermee akkoord.

Het schijnt zo te zijn dat je, ondanks die verklaring, als dealer nog steeds aansprakelijk gesteld kunt worden wanneer de airbag niet geactiveerd is bij een ongeval en ze kunnen dat herleiden naar een, door de dealer, uitgeschakelde airbag.

Advies van enkele importeurs aan hun dealerorganisatie is dan ook niet deel te nemen aan dergelijke acties.

KIM

Die weerstandswaarde zal in VADIS wel terug te vinden zijn.
De weerstanden worden in de werkplaats gebruikt om diagnose te kunnen stellen aan de kabelboom van de airbag(s). Deze weerstanden worden dan in de plaats van een airbag geplaatst om zo het risico van activeren te vermijden.

rogerV701998

Citaat van: KIM op 26-10-2010 07:24:09
Citaat van: rogerV701998 op 25-10-2010 22:48:27

Het schijnt zo te zijn dat je, ondanks die verklaring, als dealer nog steeds aansprakelijk gesteld kunt worden wanneer de airbag niet geactiveerd is bij een ongeval en ze kunnen dat herleiden naar een, door de dealer, uitgeschakelde airbag.

Advies van enkele importeurs aan hun dealerorganisatie is dan ook niet deel te nemen aan dergelijke acties.

Ik wil dit direct van je aannemen maar waarom zijn die dummy's dan bij de dealer te koop? :eusa_think: Sterker nog. Zo'n beetje alle nieuwe auto's hebben de mogelijkheid de passagiersairbag uit te schakelen. Dit wordt zelfs geadviseerd door de fabrikant als je een kind in bijv. een maxi-cosi op de bijrijdersstoel plaatst.

KIM

Inderdaad is een kinderstoeltje op een zitting met airbag gevaarlijk voor het kind en dient deze derhalve uitgeschakeld te worden.

Echter, wanneer je de airbag uitschakelt dmv van een weerstand, dan is niet zichtbaar voor de chauffeur of een bijrijder dat deze niet actief is. Dit zou kunnen leiden tot een discussie over aansprakelijkheid en daar wil je als dealer niet tussen komen te zitten.
Vele auto's hebben daarom nu door middel van een slotje een constructie dat je de airbag kunt deactiveren. Er zal dan door middel van een lampje zichtbaar gemaakt worden dat de airbag gedeactiveerd is. Achteraf de sleutel omdraaien heeft geen zin; er zit een elementje in het systeem dat zichtbaar maakt dat de airbag gedeactiveerd was ten tijde van het ongeval.

De reden dat je die dummies kunt kopen ligt aan het feit dat dit feitelijk testgereedschap is.

ramouke77

Ik denk dat ik het stoeltje dan toch maar op de achterbank zet, bij de meeste autos kan je dmv een knop de airbag uitzetten maar dat gaat helaas niet bij de 850 begrijp ik. Thanx voor de reacties   

henry classic v70

Ging ook niet in een golf IV, de dealer heeft deze toen uitgeschakeld en heb daar voor moeten tekenen (je krijgt dan ook zo'n sticker dat de airbag uitgeschakeld is).
Of dit ook op deze manier kan bij een 850 weet ik niet maar als jij de opdracht geeft om de passagiers airbag uit te schakelen en tekent hiervoor ligt de aansprakelijkheid niet meer bij de dealer.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4