chiptuning voor weinig

Gestart door Ronald21, 31-10-2010 15:04:13

Vorige topic - Volgende topic

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

t5karel

Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Turbobiker

Citaat van: RyanB op 06-12-2010 21:32:09
Ik zeg gewoon DOEN die chip!
Laat hem chippen, ga vervolgens effe een uurtje of 3 lekker tekeer in Duitsland en vertel ons naderhand hoe hij het doet......................mits je natuurlijk de NL grens nog haalt!
Blijft toch van die ROTZOOI af man, zoals altijd is goedkoop-duurkoop en indien je het geld om de auto fatsoenlijk te laten chippen niet hebt wacht dan totdat je het geld wel hebt.
Ik heb op het Duitse Motortalk.de al diverse gechipte auto's voorbij zien komen, vooral veel Audi's en VW's diesels met roetfilter, waarvan echt de hele boel in de soep gelopen was.
Gaten in de zuigers, turbo's opgeblazen door langdurig te veel druk en weggesmolten katalysatoren en roetfilters.
Zelf heb ik mijn auto van de zaak (Golf 1.9 tdi met DPF) laten chippen bij JD Engineering in Lochem en die weet, net zoals  European Tuning en Fasttech, hoe zoiets moet.
De Golf heeft nu 107dkm gelopen waarvan 70dkm gechiped en als je dan weet dat ik regelmatig met deze auto in Duitsland rijd met snelheden van continu tussen de 180 en de 200km/h snap je dat hij aardig op zijn zak krijgt mede omdat hij al met al maar 200km/h op de top loopt.
En hij geeft geen krimp!
Dus wees verstandig en doe het goed of helemaal NIET!

Hoe weet jij nou dat het rotzooi is? En lees jij wel eens andere berichten?

Ja, ik ben ook nog wel eens voorzichtig geweest met onbekende tuningsproducten. Maar aangezien de bekendere tuners ook rommel leveren en het slecht (niet) oplossen, maakt het eigenlijk weinig uit waar je je software haalt. En de ervaring heeft inmiddels geleerd dat gewoon 30-50pk er bij kinderspel is waarbij echt weinig mis bij kan gaan. Het risico is dus klein.

Zelf doen als je echt iets goeds wilt is de enige oplossing als je niet heel veel geld wilt aftikken bij Fasttech (de enigen die het echt goed willen doen!). Maar dan moet je eerst het één en ander van tuning weten. Maar ook daarvan zwerven er inmiddels wat rond op het forum!
De Tussenpaus

Ludo

Citaat van: Turbobiker op 07-12-2010 11:04:05
Zelf doen als je echt iets goeds wilt is de enige oplossing als je niet heel veel geld wilt aftikken

Eenieder die ook maar een beetje snugger is tegenwoordig, geeft géén geld uit als hij niet kan betalen voor iets waarvan hijzelf geen verstand heeft.
:eusa_shhh:

Turbobiker

Citaat van: Ludo op 07-12-2010 12:18:36
Zelf doen als je echt iets goeds wilt is de enige oplossing als je niet heel veel geld wilt aftikken

Eenieder die ook maar een beetje snugger is tegenwoordig, geeft géén geld uit als hij niet kan betalen voor iets waarvan hijzelf geen verstand heeft.
:eusa_shhh:

Doordenker, maar wel een briljante uitspraak!!!

(afgezien dat mijn uitspraak uit zijn verband wordt gerukt...)
De Tussenpaus

RyanB

Citaat van: RyanB op 06-12-2010 21:32:09
Ik zeg gewoon DOEN die chip!
Laat hem chippen, ga vervolgens effe een uurtje of 3 lekker tekeer in Duitsland en vertel ons naderhand hoe hij het doet......................mits je natuurlijk de NL grens nog haalt!
Blijft toch van die ROTZOOI af man, zoals altijd is goedkoop-duurkoop en indien je het geld om de auto fatsoenlijk te laten chippen niet hebt wacht dan totdat je het geld wel hebt.
Ik heb op het Duitse Motortalk.de al diverse gechipte auto's voorbij zien komen, vooral veel Audi's en VW's diesels met roetfilter, waarvan echt de hele boel in de soep gelopen was.
Gaten in de zuigers, turbo's opgeblazen door langdurig te veel druk en weggesmolten katalysatoren en roetfilters.
Zelf heb ik mijn auto van de zaak (Golf 1.9 tdi met DPF) laten chippen bij JD Engineering in Lochem en die weet, net zoals  European Tuning en Fasttech, hoe zoiets moet.
De Golf heeft nu 107dkm gelopen waarvan 70dkm gechiped en als je dan weet dat ik regelmatig met deze auto in Duitsland rijd met snelheden van continu tussen de 180 en de 200km/h snap je dat hij aardig op zijn zak krijgt mede omdat hij al met al maar 200km/h op de top loopt.
En hij geeft geen krimp!
Dus wees verstandig en doe het goed of helemaal NIET!

