HOW TO: Kachelmotor trouble shooting ecc ( geen deltamill!)

Gestart door cas, 08-12-2010 13:32:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jans Duiven

Bij mij was het plastic buisje waarin het asje van de regelklep in steekt kapot.
Daardoor kon de klep niet worden bediend, met als gevolg dat de voorruit ontwaseming niet
geheel goed werkte.



Er zitten nog een paar storingen in die eruit moeten, dus het is nog niet geheel gedaan met het ECC
verhaal.

Met dank aan Jack V. die dit ontdekte  :eusa_clap:



Hans

scorpion

op hol slagen doet hij zeker niet,
schakelt enkel in op de hoogste stand, andere standen geven niks,
tenzij je hard genoeg rijd.

thuur

Citaat van: Hans Duiven op 23-05-2011 20:48:03
Bij mij was het plastic buisje waarin het asje van de regelklep in steekt kapot.
Daardoor kon de klep niet worden bediend, met als gevolg dat de voorruit ontwaseming niet
geheel goed werkte.

http://phtls.nl/DOP855/VentilatieRegelklep.JPG

Er zitten nog een paar storingen in die eruit moeten, dus het is nog niet geheel gedaan met het ECC
verhaal.

Met dank aan Jack V. die dit ontdekte  :eusa_clap:



Hans

Hoe heb je dat gefixt dan, of wat was er precies mis met het busje?


Gr :eusa_think:

NinaPaul

het juiste ww is slaan, niet slagen (het op hol slaan van een voorwerp of dier)

:eusa_whistle:
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

mr-officer

Citaat van: NinaPaul op 23-07-2011 11:17:13
het juiste ww is slaan, niet slagen (het op hol slaan van een voorwerp of dier)

:eusa_whistle:

Scheelt dat dit een autoforum is en geen Nejturlantse-taal-cursus-forum.nl ;)


Fred58t

Bedank voor alle informatie hier over.
Ik had ook al een tijd problemen met de aanjager motor.
Soms deed hij het wel en vaak niet.
De zekeringen eruit halen of het relais tijdens het draaien van de motor, hielp soms.
Opnieuw starten was ook vaak een remedie.

Ik was er wel klaar mee en heb deze zomer de aanjagermotor eruit gehaald en voor zover mogelijk schoongemaakt.
Er vielen stukjes uit: geen goed teken dus.
Toch maar weer gemonteerd maar de verschijnselen bleven bestaan.
Nieuwe aanjagermotor gescoord en gemonteerd.
Geen resultaat.

Vorige week een nieuwe weerstand gemonteerd en ja hoor.
Probleem voorbij.
Is wel handig, vooral met dit weer.

Voor de goede orde, ik heb een 850 sedan uit 1996 met ECC.

Dutch V70

Afgelopen weekend kachelmotor preventief nagekeken met hulp van de duidelijke HOW TO instructies. Ging perfect. Wat mij als amateurmonteur aanvullend had geholpen;
1. dat de motor vastzit in het kunststof huis met een soort van stekker. Verwijder deze en de motor komt gemakkelijk vrij.

2. Dat de schoepenmolen gebalanceerd is. (ik lees het nu net in dit topic) Dat betekent dus; de metalen klemmetjes laten zitten!


Tijdens het schoonmaken sprong er één weg, en nu piept mijn voorheen perfect werkende kachelmotor. Dat was niet de bedoeling  :eusa_wall:
Het balanceergewichtje (klemmetje) heb ik weten terug te vinden.

Maar nu zijn alle tips dus welkom hoe de juiste plek te vinden op de schoepenmolen....
V70 '97 tdi tot 425000km / 850 '96 tdi aut tot 430.000km / V70 '06 2.5 bi-fuel tot 185.000km

thuur

Zoeken naar oude afdrukken van het klemmetje :D


Gr 8)

Ries van de Zilverschuit

Stroom op de motor zetten en voelen of de ventilator wiebelt? Dan klemmetje er ergens opsteken en voelen of het weg is? Ik denk maar even hardop.  ;)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Dutch V70

Dank Thuur en Ries. Het zal inderdaad zoiets worden. Vrees dat ik te ijverig ben geweest met poetsen, maar misschien is er een krasje of spoortje zichtbaar.
Hoe dan ook, proberen. en nog eens proberen. Gelukkig zijn er maar 23 miljoen schoepjes ...

Denk dat het afstellen eenvoudigste is van buitenaf ? Je zou er na wegnemen interieurfilter behoorlijk bij moeten kunnen lijkt me.
V70 '97 tdi tot 425000km / 850 '96 tdi aut tot 430.000km / V70 '06 2.5 bi-fuel tot 185.000km

T5turbo

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Dutch V70

Het gepiep is opgehouden ! :eusa_clap:
Maar niet zonder slag of stoot. Eerst nogmaals de kachelmotor gedemonteerd, het klemmetje uit de stofzak van de stofzuiger gehengeld (lang leve de uitvinder van het magnetisme) en na microscopisch onderzoek van de schoepjes het klemmetje op goed geluk teruggeplaatst. Vervolgens de as uitvoerig doch voorzichtig met kroonolie behandeld. Toen aangesloten en paar minuten laten draaien met molen naar beneden, zodat bij het warm worden de olie de goede kan top zou kunnen zakken. Motor weer gemonteerd. Contact ..... Pieperdepiep. Heleboel.
,... maar na een paar dagen .... WEG  Joehoe

Helaas bij de demontage een kleine sluiting veroorzaakt, zodat de zekering van de interieurverlichting sprong. Geen idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen, maar goed. De zekering was snel vervangen. Maar toen brandden ineens mij TRACS, ABS en SRS lampjes op het dashboard......
Starten, stukje rijden. ABS en TRACS gingen vrij snel weer uit. SRS moet bij de dealer heb ik begrepen.
Voorlopig maar even geen preventief onderhoud plegen ...
V70 '97 tdi tot 425000km / 850 '96 tdi aut tot 430.000km / V70 '06 2.5 bi-fuel tot 185.000km

snix

Kabeltje van de plofzak aan de bijrijders kant controleren. Waarschijnlijk los gehad of hij nog steeds los met contract erop.

Dutch V70

@snix, SRS lampje gaat niet 'vanzelf' uit , ook al is de oorzaak verholpen. Dat kan bij de garage wel worden gedaan.  De storing gaf aan: gordel rechts. Als het goed is blijft lampje nu uit.
V70 '97 tdi tot 425000km / 850 '96 tdi aut tot 430.000km / V70 '06 2.5 bi-fuel tot 185.000km

j3r03n

#29
Ik wil de kachelmotor vervangen -dus alleen de motor niet een complete unit- die voor rond de 65 euro te koop zou zijn bij een cv boer aldus onderstaande link. Nou zoek ik een howto hoe de motor te vervangen. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe het schoepenrad van de as te krijgen zonder het kunststof te slopen. De 'lees meer...' uit onderstaande link werkt niet, het lijkt of er meer verhaal is maar dat het niet werkt...  :eusa_think:

http://www.volvo850club.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=890

Edit:
Ik lees in onderstaand topic Hoe het schoepenrad te verwijderen. Wat ik me dan nog afvraag, is dat alles?  Ik bedoel, moet de motor dan nog los van de ronde bevestigingsplaat?

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,11605.msg184462.html#msg184462

Edit 2:
Schoepenrad zo losgekregen


Hetgeen overblijft vervangen of moet het nog verder uit elkaar?

Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km