elektra vraagje

Gestart door michiel, 31-10-2010 13:02:08

Vorige topic - Volgende topic

michiel

Heren technici,

Het uit elkaar halen van een motorblok, of een hele auto, vind ik niet zo'n probleem. Je zet 'm daarna gewoon in de omgekeerde volgorde weer in elkaar.
Maar als ik zelf iets moet gaan verzinnen wordt het een ander verhaal: ik ben wel redelijk handig maar niet technisch. Vooral elektra grenst voor mij aan zwarte magie. En daarom zit ik nu met het volgende probleem, waarvan ik hoop dat iemand licht in de duisternis kan laten schijnen (letterlijk).

Ik heb een garagebox zonder stroom. Mijn buurman heeft wel stroom, en die is zo vriendelijk om mij daar wat van te laten gebruiken. Via een gat in de zijmuur linksachter hebben we simpelweg een verlengsnoer getrokken. Nu heb ik het lumineuze idee opgevat om wat TL-balken op te hangen en wat draadjes te trekken. En ik wil ook een schakelaar, rechtsvoor. Moet ik dan de kabel vanuit linksachter naar de schakelaar trekken en dan terug naar de lampen, of moet ik 'm vanuit linksachter via de lampen naar de schakelaar laten lopen? 
Dus:
optie 1: stopcontact-----lamp-----lamp----lamp----schakelaar; of

optie 2: stopcontact-------------------------------------schakelaar----lamp----lamp----lamp?

Elke technische bijdrage wordt ten zeerste op prijs gesteld.

Oh, en dit is weliswaar enigzins off-topic maar het heeft wel degelijk met Volvo's te maken want met licht geinstalleerd kan ik veel vaker aan mijn Volvo werken.  :eusa_angel:
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

t_w

Optie 2 is volgens mij (ben geen instalateur) de way to go...

Qua kabellengte niets uit. Je moet toch voor elke lamp een aftakking maken.

En als je het dan toch netjes wilt doen:
Gebruik blauwe installatie kabel voor de '0' (naar de schakelaar toe)
Het is niet 100% nodig om ook de 0 draad naar je schakelaar te leggen, maar wel handig als je in de toekomst bijvoorbeeld nog een stopcontact bij de schakelaar wilt...

Gebruik bruine installatie draad voor de fase (naar de schakelaar toe) (ps. de fase is de kabel die je spanningszoeker laat oplichten als je hem er tegenaan houd)

De '0' draad (blauw) laat je doorlopen naar alle lampen
Vanaf de schakelaar ga je met zwarte installatie draad verder naar de lampen.

Good luck!

Ronald21

ja , en blijft niet hangen aan de 220V fase

tip: haal er iemand bij die er verstand van heeft

ulkeman

waar woon je ergens ik ben elektricien ;D

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

jberg

blauw gaat rechtstreeks naar de lamp/lampen
bruun naar de schakelaar, en vanaf de schakelaar met zwart verder

meerdere lampen kun je gevoon van lamp naar lamp doorkoppelen, blauw aan blauw, zwart aan zwart

het makkelijkste is om vanaf de buurman met blauw en bruin naar je schakelaar te gaan, en dan blauw door te laten lopen/ niet onderbreken, en de bruine op de schakelaar aan te sluiten, en de zwarte draad samen met de blauwe draad door te laten lopen naar de lamp

nooooit de blauwe naar de schakelaar laten gaan en de bruine naar de lamp laten lopen in een keer want dan kun je onder spanning komen te staan tijdens het wisselen van een lamp,

bruin via schakelaar betekend, lamp uit, geen spanning bij de lamp

ulkeman

Citaat van: jberg op 31-10-2010 18:25:30

meerdere lampen kun je gevoon van lamp naar lamp doorkoppelen, blauw aan blauw, zwart aan zwart

het makkelijkste is om vanaf de buurman met blauw en bruin naar je schakelaar te gaan, en dan blauw door te laten lopen/ niet onderbreken, en de bruine op de schakelaar aan te sluiten, en de zwarte draad samen met de blauwe draad door te laten lopen naar de lamp

nooooit de blauwe naar de schakelaar laten gaan en de bruine naar de lamp laten lopen in een keer want dan kun je onder spanning komen te staan tijdens het wisselen van een lamp,

euh en de aarde dan?
en onder spanning tijdens een lampje wisselen hoe wil je dat voor elkaar krijgen ?
is mij nog nooit gebeurt en ik knooi 6 dagen in de week met stroom ;)

afdeling dalfsen

Powerpete

iemand was me net voor met de randaarde....  ;D

gewoon de makkelijkste weg, dus waar ie binnenkomt naar boven, per TL buis een lasdoos plaatsen, en dan naar de schakelaar... als je daar een combinatie van maakt, heb je daar ook meteen een stopcontact... naar de TL buizen leg je zwart,blauw en geel/groen (aarde), naar de schakelaar, bruin, van de schakelaar naar de TL armaturen zwart.
en naar je wandcontactdozen (stopcontact) gaat bruin,blauw en geel/groen..... in de lasdozen bij je lampen hoef je dus alleen maar blauw,zwart en geel/groen te lassen, de bruine gaat in een ruk door naar je schakelaar en/of wcd's...

