MAP sensor doormeten

Gestart door DD, 15-11-2010 09:03:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DD

Wellicht een rare vraag maar toch 850/x70 gerelateerd.

Ik heb naast de volvo ook een opel b corsa gsi welke wat problemen heeft. Nu verdenk ik de map sensor, na wat onderzoek blijkt dat deze sensor ook gebruikt wordt voor de 850 2.5 10v en x70 2.5 10v.

Volgens de storings procedure zou er tussen de pootjes A + B en A + C 5v moeten staan als de auto op contact staat. (stekker van module, auto op contact en meten tussen de pootjes). pootje A is links (clip stekker boven) B in het midden C rechts.

Nu zou ook de werking van de MAP sensor getest moeten kunnen worden met de hulp van een vacuum pompje of real time op de motor.
Door de stekker weer met de map sensor te verbinden en een multi meter op pootjes A en C te zetten zou je het voltage moeten zien inzakken als het vacuum toe neemt. Bij een vacuum van 0.2 bar zou er bijna 5 volt tussen de pootjes moeten staan en bij 0.8 bar vacuum zou dit nog maar 0.5 volt moeten zijn.
Nu heb ik het met een vacuum pompje geprobeerd, realtime op de motor en ook nog met een andere (niet nieuwe) MAP sensor maar ik blijf strak 5v houden tussen A en C.

Ik twijfel nou aan de storing zoek procedure welke in autodata beschreven staat. Zijn er mensen hier bekend met deze procedure voor de 850/x70.

KIM

Het simpelst is het volgende:
Meten bij contact aan (= buitenluchtdruk) levert een spanning van ongeveer 4,5 V
Meten bij stationair (= maximaal vacuum) levert een spanning van ongeveer 0,5 V

Spanningen kunnen ook andersom zijn; ik weet dat niet helemaal uit het hoofd. Met deze meting meet je wel simpel even de twee uiterste MAP sensor waarden en idd de voedingsspanning dient 5 V te bedragen.

DD

thanx volgens de documentatie moest ik echter tussen de pootjes A en C meten (buitenste) als ik naar het plaatje kijk vanuit HBASE dan zou dit tussen + en - zijn. De middelste (pootje B) heeft als symbool O. heb ik dan de goede pootjes? Ik zou nog kunnen meten tussen A en B maar ik wil niet zomaar even prikken om te kijken of dit het dan misschien is.

KIM

Meestal is de middelste de signaaldraad (er zijn echter uitzonderingen....)
Als er ook GM op de sensor staat, dan is het absoluut de middelste.

Tussen de buitenste twee meet je de voedingsspanning. Massa voor je signaal kun je ook van de accu pakken.