Hoe weet jij nou dat het rotzooi is? En lees jij wel eens andere berichten?

Ja, ik ben ook nog wel eens voorzichtig geweest met onbekende tuningsproducten. Maar aangezien de bekendere tuners ook rommel leveren en het slecht (niet) oplossen, maakt het eigenlijk weinig uit waar je je software haalt. En de ervaring heeft inmiddels geleerd dat gewoon 30-50pk er bij kinderspel is waarbij echt weinig mis bij kan gaan. Het risico is dus klein.

Zelf doen als je echt iets goeds wilt is de enige oplossing als je niet heel veel geld wilt aftikken bij Fasttech (de enigen die het echt goed willen doen!). Maar dan moet je eerst het één en ander van tuning weten. Maar ook daarvan zwerven er inmiddels wat rond op het forum!

Helemaal nul,nul verstand heb ik van chiptunen, i.i.g. niet van het zelf schrijven van de software.
Maar ik weet wel waar ik een auto goed kan laten chippen, en dat is mij die 200 euro die ze vaak meer vragen meer dan waard.
Ik ben blij dat die mensen er zijn die zich verdiept hebben in fatsoenlijk chippen van een auto zodat anderen er ook langere tijd plezier van kunnen hebben.
Deze bedrijven doen vaak ook niet alleen chiptuning maar weten ook hun weg in mechanische tuning, geeft mij toch meer vertrouwen.
Met rotzooi heb ik dus wel ervaring, want er zijn bedrijfjes waar je je auto voor 250 a 300 euro kunt laten chippen en bij zo'n bedrijf ben ik dus een keer geweest met een BMW X5 3.0d
Deze man zou hem wel even chippen naar plus/minus 205pk en dus gaf ik hem het groene licht.
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb tot 2x toe een proefrit met de auto gemaakt waarbij hij reed als een drol met alle bijkomende storingen in het managment van de motor en de automaatbak.
Bij de 2x reed hij mee en hij snapte er niets van, maar hij kon verder ook niets doen omdat hij er de ballen verstand niet van had.
Ja, achter zijn laptop de ene software er af halen en een andere die hij had gedownload er op zetten, tot zover reikte zijn kennis!
Gelukkig was hij wel zo snugger geweest om de originele software te bewaren dus ik kon met een standaard goed rijdende auto weer naar huis.
Nu snap je ook mijn mening tegenover goedkope tuning ;).

Gunnar

Buiten de liefhebbers zit de 850 nu in de "low budget" fase.
Oude wagens met vaak versleten onderdelen, een hoop lekkende slangen en oude injectoren.
Daar past natuurlijk een 300pk ebay chipje in om het verhaal compleet te maken.

Tip: gesmolten zuigers kan je mooie asbakken van maken.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Ludo

Citaat van: Gunnar op 07-12-2010 19:26:53
Tip: gesmolten zuigers kan je mooie asbakken van maken.

Foto?.  ;D

Maar je klanten wilden toch écht iets anders, dan een asbakje.
En daar staan ze dan, in de kou...   :eusa_doh:

Oele

Citaat van: RyanB op 07-12-2010 19:24:53
Maar ik weet wel waar ik een auto goed kan laten chippen, en dat is mij die 200 euro die ze vaak meer vragen meer dan waard.

Sorry maar dat kan niet uit. Je kunt niet verwachten dat je een 'goed' getunede chip krijgt voor 200 Euro meer... tenzij dit voor een groot deel een kopie is van een setup die gelijk is aan die van jou.

Het 'goed' tunen van een chip kost heeeeeel veel tijd en de gerenomeerde tuners gebruiken trial and error naast delen van maps waarvan ze zeker zijn dat deze veilig zijn en winst opleveren. Meer doen ze niet omdat wanneer je de gebaande paden gaat verlaten de Motronic ECU te complex is en dat er te weinig gelogd kan worden.

Het grootste probleem van de standaard ECU is dat gerenomeerde tuners niet weten wanneer en welke data (x, y, z) uit de mapping gebruikt wordt en dus alleen achteraf kunnen zien of de aanpassing succesvol was of niet.

Zo krijg je dus tot 400 euro gewoon een kopietje of een bijna kopietje die heel goed kan werken. Waar je dan voor betaald hebt is 'research and development' uit het verleden.

Of je dat wilt betalen moet je zelf bepalen.

Iedereen die in M4.3 de 'vijf belangrijke' mapjes kan lezen weet dat de aanpassingen niks voorstellen, maar die houden wijzelijk hun mond of wijzen op de gevaren omdat hun markt anders verdampt.

PS. ik heb bijna 400 Euro bij Rica en 1000 Euro bij MTE afgetikt maar na mijzelf hier 2 jaar in verdiept te hebben doe ik het nu toch liever en veel beter zelf...
En dan zeg ik het nog heeeeel vriendelijk!

