Goede roffel om mee te starten

Gestart door Laurent, 04-11-2010 11:54:17

Vorige topic - Volgende topic

Laurent

Hoi mede forummers,

Zoals jullie wellicht weten, heb ik sinds enkele weken mijn rijbewijs. Ik cross nu rond in het autotje van mijn moeder (Citroën AX), maar wil met de tijd toch wel een roffeltje hebben. Natuurlijk is een T-5R of een R wel leuk, maar ik ken mezelf, rijd toch constant hard, dus dat wordt dan, buiten het feit dat ik ze kwa wegenbelasting en brandstof al niet kan betalen, een dure auto.
Persoonlijk vind ik de 854 wel mooi, oogt subtieler (al is die maar een paar cm korter dan de 855) dan de Estate, vind ik.
Voorlopig heb ik nog geen haast, maar ik ben me wel een beetje aan het oriënteren op wat nou haalbaar is.
Wat voorkeuren:
- Liefst een sedan
- Schakelbak graag
- LPG geen probleem, rijden we nu ook (is het haalbaar kwa kms?)

Alvast bedankt voor de info! :)
Laurent

)()()sT

Dan zou ik voor een 2.5 10V gaan.
Geen racemonster, maar wel een fijne motor en onverwoestbaar.

Laurent

En hoe zit het met het verbruik? Het zal natuurlijk hoger liggen dan bij dat AXje, maar hoe zit het over het algemeen met de motoren in die wagens?

Thijssie!

Als je aangeeft dat je een beetje doorrijd zal je rond de 1:9 à 1:10 blijven hangen ;)

UIteraard afhankelijk van je ritcyclus...

henry classic v70

Omslagpunt voor een wagen op lpg-g3 (gunstiger belastingtarief) ligt op ~ > 7000 km per jaar
Dan zou je er een moeten zoeken waar een g3 installatie al inzit (de meeste vanaf '96)

Citaat van: Laurent op 04-11-2010 11:54:17
buiten het feit dat ik ze kwa wegenbelasting en brandstof al niet kan betalen, een dure auto.

Wat is volgens jou het verschil of heb je het van horen zeggen......
Het verbruik heeft erg te maken met de rijstijl en de wegenbelasting is misschien €30,= per kwartaal meer.......

Ik zou alles nog maar eens goed uitrekenen voordat je een 854 aanschaft en dan ga ik uit van wat je zelf aangeeft in het citaat hierboven

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

)()()sT

Tja... dan zou ik er ook niet aan beginnen. Onderhoud hoeft niet vreselijk duur te zijn maar kan altijd een lekkere duit kosten. Als het allemaal zo "kritiek" is, dan is een Volvo (850) niet een auto die je moet gaan rijden, eerlijk gezegd.

UserID6342

Ik denk ook dat je dan beter om kunt kijken voor een klein goedkoop autootje ipv een Volvo (850).  Een Volvo, welke dan ook, is een fijne betrouwbare auto, maar goedkoop zijn ze zeer zeker niet.  Niet qua brandstofverbruik, niet qua wegenbelasting, niet qua onderhoud, gewoon helemaal niet.  Wel is het in principe een onverwoestbare auto, getuige ook de zeer vele hoogbejaarde die nog steeds dagelijks rondrijden.  Maar dit alles kost natuurlijk wel geld.  Als je een 850 koopt waarvan de vorige eigenaar het niet zo nauw heeft genomen met periodiek onderhoud, dan maak je je borst maar alvast nat want het is zo maar mogelijk, wil je de auto blijven rijden, dat je een mille of 2 terug word gezet om de achterstallige meuk op te lossen.

Persoonlijk denk ik dan ook, net zoals mede forummers, dat een 850 dan voor jou een verkeerde keuze is, hoe mooi je ze ook vind.

henry classic v70

Het is ook niet bedoeld om je droom om zeep te helpen Laurent maar om een flinke teleurstelling te voorkomen.
Aanschaffen gaat meestal wel, het betalen van de brandstof en wegenbelasting zou ook nog wel lukken. Je moet wel rekening houden met een gemiddelde leeftijd van > 15 jaar als het om een 854 gaat en sommige onderdelen zijn nog nooit vervangen omdat alles zo lang meegaat. Maar hoe je het ook wendt of keert je komt altijd aan vervanging toe en dat moet natuurlijk ook betaalbaar zijn. En als je dat niet zelf kan of de mogelijkheid voor hebt zou ik er niet aan beginnen..............
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

)()()sT

Auk

Tja, je bent jong en je wilt wat, althans in mijn geval.

Op het moment van schrijven ben ik 21 jaar oud en heb ik nog geen schadevrije jaren opgebouwd. Verzekering van de S70 T5 op mijn naam kost bijna €1800,- per jaar, wegenbelasting is €173,- in het kwartaal en rijdt gemiddeld 1 op 10.

De 480's kosten op mijn naam verzekerd €640,-per jaar en wegenbelasting is €86,- in het kwartaal. De 2liters doen zo'n 1 op 15. Alleen je mist de roffel en de degelijke bouwkwaliteit, maar je rijdt wel iets geweldig moois.

Over het verbruik, ik rijd als een ouwe lul..  vandaar dat het vrij zuinig is.

Kosten aan de S70 zijn erg hoog in vergelijking met de 480's.
Auke
Volvo. for life

Laurent

Dat bedoel ik dus, zomaar eens een CY die hier op het forum langs kwam nagetrokken in RDW en verzekering. Daar kwam ik behoorlijk duur uit (verzekering ca. 1600 euro/jaar, vind ik veel). Op moment van schrijven nog 18, dus reken maar uit.

En ja, dat ze relatief duur zijn, dat weet en snap ik ook wel. Ik hoef ook niet a la minute een 850 te kopen (voorlopig toch geen haast), maar ik kijk wel rond naar wat er allemaal is. En onderhoud dat moet toch wel prima zelf lukken als werktuigbouwkundige in de dop, met een vader die altijd zijn eigen auto's heeft onderhouden (nog steeds) met onderhoudsboeken van o.a. de 340 in de kast.

En natuurlijk helpen jullie mijn droom niet om zeep, ik heb zelf om advies en informatie gevraagd ;) :) Waarvoor dank.

Laurent

coyote1980

Er is inderdaad een aardige verzameling 480 & 850 rijders hier op het forum ;D

En ik denk dat ze allemaal zullen onderstrepen wat een schattig zuinig en goedkoop autootje de 480 is vergeleken met de 850 8)

Wat niet wegneemt dat de 850 (oke oke, gele T-5R) een enorme glimlach op mijn gezicht tovert elke keer als hij weer mee mag :)
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Vulk

Als je ooit een turbo wil, dan zou ik wel gelijk een turbo nemen.
Anders investeer je in een auto die je (snel) weer wegdoet.

Aan de andere kant, ze zijn soms vermoeiend duur. ;D

JeroenV

Laurent,

Waarom kijk je niet naar een knappe 460?

Lijkt qua model best veel op de 850,stuurt heerlijk,voelt snel en is qua kosten veel makkelijker op de weg te houden.

De 460 is er met airco en veel andere opties.. :eusa_clap:

Misha

Citaat van: )()()sT op 04-11-2010 11:55:40
Dan zou ik voor een 2.5 10V gaan.
Geen racemonster, maar wel een fijne motor en onverwoestbaar.
Mee eens.
Rijdt ook 200 trouwens.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het