McGard slotbout niet meer los te krijgen

Gestart door Rene69, 25-11-2010 09:15:00

Vorige topic - Volgende topic

Rene69

Heb 1 bout van McGard die niet meer los kan worden gedraaid. Reeds 2 originele sleutels op stuk gedraaid.
Buitenste ring van slotbout draait dus een grote bout met linkse tap is geen oplossing en ook een dop erop lassen kan niet vanwege de samenstelling van deze slotbout.

Er staat nog 1 optie open en dat is uitboren maar misschien is er nog iemand met een gouden tip?

Jack v

heb geen idee hoe die bout eruit ziet , misschien een foto?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

LPGLE

foto van je slotbout maken , en naar een GOEDE bandenboer gaan .

Banden handel waar ik de McGard heb gekocht (http://www.rozeboombanden.nl)  heeft me verteld dat áls ik ze kwijt zou raken , ze weer aan de hand van een foto van de slotbout bij te bestellen zijn .
Denk wel dat je wat legitimatie mee moet nemen ;)

LPGLE

Citaat van: Jack v op 25-11-2010 11:36:12
heb geen idee hoe die bout eruit ziet , misschien een foto?

goede druk blijven uitoefenen op de dop, en even flink laten schrikken met een moker , met slotje + dop 19 op de wielbout , en dan toch met spierkracht los halen. Wellicht met 2 man , dat 1 persoon de druk op het slotje blijft houden .
Tis wel eén van de beste kwaliteiten dat Mcgard , dus moet lukken !

Nieuwe slotdop is toch weer net ff strakker in je wielbout .

daytonawim

Ik zou zelf een luchtsleutel nemen, omdat je dan kracht recht op de bout kunt zetten, met elke andere
sleutel loop je meer kans op scheef duwen/trekken.

Jack v

Wat je zou kunnen doen is een M14 ofM16 boutje van een centimeter of 2 vastlassen op de slotbout en dan met een goede sleutel eventueel met buis even goed laten schrikken mischien met een klap van een moker op de bout> kijk bij het lassen wel uit dat je massa niet via het lager loopt want dan kun je deze ook vervangen.

gr :D

peteRRR

Auto op de krik/bok en op de handrem en in de versnelling of nog een ander op de rem laten trappen.

Als de auto maar van de grond is,dat is even het belangrijkst,dan gaan ze meestal wel los.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Rene69

Bedankt voor jullie reacties.

De originele sleutel ging bij de eerste poging meteen kapot van binnen en ook de 2e die we hadden besteld verbrokkelde letterlijk. Probleem is dat alleen het binnenwerk draait van de slotbout. Buitenkant draait mee om de kern.
Van de garage begrepen dat lassen niet gaat vanwegen de samenstelling van de slotbout.

peteRRR

Auto van de grond en een grotere dop over de slotbout hengsten tot ie niet meer kan.

Wil ook wel eens lukken.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Sbv

Overige bouten extra vast zetten, misschien dat je dat wat van de druk af kan halen van degene die niet los wil

volvobug

Citaat van: Rene69 op 25-11-2010 12:52:37
Van de garage begrepen dat lassen niet gaat vanwegen de samenstelling van de slotbout.

Onzin.

Zwager van mij met zijn V70N geholpen met wisselen van zomer naar winterbanden/velgen. had ook McGard bouten en je raadt het al, van 1 velg niet los te krijgen. Bleek al eerder dolgedraaid te zijn.

Is bij 4 bandenboeren weggestuurd en toen maar naar volvo dealer gereden. Daar feliciteerden ze hem met het winnen van de hoofdprijs en zijn aan de slag gegaan. Uitboren en linkse tap erin, niet los te krijgen. Toen maar een bout/moer er op gelast en met een meter pijp op de ratel losgekregen.

Oplassen kan dus zeker wel. Dealer vertelde ook nog terloops dat ze dit type slotbout niet meer actief verkopen en dat als men ze persé wil hebben, ze bij wijze van spreken een verklaring moeten afleggen dat ze bij problemen er niet mee naar de dealer komen...
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jack v

sorry late reactie   lassen wil wel hoor, is alleen dat chroom laagje wat een beetje rommel geeft.

arjenT5R

netjes in het midden centeren en boren met een boortje net te klein
even meten wanneer de slotbout over gaat in schroefdraad
tot zo ver boren
flinke mep op het wiel met een stuk hout ofzo
en als je wiel er af is draai je het stukje bout er zo uit...

ennnnn als je toevallig nog nummers oid hebt van die slotbout is het nog simpeler
gewoon een nieuwe bestellen incl passende dop  :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Rene69

Ben net gebeld door garage dat revisie set pas volgende week binnenkomt bij de volvo dealer. Deze schijnen vanwege de bekende problemen met deze bouten speciale sets te hebben om dit soort problemen te verhelpen.
Als dit niet lukt zullen ze me doorsturen naar bedrijf voor uitboren.

Nummer heb ik maar heb al 2 stuks sleutels kapot gedraaid.

Hopen dat er nog geen sneeuw gaat vallen want met de huidige zomerbanden zal dat niet best rijden vrees ik.

Jack v

jawel, gewoon die +250pk en 400nm een beetje temperen