Mocht je nu geinspireerd zijn en zelf de kennis wilt bemachtigen koop die chip van e-bay en een willemprogrammer van 14 Euro uit china incl verzendkosten, lees 'm uit en vergelijk 'm met je eigen chip, easy peasy je hebt de 5 mapjes gevonden dan nog x en y vaststellen de ene is load de andere is rpm, z is wat moeilijker maar een beetje smurfen op de site van gunnar naar posts van M4.3 en je komt een heel end als je wat wilt aanpassen.

Weer een dagje later kun jij ook chipjes gaan verkopen op e-bay ;-)

Maar je betaalt vast liever 400 Euro voor een goed getunede chip.
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Ronald21

ff ontspannen jongens  8)

http://www.youtube.com/watch?v=fQODLgW9I0w.

.
.
.
.

By the way Maaskantje ligt vlak bij Veghel/Uden, kun je meteen het chippie ophalen

Peace  :angel:

RyanB

Inderdaad betaal ik liever 500euro voor een goede chip, of zelfs 650euro voor een chip op maat afgesteld op de rollenbank bij een van onze bekende forumtuners dan dat ik mezelf 2 jaar lang moet gaan verdiepen in de geheimen van hoe ik die chip zo kan manipuleren dat hij op mijn auto past.
Ik vind het wel bewonderenswaardig dat jij zover bent gekomen dat je het zelf kan Oele, en dat geldt voor meerdere hier, maar ik heb daar geen geduld en geen tijd voor.
Sowieso komt er bij mij een chip op maat in want als alle plannen doorgaan is er zoveel aan de auto veranderd dat het met een gewone "flash" niet meer gaat werken ;)
Verder ga ik er ook niet meer op in want ik vind het hartstikke fijn voor jullie dat jullie allemaal zelf weten hoe het werkt en hoe je het moet doen, dus doe er je voordeel mee.

JW

Citaat van: Oele op 07-12-2010 20:36:10
Citaat van: RyanB op 07-12-2010 19:24:53

Sorry maar dat kan niet uit. Je kunt niet verwachten dat je een 'goed' getunede chip krijgt voor 200 Euro meer... tenzij dit voor een groot deel een kopie is van een setup die gelijk is aan die van jou.

Het 'goed' tunen van een chip kost heeeeeel veel tijd en de gerenomeerde tuners gebruiken trial and error naast delen van maps waarvan ze zeker zijn dat deze veilig zijn en winst opleveren. Meer doen ze niet omdat wanneer je de gebaande paden gaat verlaten de Motronic ECU te complex is en dat er te weinig gelogd kan worden.

Het grootste probleem van de standaard ECU is dat gerenomeerde tuners niet weten wanneer en welke data (x, y, z) uit de mapping gebruikt wordt en dus alleen achteraf kunnen zien of de aanpassing succesvol was of niet.

Zo krijg je dus tot 400 euro gewoon een kopietje of een bijna kopietje die heel goed kan werken. Waar je dan voor betaald hebt is 'research and development' uit het verleden.

Of je dat wilt betalen moet je zelf bepalen.

Iedereen die in M4.3 de 'vijf belangrijke' mapjes kan lezen weet dat de aanpassingen niks voorstellen, maar die houden wijzelijk hun mond of wijzen op de gevaren omdat hun markt anders verdampt.

PS. ik heb bijna 400 Euro bij Rica en 1000 Euro bij MTE afgetikt maar na mijzelf hier 2 jaar in verdiept te hebben doe ik het nu toch liever en veel beter zelf...
En dan zeg ik het nog heeeeel vriendelijk!

Mocht je nu geinspireerd zijn en zelf de kennis wilt bemachtigen koop die chip van e-bay en een willemprogrammer van 14 Euro uit china incl verzendkosten, lees 'm uit en vergelijk 'm met je eigen chip, easy peasy je hebt de 5 mapjes gevonden dan nog x en y vaststellen de ene is load de andere is rpm, z is wat moeilijker maar een beetje smurfen op de site van gunnar naar posts van M4.3 en je komt een heel end als je wat wilt aanpassen.

Weer een dagje later kun jij ook chipjes gaan verkopen op e-bay ;-)

Maar je betaalt vast liever 400 Euro voor een goed getunede chip.

exact. zelf heb ik ook een (soort van) Willem programmer en daar kan je al heel leuk dingen mee veranderen. Het doorgronden van de maps is wel behoorlijk lastig, zelfs bij LH-jetronic van de oudere volvo's.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

Ludo

Wel jammer, dat we nog geen van die zelfgeprogrammeerde vehikels hebben zien rijden.
;D

RyanB

:eusa_silenced: ;D

JCviggen

Citaat van: Ludo op 08-12-2010 14:09:29
Wel jammer, dat we nog geen van die zelfgeprogrammeerde vehikels hebben zien rijden.
;D

Ik ken er wel een paar.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"