Startproblemen en nokkenassensor

Gestart door mcguyver, 17-12-2010 10:04:49

Vorige topic - Volgende topic

mcguyver

Lieden,

Ik wil ter lering ende vermaak even een ervaring posten. Ik heb vele draadjes gelezen over dit onderwerp maar ze hadden er allemaal mee te maken maar uiteindelijk toch net niet. Ik zal het een en andere in volgorde vertellen.

In oktober dit jaar kwam het weleens voor dat, na het openen van mijn volvo T5 met de AB (guard alarm I) de startmotor draaide maar de motor niet pakte. Dit probleem kwam steeds vaker voor. De oplossing was steeds 100X alarm aan en uit zetten en dan pakte de motor wel een keer.

Todat het begon de vriezen en na de zoveelste poging de accu leeg was na het starten. De accu toen opgeladen en de auto maar handmatig op slot gedaan. Dat leek goed te gaan. Op het forum alles gelezen en alles geprobeerd (inleren AB,doormeten relais 210, zekering 6 in-uit) Maar niets werkte. Op 5 december weer problemen. Zonder alarm erop draaide wel de startmotor maar de motor zelf pakte weer niet.

Boos en gefrustreerd de accu leeg gestart. ANWB erbij. Nieuw probleem erbij: alarm was door al die lage accuspanningen redelijk de weg kwijt. Nu gebeurde er bij het starten niks meer. Logisch achteraf omdat het alarm de weg kwijt was en de startonderbreker werkt.

Met mijn kerstbonus op zak naar de volvo dealer. Ik heb gevraagd of ze de volvo helemaal konden doorlichten en specifiek op het alarm en startonderbreker. Gelijk zei de de volvo man: "het kan niet aan de startonderbreker liggen want de startmotor draait"

Na een uurtje belde de volvo terug: je nokkenassensor is stuk, daarom pakt de motor soms wel en soms niet. Achter logisch: het had helemaal niks met het alarm en/of startonderbreker te maken: de sensor gaf geen signaal af naar onsteking en brandstof.

Conclusie: draait je startmotor wel, ruik je geen benzine dan doe je er goed aan de nokkenassensor te checken.

Vraag: wie kent de volvo monteur van Bleukens met een rode T5 met de ferrari sticker achterop? Misschien wel lid van dit forum?

groet,mcguyer

-D©©©L-

Misschien de volgende keer toch even wat eerder storingscodes uitlezen ? Juist een nokkenas sensor wordt al  heel snel gemeld door de ECU.

francois

mcguyver

Eens met storingscode uitlezen, ga dat ook doen de volgende keer.