Temperatuur meter schommelt (te)veel

Gestart door Emhavee, 08-11-2010 10:32:55

Vorige topic - Volgende topic

Emhavee

weet niet goed waar ik dit onderwerp kan plaatsten dus voorlopig maar even hier.

Probleem is als volgt:
Normaliter staat de motortemperatuur meter netjes rond 15.14, soms iets warmer hooguit 15.12.
De laatste tijd valt me op dat het 15.20 is, steeds gemeten vanuit dezelfde zitpositie, waarna het binnen korte tijd weer 15.12 wordt.

Iemand enig idee wat dit betekent?

)()()sT

Heb je dit altijd? Of alleen als je bv. op de snelweg rijdt (en in de stad staat ie weer op 3 uur).
Als je het altijd hebt, dan is sowieso je temp.sensor kaduuk, als je het alleen op buitenwegen hebt blijft je thermostaat open staan.

Ik zou sowieso altijd beide tegelijk vervangen.

Emhavee

Voor zover ik kan achterhalen altijd schommeling. Zowel stad als snelweg. Ook na flink de vaart erin te hebben blijft ie laag, rond 15.20.

Is dat een duur geintje voor zover je weet?

daytonawim

Dat valt erg mee hoor, de temp zender kost een tientje of 6 uit het hoofd, en de
thermostaat een tienje of 2.

)()()sT

Nog beter:
De sensor is een eurootje of 35-40, thermostaat is idd. iets van 15-20 euri (dealer).

Als het alleen je thermostaat is die blijft openstaan, dan komt het voor dat je idd. op de snelweg een dalende meter hebt (teveel koeling dus).
Ik had het ook; thermostaat vervangen en karren maar. Na 2 maanden (in de zomer) zakte ie weer en was het dus ook de sensor.  :eusa_doh:

Tip: begin al met inspuiten van de torxbouten van het thermostaathuis; en VOORZICHTIG losdraaien.

pwaes

Citaat van: )()()sT op 08-11-2010 10:46:06
Nog beter:
De sensor is een eurootje of 35-40, thermostaat is idd. iets van 15-20 euri (dealer).

Als het alleen je thermostaat is die blijft openstaan, dan komt het voor dat je idd. op de snelweg een dalende meter hebt (teveel koeling dus).
Ik had het ook; thermostaat vervangen en karren maar. Na 2 maanden (in de zomer) zakte ie weer en was het dus ook de sensor.  :eusa_doh:

Tip: begin al met inspuiten van de torxbouten van het thermostaathuis; en VOORZICHTIG losdraaien.

Inderdaad voorzichtig losdraaien en vooral niet willen laten schrikken oid, het aluminium huis waar de sensor en de thermostaat inzitten is niet de allersterkste.

Heb toevallig 2 weken geleden mijn temp.sensor ook vervangen, al met al (als je het samen met de thermostaat doet) max 1 uurtje werk. Vergeet niet even wat kvs erbij te gooien als je klaar bent.

Emhavee

elmarconi

Citaat van: pwaes op 08-11-2010 11:11:22
Vergeet niet even wat kvs erbij te gooien als je klaar bent.

Rechtsonder op de radiator zit een aftapplug. Als je daar een opvangbakkie onder zet, er een 1 tot anderhalve liter
in laat lopen, dan kun je dat achteraf zo weer in het vaatje kieperen.

http://volvospeed.com/Repair/thermect.php
--
Autogas Inside . . .