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

ulkeman

Citaat van: Powerpete op 31-10-2010 18:39:39
iemand was me net voor met de randaarde....  ;D

gewoon de makkelijkste weg, dus waar ie binnenkomt naar boven, per TL buis een lasdoos plaatsen, en dan naar de schakelaar... als je daar een combinatie van maakt, heb je daar ook meteen een stopcontact... naar de TL buizen leg je zwart,blauw en geel/groen (aarde), naar de schakelaar, bruin, van de schakelaar naar de TL armaturen zwart.
en naar je wandcontactdozen (stopcontact) gaat bruin,blauw en geel/groen..... in de lasdozen bij je lampen hoef je dus alleen maar blauw,zwart en geel/groen te lassen, de bruine gaat in een ruk door naar je schakelaar en/of wcd's...

haha zag dat niemand aan de aarde dacht vandaar
zoals omschreven moet het gebeuren.
vertrouw je het niet haal er een vakman bij :eusa_whistle:

afdeling dalfsen

joebar

Het is heel simpel, zie nu electra eens als een waterleiding, waarbij blauw de afvoer is, bruin de aanvoer, en vanaf een schakelaar/kraan ga je verder met zwart....
Zet het op papier, en kijk of op de juiste momenten het water gaat stromen of stopt...
En alles waar een aardeteken bijstaat, verbind je voor de veiligheid met groen/geel, die wordt nooit onderbroken

LPGLE

Citaat van: joebar op 31-10-2010 19:24:04
Het is heel simpel, zie nu electra eens als een waterleiding, waarbij blauw de afvoer is, bruin de aanvoer,
Hier in het dorp komt er echt helder water uit de kraan , en bruin water in het riool  ;D

jberg

Citaat van: ulkeman op 31-10-2010 18:33:50
Citaat van: jberg op 31-10-2010 18:25:30

euh en de aarde dan?
en onder spanning tijdens een lampje wisselen hoe wil je dat voor elkaar krijgen ?
is mij nog nooit gebeurt en ik knooi 6 dagen in de week met stroom ;)
zal vast, maar het komt wel eens voor dat je het glas van de lamp afdraait, en de voet blijft zitten, dan is t toch wel makkelijk dat je de spanning van de lamp af kunt halen zonder dat je bij de buurman de zekering uit moet schakelen

voor zover ik begrepen had ging het alleen om verlichting en moest t vanuit een wandcontactdoos doorgeschakeld worden, dan lijkt t mij makkelijker om een gaatje door de muur te maken en daar overheen een opbouwschakelaar te zetten, en vanaf daar verder te werken, t lijkt me een beetje onzin om helemaal naar de lamp te gaan en dan weer terug naar de schakelaar

bovendien lijkt me randaarde dan niet helemaal nodig, maar kan nooit geen kwaad

UserID6342

Ik kom bij jou geen lampjes verwisselen ;D

FRANQ

Ik zit in een grote verbouwing/renovatie, en heb de eerste paar weken stroom van de buren mogen gebruiken.
Er werd door diverse mensen gewaarschuwd dat dit wettelijk niet mag. Gelukkig hebben we vrij snel zelf een aansluiting geregeld.

In een garagebox lijkt mij dan dat dit ook niet mag.
Om gezeur zoveel mogelijk te voorkomen zou ik op zijn minst een kwh meter (kijkshop/marktplaats) plaatsen en iets van een stop/zekering en een hoofdschakelaar. Dat hoeft allemaal niet duur te zijn, voor een 50-75 euro moet dat makkelijk te doen zijn.
Vanuit de box van de buurman zou ik een grijze kabel trekken (harde kern, 2.5mm2) naar jouw kwh meter, na de kwh meter komt de hoofdschakelaar en de stop. Daarna kun je een aantal stopcontacten plaatsen en een lichtknop + verlichting.
Doordat je een kwh meter plaatst kan je evt de kosten uitrekenen van wat jij gebruikt. Dan kan de elektriciteitsrekening eerlijk gedeeld worden mocht er ooit gezeur over komen.
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"