Mengen olie schadelijk?

Gestart door Siemen, 20-11-2010 19:43:41

Vorige topic - Volgende topic

Siemen

Bedankt voor alle reacties, conclusie die ik nu trek is dat het niet echt schadelijk is voor mijn motor maar dat ik beter een keer compleet nieuwe olie kan verversen.
Over de rook, is ws gewoon damp dan.

Blijf ik me wel over het olieverbruik verbazen? Vind het niet erg om af en toe bij te vullen, maar waar blijft die olie????

henry classic v70

5w30 en 5w40 is vrij "dun", ik heb dit er ook ingedaan de vorige oliewissel. Het oliegebruik werd toen ook meer, heb het laatst weer ververst en nu zit er weer 10w40 in > het gebruik is minder...
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Ludo

Citaat van: verburgh op 20-11-2010 20:05:03
Ik weet alleen dat gas verbranding een hogere temperatuur heeft.

Ik weet niet wat je nog allemaal weet.
Wat ik wél, en voor 200% zeker weet, is dat er énorm veel verhalen de wereld ingaan, gebaseerd op een natte vinger in de lucht.

Siemen

Citaat van: Ludo op 20-11-2010 20:41:48

Wat ik wél, en voor 200% zeker weet, is dat er énorm veel verhalen de wereld ingaan, gebaseerd op een natte vinger in de lucht.

Zou het verbruik van de olie evt. te maken kunnen hebben met de inbouw van de LPi installatie? Of is dat lastig te zeggen?

Ludo

5w30 is zowiezo geen olie voor onze motoren.
Een oorzaak in LPi zoeken, is onbegonnen werk, er zijn zat LPi rijders, die nagenoeg geen verbruik hebben.
Dan zou ik eerder de 5w30 als oorzaak aanzien.

Een hoog olieverbruik kan vele oorzaken hebben.
Dat gaat van klepsteelrubbers, tot ovale cilinders.
Wil je het echt opgelost zien, gaat het geld kosten, hou daar dan rekening mee!.

Een liter per 2000km is nog niet zoveel.
Als ik in jou schoenen stond, zou ik de motor een keer flushen, en zoals eerder gezegd, een vers filter met 10w40 erop doen.

verburgh

Citaat van: Ludo op 20-11-2010 20:41:48

Zal het zeggen op mijn werk ;) gas heeft gewoon een hogere verbrandingstemperatuur in vergelijking met anderen brandstoffen.

Ludo

Ja bij de brandweer kan men wel wat zeggen over de verbrandingstemperatuur.
::)  :eusa_doh:

Fi-Wi

Wat ik (als leek op dit terrein) niet begrijp is waarom je niet zou kunnen mengen?

Op alleen 5W30 draait de motor, op alleen 5W40 draait de motor, op aleen 10W40 draait de motor. Dus waarom zou het slecht voor de motor zijn als deze op een combinatie van de genoemde oliën draait?

Volgens mij heeft het mengsel alleen maar een andere viscositeit tot gevolg maar het smeert wel degelijk. Ik zie ook niet in waarom een mengsel van volsyntheet met een halfsyntheet schadelijk zou zijn maar goed daar kunnen de deskundigen hier wellicht een antwoord op geven?

cas

gewoon even olie wisselen, en nieuw filter. doe maar 10w40.  die 5 is dunner en heb op het FORUM ergens ooit gelezen dat de dunne olie sneller verbruikt. je zou zeggen nu wel beter, maar als jij netjes je auto warm rijdt is er naar mijn mening niets aan de hand. meteen een flush.

verder, die dampen. niet druk om maken, je zegt zelf al dat bij warmere temperaturen dit niet zo erg is. dusss.....

we horen je wel weer ergens na het weekend als het gebeurd is  ;D

betreft t mengen.... Ja,... ach. de fabrikanten zullen dat niet al te snel toegeven. want dan snijden ze in hun eigen vingertjes.
Soms zijn er van die dingen.... 

mensen van 75 mogen met een meisje van 22 gaan.... maar 96,4 procent vind dat niet kunnen. t kan wel, maar die doen het gewoon niet, zonder al te veel vragen te stellen.  er zullen er altijd een paar zijn die anders doen  ;)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

thuur

Citaat van: Fi-Wi op 04-12-2010 11:53:03
Wat ik (als leek op dit terrein) niet begrijp is waarom je niet zou kunnen mengen?

Op alleen 5W30 draait de motor, op alleen 5W40 draait de motor, op aleen 10W40 draait de motor. Dus waarom zou het slecht voor de motor zijn als deze op een combinatie van de genoemde oliën draait?

Volgens mij heeft het mengsel alleen maar een andere viscositeit tot gevolg maar het smeert wel degelijk. Ik zie ook niet in waarom een mengsel van volsyntheet met een halfsyntheet schadelijk zou zijn maar goed daar kunnen de deskundigen hier wellicht een antwoord op geven?

Omdat een olie niet zomaar een olie is. Er zitten additieven in, je hebt minerale olie, (half-) synthetische olie, etc. Nu zal een half litertje bijvullen niet het einde van je blok betekenen, maar sowieso moet je proberen mineraal en synthetisch niet te mengen. Ja, dat valt tegenwoordig wel mee, maar niemand die je 100% garandeert dat het goed gaat.

Een 5W30 mengen met 5W40 zal geen probleem opleveren, zeker niet als het van dezelfde fabrikant is. Maar het kan wel degelijk zo zijn dat bepaalde additieven niet meer werken in het mengsel. De kwaliteit van de olie wordt dan minder.

Vergelijk het met koelvloeistof: zodra je verschillende vloeistoffen door elkaar gooit, kan niemand garanderen dat het nog tot -26 gr.C vloeibaar blijft. De werking wordt simpelweg minder.

Gr 8)

sven861

Citaat van: Ludo op 20-11-2010 21:06:13
::)  :eusa_doh:

IDD :) Neem van deze brandweerman aan dat propaan en butaan een hogere verbrandingstemp hebben.... ;)
PA1SVM........Volvo 4 Life

Ludo

Citaat van: sven861 op 07-12-2010 15:42:06
Citaat van: Ludo op 20-11-2010 21:06:13
::)  :eusa_doh:

IDD :) Neem van deze brandweerman aan dat propaan en butaan een hogere verbrandingstemp hebben.... ;)

Neem dan van mij maar aan, dat lezen een kunst is.  :eusa_doh:  ;)

Johann

Citaat van: Siemen op 20-11-2010 20:43:44
Zou het verbruik van de olie evt. te maken kunnen hebben met de inbouw van de LPi installatie? Of is dat lastig te zeggen?

Zal wel meespelen maar het is nu een feit toch? Neem aan dat je niet omwille van het olieverbruik de LPi er weer af sloopt?
Door het gas zal de roetpruttel wel een beetje zijn opgelost. Of de temperaturen nu hoger of lager zijn, je hebt een ander verbrandingsbeeld en gas zal minder de motor versmeren dan benzine dat doet. Minder roet in de motor dus. 

Vul nu maar bij met 5W-40 en dan dan niet al te lang wachten met een oliewissel met nieuw filter richting 10W-40 en dan eens kijken hoe het dan gaat.

Ludo

Citaat van: Johann op 07-12-2010 16:44:36
Citaat van: Siemen op 20-11-2010 20:43:44

Zal wel meespelen maar het is nu een feit toch?

Hoezo een feit?.
De 5w30 zal eerder een feit zijn, of de motor nu op gas draait of niet.

Siemen

Volgende week gaat er een Volvo expert naar de complete V70 kijken en dan maar eens kijken wat hij zegt over mijn bolide ;-).