probleempje met automaat

Gestart door stef, 13-04-2004 23:30:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stef

Ik ondervind volgend probleempje bij mijn automaat: normaal gezien rij ik altijd in D, maar wanneer ik terug ga naar 3 of L (enkel dan), begint soms (niet altijd) het controlelampje van de bak (het oranje pijltje) te knipperen. Wanneer ik dan de bak terug in D zet en van stilstand wil vertrekken, wil de wagen niet mee. Het lijkt alsof je met een handgeschakelde bak in 4e of 5e zou willen vertrekken, met een slippende koppeling. Dit duurt net zolang tot ik de motor stilleg en terug start, daarna reageert de bak weer normaal. Het  controlelampje blijft echter knipperen, totdat ik de wagen een vijftal keren gestart heb, daarna gaat ook dit weer uit.
Het oliepeil in de bak is normaal, zowel koud als warm.
De auto is een 850 GLE 2,5 10v op LPG, bwj 1995 met 275.000 km.
Weet iemand van jullie waar dit probleem zich situeert, en hoe ik dit best kan oplossen?

mehn

Knipperend pijltje heb ik laatst ook gehad nadat ik heel steil bergaf met +- 10 km/h achter een tractor in de L had gereden. Auto reed verder wel normaal. Na 5 of 6 x contact aan en uit was het knipperen idd weg.
Ik heb daarna de computer uitgelezen (OBDI - A1) en deze gaf een foutmelding 3-2-2. Volgens Haynes manual betekent dit "incorrect gear ratio for given road speed" (vrij vertaald: verkeerde versnelling bij gemeten snelheid?)  :-\

Verder geen last meer van gehad.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

ed

De schakelaar op de bak is aan zijn eind. Meestal gebeurt dit zo rond de 200.000 km. Deze wordt met een kabel bediend vanaf de schakelpook. Als je de pook een paar keer snel heen en weer beweegt zal hij het waarschijnlijk ook weer een tijdje doen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

en anders kijke men op www.volvospeed.com voor het vervangen van de schakelaar ;)