Lambda sonde vs ECU

Gestart door Rainbird, 08-03-2011 17:29:22

Vorige topic - Volgende topic

Rainbird

Ik heb een vreemde vraag en weet dat het effect heeft op de ecu maar vooral ook op de katalisator.
Ga me alstublief ook niet bestoken met opmerkingen van mag niet en is slecht voor dit of dat. Dit is namelijk voor de achtergrond van mijn vraag niet van belang.

Maar nu de vraag. Wat doet de ecu met het feit dat de lambda sonde is ontkoppeld. Als ik de sonde zou af koppelen staat dan de waarde voor de ECU op 1 of te wel hij rekent er niet meer mee? of geeft hij een fout melding en slaat de motor niet meer aan? Welke waarde en hoe groot geeft de lambda sonde door aan de ECU

Nu weet ik dat de lambda sonde de ecu bijstuurt op zuurstof nivo in de uitlaat en zo bepaald of de motor rijker of armer moet draaien.
Zijn er forumleden die extreem veel verstand van de ecu hebben? zodat ik ze eens een pb met aanvullende vragen kan sturen.

KIM

In de ECU zijn basiswarden opgeslagen voor de inspuithoeveelheid bij elk gemeten toerental en belasting. De lambdasonde zorgt voor een correctie van deze waarde op basis van de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas.

Zonder lambdasonde loopt je auto dus prima.
De werking van de kat is echter n iet meer optimaal, want voor de goede werking hiervan is het nodig het mengsel afwisselend rijk en arm te laten zijn. De lambdasensor vertelt de ECU dat dit gebeurt is; koppel je 'm los, zal het mengsel ook niet meer afwisselen tussen rijk en arm en zal de kat niet optimaal werken.