wagen trekt naar links na montage winterwielen

Gestart door LeslieB, 23-11-2010 18:44:10

Vorige topic - Volgende topic

LeslieB

Hallo,

Het volgende is aan de hand zoals de titel al zegt trekt mijn Ital Volvo, V70 2.0 T5 van 1997, na montage van de winterwieltjes door de plaatselijke bandenboer opvallend naar links. Het betreft stalen velgen 15" met  185 winterbanden. Ook met remmen zoekt hij de linkerkant op.
Met de zomervelgen, 16" met 205 banden, heb ik hier absuluut geen last van. Het probleem doet zich namelijk pas na de wissel van vorige week voor.
Het voorterrein is sinds 1,5 jaar voorzien van Intrax veren (i.cm. de originele veerpoten), IPD stabi's en nieuwe wiellagers links en rechts. De draagarmen liggen in de planning.
Ik heb wel gecontateerd dat het linker wiel een kleine speling heeft. Ik voel het wiel zeg maar van links naar rechts bewegen. Die voelbare speling heb ik sinds de montage van nieuwe onderdelen zie hierboven niet eerder gevoeld.  Het rechter wiel heeft geen voelbare speling.
Mijne heren wat is hier aan de hand? ???

groetjes,
Leslie

RyanB

De speling zoals je die beschrijft lijkt mij op een stuurkogel, dit kun je het makkelijkste controleren door de auto op te krikken en dan je handen op kwart over negen om de band te leggen en dan naar je toe en van je af te duwen.
Voel je dan speling (meer dan plus-minus 3mm) dan ga er maar van uit dat de stuurkogel of spoorstang zoals je het wilt noemen kapot is.
De speling die je op deze manier voelt kan mijnsinziens alleen van deze componenten komen ;)

Wout309t

Bandenspanning heb je wel even nagekeken neem ik aan?
2011 V70 2.0T R-Design MT

LeslieB

LeslieB

De speling zoals je die beschrijft lijkt mij op een stuurkogel, dit kun je het makkelijkste controleren door de auto op te krikken en dan je handen op kwart over negen om de band te leggen en dan naar je toe en van je af te duwen.
Voel je dan speling (meer dan plus-minus 3mm) dan ga er maar van uit dat de stuurkogel of spoorstang zoals je het wilt noemen kapot is.
De speling die je op deze manier voelt kan mijnsinziens alleen van deze componenten komen 

RyanB bedankt voor de tip ga het morgen uitproberen!

spijky

Heb je het al opgelost?

Als het na het wisselen is gekomen moet je het in de banden zoeken en niet in de auto.
Wissel wielen eens van voor naar achter of de wielen voor (indien mogelijk) van Links naar rechts.

Trekt ie dan de andere kant op, dan voor achter wisselen.

Dit komt door verschil van rubber in de banden, (ik moet het even opzoeken maar het beestje heeft ook een naam) Hebben wij op het werk in een klapper staan  ivm dit euvel.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

KIM

Of koordlagen die niet gelijk zijn gelegd.
Heb het probleem in het verleden wel meegemaakt. Dit is wel 1 van de redenen om voor A/keuze banden te gaan.

LeslieB

Ik heb zaterdag pas tijd gehad om de speling in mijn linker voorwiel te controleren. Wat bleek; geen speling! Gelukkig dan maar, want in eerste instantie meende ik een speling te voelen. Ik ga morgen de spanning controleren.
Dus het probleem met het naar links trekken is nog niet opgelost. Wordt vervolgt!

LPGLE

gewoon het advies opvolgen wat KIM noemt .

Vorige week ook een auto gehad met hetzelfde probleem , nadeel is dat je de band van de velg moet nemen, want vaak met winterbanden heb je te maken met een looprichting .
Band aan de andere kant van de auto monteren en het is over !

KIM

Wellicht zit het ook alleen in je voorbanden; dan ben je er met een wissel van voor naar achteren ook vanaf.

arjen850

Kijk bij wisseling van links naar rechts wel even of er een looprichting op de banden zit.. Zo niet, dan kun je wisselen.. Wat ook een optie kan zijn is de betreffende band te laten draaien op de velg.. (dit kan dus alleen als er geen looprichting op de band zit)
Veel winter banden hebben echter wel een looprichting..

LeslieB

Tijdens het vorig seizoen had ik dit probleem met deze banden niet. De velgen zijn niet omgelegd, maar ik zal toch het advies van Kim opvolgen. Het betreft Dunlop banden met een looprichting. Kan ik wel links voor met rechts achter wisselen?   

LPGLE

Citaat van: arjen850 op 28-11-2010 11:46:02
Kijk bij wisseling van links naar rechts wel even of er een looprichting op de banden zit.. Zo niet, dan kun je wisselen.. Wat ook een optie kan zijn is de betreffende band te laten draaien op de velg.. (dit kan dus alleen als er geen looprichting op de band zit)
Veel winter banden hebben echter wel een looprichting..
Je kunt dan toch zoals ik al vermelde , de band OP DE VELG omdraaien én het wiel naar de andere kant , zo hef je dat probleem ook weer op ;)

KIM

Citaat van: LeslieB op 28-11-2010 15:41:01
Tijdens het vorig seizoen had ik dit probleem met deze banden niet. De velgen zijn niet omgelegd, maar ik zal toch het advies van Kim opvolgen. Het betreft Dunlop banden met een looprichting. Kan ik wel links voor met rechts achter wisselen?   

Nee, want dan draai je de draairichting om.
Wanneer je dat doet, zul je de band op de velg moeten omdraaien. Mijn tip is bedoeld om zaken uit te sluiten.
Indien het probleem weg is, wanneer je de banden naar acheteren plaatst, dan zit het vrijwel zeker in de banden die je nu voor hebt zitten.
Daarna kun je altijd nog wel andere acties ondernemen.

LeslieB

LPGLE omdraaien op velg zeg je kan enkel als er geen looprichting op de band zit. Mijn banden hebben een looprichting, dus dan vervalt deze optie toch?