Uitlezen op pen 3 (Motronic 4.3) Werkt niet

Gestart door KIM, 10-11-2010 14:30:37

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Omdat het lambdalampje aan ging wilde ik de foutcodes in mijn motormanagement controleren.
Een jaar geleden heb ik ontdekt dat Brick-diag een geschikt programma daarvoor is, omdat deze in staat is een knippercode om te zetten in een foutcode.
Het programma geeft echter aan dat de regeleenheid niet reageert, dus ik heb besloten zelf maar zo'n LEDje te fabriceren.

Daarmee kom ik tot de ontdekking dat er geen foutcode wordt weergegeven.

Zijn er mensen hier met een soortgelijke ervaring?

Ik denk dat ik wel weet wat de foutcode zal zijn, maar wil eigenlijk wel een werkend diagnosesysteem. De rest (ABS, AT, IMMO, instrumentenpaneel, Airbags, Elektrische stoelverstelling L & R) werkt gewoon.

Thys

Moet je hiervoor niet, zoals Yits ook gedaan heeft, een schakelaar in de uitleeskabel maken waarmee je kunt schakelt tussen pin 3 en 7?

KIM

Ja, had ik ook gedaan. Is wel ergens op het forum terug te vinden.
Heb dit destijds met Yits samen uitgevogeld.

Helaas krijg ik nu dus de meldig dat Motronic niet reageert. LEDje werkt ook niet.

Thys

Merkwaardig.
Ik heb mijn auto in het verleden weleens uitgelezen met een VAG-KKL kabel en Vol-FCR, daar kon ik alles mee uitlezen, behalve de ECU. Mijn idee was dat dit aan de andere penbezetting zou liggen, maar dit blijkt dus niet het geval? :eusa_think:

KIM

Hij heeft het gewoon gedaan. Een paar maanden terug heb ik hier ook nog een screenshot van gepost.
Brick diag en een omleiding van pen 3 naar pen 7 zorgt ervoor dat dit programma de ECU gewoon uitleest.

De pest is dat het nu lijkt alsof de ECU geen diagnosesignaal meer levert (vandaar ook de controle via de LED methode) en ik kan me niet voorstellen hoe dit mogelijk is.

thuur

Citaat van: KIM op 10-11-2010 14:30:37
Omdat het lambdalampje aan ging wilde ik de foutcodes in mijn motormanagement controleren.
Een jaar geleden heb ik ontdekt dat Brick-diag een geschikt programma daarvoor is, omdat deze in staat is een knippercode om te zetten in een foutcode.
Het programma geeft echter aan dat de regeleenheid niet reageert, dus ik heb besloten zelf maar zo'n LEDje te fabriceren.

Daarmee kom ik tot de ontdekking dat er geen foutcode wordt weergegeven.

Zijn er mensen hier met een soortgelijke ervaring?

Ik denk dat ik wel weet wat de foutcode zal zijn, maar wil eigenlijk wel een werkend diagnosesysteem. De rest (ABS, AT, IMMO, instrumentenpaneel, Airbags, Elektrische stoelverstelling L & R) werkt gewoon.

Yep, doet de mijne ook. Niet uit te lezen op wat voor manier dan ook :(

V70 T5 1997 M4.3

Loopt wel op een standaard '93-er T-5 ECU maar geeft 1-1-1 omdat ik niet kan rijden (custom hardware+chip in V70).

Gr :-[

KIM

Het rare is alleen dat het tot een maand of 2 terug wel heeft gewerkt...

thuur

Citaat van: KIM op 10-11-2010 15:55:10
Het rare is alleen dat het tot een maand of 2 terug wel heeft gewerkt...

Ja bij mij heeft het ook ooit gewerkt...

Gr :eusa_think:

cas

was bij mij ook compleet uitgevallen, en nu doet ie het t weer  ;D 

gewoon vuiligheid. ik heb het uitlees pikke opnieuw aangezet, die was al RAL. en alle .... uitleesgatjes, ook even beetnemen met heeeel fijn schuurpapiertje.  heel soms doet ie weer moeilijk, maar dan doe ik mijn andere hand even onder het complete stekkerblok bij drukken.... en dan pikkie ervan boven in. DONT MOVE en dan uitlezen/resetten. heb dat stekkerblok eronder nog niet behandeld, zal wel de laatste oorzaak zijn.  :)

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

KIM

Ga ik proberen. Mijn vermoedens waren ook dat het daar mee te maken heeft.
Zo vaak worden die pennetjes ook niet gebruikt. Had het schema er ook al even bij gezocht. De draad loopt naar 1 van die grote carosseriestekkers onder het dashboard.