Bovenste schokbreker-rubber KAPOET!

Gestart door Zippo, 22-03-2004 19:02:39

Vorige topic - Volgende topic

daytonawim

en van die cheap uitvoeringen , zijn niet allemaal geschikt voor luchtsleutel gebruik :-(

michiel

Goed, weer even bezig geweest. Remmetjes zijn nu weer keurig schoon enzo maar de rubbers zijn nog altijd niet vervangen. De linker, waarover ik gisteren berichtte, weerstond nog altijd alle pogingen om 'm los te krijgen. Geen blokkeringsgaatje voor een torx of inbus te vinden. Deze moer, dus (niet het kleine gele stelschroefje):

De rechter veerpoot gaf in eerste instantie wel de bovenste moer prijs terwijl die nog volledig gemonteerd was in de auto, maar daaronder komt dan weer dit (dat kruisgeval):

die dan vervolgens ook weer alle pogingen om 'm los te krijgen tegenging.
Ik heb de linker teruggemonteerd in de auto om 'm op die manier los te krijgen maar daar had ie ook geen zin in.
Ondertussen wel gezien dat de rubbers gescheurd zijn (nog niet door, goddank) en vervanging is echt wel aan de orde. Het lijkt er op dat de procedure voor Koni's anders is dan die voor een standaard schokbreker.
Aangezien ik momenteel met dubbele woonlasten zit (iemand nog een leuk huisje in het centrum van Purmerend kopen voor 2 ton?) dienen bezoekjes aan de garage voorlopig even achterwege te blijven, dus als iemand met bovenstaande in het achterhoofd nog hints / tips en/of trucs weet houd ik me aanbevolen.

Oh ja, ik ben voorzichtig met de veerklemmen en ik heb geen luchtgereedschap. Dank voor de zorgen.
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

mehn

Ik heb ook gele Koni's en bij mij kon de moer gewoon los.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Pentaforce

Ik zou een sleutel op die gele moer zetten en een tang op dat kruis en dan voorzichtig tegen elkaar in proberen te draaien.
Anders zou je de zuigerstang nog met een tang boven de veer vast kunnen pakken.
Net onder het lager, dat eventuele bramen later niet de afdichting vd schokdemper beschadigen.

Niet bang zijn en succes. 8)

V70geRwin

net onder het kleine stel schroefje voor de hardheid kun je de demper vast houden op die twee dwarskanten. goed te zien op foto twee. dan kun je die moer en kruis te lijf!

matrixxv70R

goedenavond mede forummers!!!!
ik heb ook een rammelend geluid rechtsvoor vooral als ik over ongelijkmatig wegdek rijd zoals
klinkers of slecht wegdek! ook als ik een drempel over rijd hoor ik een knoepend geluid!!
heeft dit ook te maken met de lager en en veerschotel rubber?? ???

Sbv

Citaat van: matrixxv70R op 17-07-2009 22:24:04
ik heb ook een rammelend geluid rechtsvoor vooral als ik over ongelijkmatig wegdek rijd zoals
klinkers of slecht wegdek! ook als ik een drempel over rijd hoor ik een knoepend geluid!!

Kan of eventueel stabi stangetjes die versleten zijn.

UserID6342

Citaat van: matrixxv70R op 17-07-2009 22:24:04
Euh, ik dacht dat jij bij de Volvo sleutelde ??  Weten ze het daar niet dan ? ;D

matrixxv70R

nee de stabi stangetjes zijn het niet die zijn nieuw dus daar zal het niet aan liggen!!! en ja werk op de zaterdagen bij de volvo maar sleutel niet zelf aan volvo's!!!!!!! haha
en omdat hier mensen zijn die er ook verstand van hebben lijkt het mij niet verkeerd om het hier ook eens in de groep te gooien!!! maar het is meer een rammelend geluid en het komt echt van rechtsvoor!!! lijkt mij wel overeen te komen met het bovenste schokbreker rubber!! ;)

UserID6342

Als je de stabistangetjes hebt vernieuwd en je hebt dat bonken nog is het ook hoogstwaarschijnlijk je bovenste rubber wat eruit ligt.  Kleine tip / advies vervang ze dan meteen beide, ben je meteen ineens klaar en hoef je maar 1x uit te lijnen.

-D©©©L-

Citaat van: matrixxv70R op 17-07-2009 23:05:16
nee de stabi stangetjes zijn het niet die zijn nieuw dus daar zal het niet aan liggen!!! en ja werk op de zaterdagen bij de volvo maar sleutel niet zelf aan volvo's!!!!!!! haha
en omdat hier mensen zijn die er ook verstand van hebben lijkt het mij niet verkeerd om het hier ook eens in de groep te gooien!!! maar het is meer een rammelend geluid en het komt echt van rechtsvoor!!! lijkt mij wel overeen te komen met het bovenste schokbreker rubber!! ;)

Met 18 uitroeptekens is het wel een behoorlijk geschreeuw. De radio iets harder zetten is mogelijk dan wel een goede optie voor je.  ;)
Een stuurkogel of fuseekogel kan ook raar lawaai maken bij rollen over de lengte as.

Jeroentjuh

Citaat van: -D©©©L- op 17-07-2009 23:48:36
Citaat van: matrixxv70R op 17-07-2009 23:05:16

Met 18 uitroeptekens is het wel een behoorlijk geschreeuw. De radio iets harder zetten is mogelijk dan wel een goede optie voor je.  ;)
Een stuurkogel of fuseekogel kan ook raar lawaai maken bij rollen over de lengte as.

Zelfs een missend veertje op de remklauw of de remblokken zelf kunnen aardig rammelen.... ;)

matrixxv70R

nee dat is het ook niet ook allemaal vervangen!!! hahha maar zal morgen er eens naar laten kijken!!! jullie horen nog van mij!!! en ja als ik iets hoor rammelen gaat niet gelijk de radio harder moet eerst verholpen worden voordat ik pas rustig( nou ja rustig met een R) verder kan rijden!! hahha

Vulk

Ik heb hetzelfde voor.

Woensdag worden beide rubbers en veerschotels vervangen.

matrixxv70R

zo het is allemaal weer opgelost stelde zelf niet heel veel voor allemaal binnenste stuurkogel en bovenste schokbreker rubber in een uurtje vervangen!!! en rijd weer als niet en oja lekker zonder rammel haha