Koelvloeistof, welke ?

Gestart door BoostaBrick, 30-03-2004 14:02:34

Vorige topic - Volgende topic

heutink

;)
maar nu even praktisch........en dan even niet over de 850, maar onze 940 met 500 k op de teller........
de afgelopen maanden 3 x !! met een helemaal leeg koelsysteem komen te staan, de 1 e keer een kachelklep die
verrot was, water erin, en naar de garage. de 2e keer een stop die uit de koeler gesprongen was, water erin en naar de garage, de 3 e keer weer een klem die losgelaten was, water erin en naar de garage.
Alles vernieuwd, klep , slangen , koeler, het hele spul dus, nieuwe rode kvs erin, olie geheel vernieuwd, ook de waterpomp, die lekte, en de distributieriem en de v-snaren, en hij heeft alweer 2500 km gereden zonder problemen

tsjaaaaaaaaa

:eusa_dance:
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

UserID6342

Had ik ook zo gedaan ;D.  Eerst alle rotte delen vervangen en dan pas afvullen met goede KVS ;D.  Wat wil je nu eigenlijk zeggen ?

heutink

;)
gewoon dat Opa blij is dat de auto van Oma het nog steeds doet.....
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

classicT5

Ik vind rood mooier dan groen of blauw, maar dat telt zeker niet? :)

UserID6342

Citaat van: heutink op 23-01-2015 20:13:20
;)
gewoon dat Opa blij is dat de auto van Oma het nog steeds doet.....
Hahahaha, je hebt helemaal gelijk en daar zou ik ook blij mee wezen in jouw situatie ;D ;D

johan1989

Citaat van: volvobug op 21-01-2015 10:35:30
Citaat van: johan1989 op 21-01-2015 01:09:18
Bij olie heb je vaak goedkeuring codes die uitgegeven worden per fabrikant. Nu kwam ik dat ook tegen bij koelvloeistof. Weet iemand of er ook zo'n kvs volvo goedkeuring nummer is voor onze classics?
Zou mooi zijn, dat weet ik welke ik moet kiezen.

Nummer van door Volvo goedgekeurde vloeistof is 9437650.

:eusa_think:

Complimenten dat je bij de gestelde vraag blijft :)
Maar volgens mij is dat het artikelnummer en niet het goedkeuringsnummer.

volvobug

Citaat van: johan1989 op 26-01-2015 13:13:15
Citaat van: volvobug op 21-01-2015 10:35:30
Citaat van: johan1989 op 21-01-2015 01:09:18
Bij olie heb je vaak goedkeuring codes die uitgegeven worden per fabrikant. Nu kwam ik dat ook tegen bij koelvloeistof. Weet iemand of er ook zo'n kvs volvo goedkeuring nummer is voor onze classics?
Zou mooi zijn, dat weet ik welke ik moet kiezen.

Nummer van door Volvo goedgekeurde vloeistof is 9437650.

:eusa_think:

Maar volgens mij is dat het artikelnummer en niet het goedkeuringsnummer.

Ah, ook wakker  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

WhizzMan

Citaat van: Dirk342 op 23-01-2015 19:20:03
??? ???  En waarom niet, als je net je systeem hebt ververst (met bijv Brega tot -36 graden) en je komt een heel klein beetje te kort gewoon aanvullen met water ?  Van al die kraam die je nu verteld is het enigste wat je bereikt dat je vriespunt van de KVS omlaag gaat als je 'm aanlengt met water ! Dus, als voorbeeld ipv -36 graden word het - 32 graden.   Bovendien moet je de KVS zowiezo om de 2 jaar verversen want dan heb je dat probleem al helemaal niet.

Wederom bull chips dus !!

Wat is er "bull chips" aan vertellen dat je over het algemeen KVS koopt op de sterkte die je ook in je koelsysteem moet gooien? Dat jij nou liever dat streepje wat hoger wilt hebben en dat met water op wilt lossen moet je helemaal zelf weten. Wat me niet de bedoeling lijkt is dat mensen een tankje KVS kopen en dat half om half met water mengen omdat ze dat vroeger met antivries zo geleerd hebben. Daarom vertel ik dat je niet met water bij moet mengen.

Klaarblijkelijk verkoopt Volvo z'n KVS in geconcentreerde vorm. Daar zijn ze een uitzondering in, bij de meeste automaterialenhandels en tankstations koop je kant en klaar.

UserID6342

Er zijn meerdere merkdealers die KVS geconcentreerd verkopen, maar goed...

Als jij de KVS wat wilt aanlengen met water kan dat gewoon, sterker nog, als je die van de Brezan zelf neemt (-26, -36 of -40) en je lengt die met 50% water aan, zaakt het bevriezingspunt exact de helft (-13, -18 en -20).  Dan nog zit je met de laatste 2 qua Nederland in de veilige marge !  Het is immers al tig jaar geleden dat het hier dermate hard vroor, je weet wel vroegah, global warning en dat soort kraam...

Je kunt het dus gewoon ongestraft en mits de juiste wat aanlengen met water en is er is niets aan de hand.  Je moet de mensen niet banger maken, dan dat ze al zijn...

johan1989

Citaat van: WhizzMan op 26-01-2015 14:58:33
Wat me niet de bedoeling lijkt is dat mensen een tankje KVS kopen en dat half om half met water mengen omdat ze dat vroeger met antivries zo geleerd hebben. Daarom vertel ik dat je niet met water bij moet mengen.

Niet alleen Volvo doet dat inderdaad..
Ik heb vorigeweek een vat van 60L geconcentreerde KVS besteld bij de Mobil oliegroothandel (had ff niet goed gekeken dus is veel te veel, maar oke).
Dat wat je bedoeld, wat je dus niet moet aanlengen, IS alreeds aangelengd met gedemineraliseerd water. Easy.
De verhouding van aanlengen bepaald de antivrieskracht. kun je dus ook nog steeds prima aanlengen, ook al daalt/stijgt je vriespunt daar dus mee.

Los daarvan, veel gebabbel wat uiteindelijk niet gaat over de vraag waardoor dit topic weer actief werd: het goedkeuringsnummer.

portlock

heb in bijde wagens bovenstaande zitten. Prima spul en kost rond de 3eu de liter, en mooi blauw en blijft het ook ;D
Anti vries zou ik lekker in de schappen laten staan, is ouderwets en je hebt ook niet dat geklootviool met water aanmengen en de juist verhouding etc.
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15