Startmotor draait, motor slaat niet aan

Gestart door RvdO, 15-12-2010 14:42:57

Vorige topic - Volgende topic

RvdO

Mijn '95 850 estate LPG G3 wil van het ene moment op het andere moment niet starten. De startmotor draait wel, maar de motor slaat niet aan. Nu hoor ik geen brandstofpomp draaien bij het aanzetten van het contact. De zekering heb ik gecontroleerd, die is goed. Is er nog een andere mogelijkheid waarom de brandstofpomp niet aanslaat dan dat 'ie kapot is? Toch zonde als je er een andere brandstofpomp in laat zetten en dat blijkt het probleem niet te zijn..

)()()sT

Relais 103 :D

Dat is het brandstofpomprelais welke de spanning naar de pomp kan onderbreken.
Je kunt deze doorlussen met een stuk draad en twee platte schoentjes.
Staat heel veel over geschreven, kan nu even niet uitgebreid gaan zitten zoeken hier ;)

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Lampje

Het kan ook zijn dat je brandstofpomp het zelf begeven heeft. Een harde klap tijdens het starten ter hoogte van de achterbank zou 'm eventueel op gang kunnen helpen.

Ook wil het dan wel eens helpen volgas te starten.

JvW

Citaat van: Lampje op 15-12-2010 16:01:30
Het kan ook zijn dat je brandstofpomp het zelf begeven heeft. Een harde klap tijdens het starten ter hoogte van de achterbank zou 'm eventueel op gang kunnen helpen.

Ook wil het dan wel eens helpen volgas te starten.

Je kunt het pas goed zien wanneer je meet of er wel spanning op de brandstofpomp komt. Als er wel spanning op komt is de pomp kapot.

Kijk goed rond voordat je naar de dealer gaat. Zo'n grapje kost je daar ongeveer € 700.

Lampje

Mocht het de benzinepomp zijn dan is het beter alleen het pompgedeelte te vervangen ipv het hele pomphuis...

combinedforces

Lees ook je foutcodes eens uit. Misschien loopt de pomp prima (de originele volvopomp is een stuk stiller dan een walbro - dat en 103 eerst uitsluiten) en dan kijken naar dingen als een nokkenassensor e.d.

RvdO

Thanx guys!

Dus de volgorde van diagnose is:
1) Relais 103 checken op soldeerbreuk en corrosie
2) Brandstofpomp doormeten of deze spanning krijgt met het contact aan en meteen goed luisteren je 'm nu wel hoort ;)
3) Nokkenassensor checken.

Vraagje nog: De brandstofpomp zit onder de tweede bodemplaat. Is dat waar normaal het reservewiel zit (estate)? Daar zit nu bij mij een LPG tank. Kan ik er dan nog wel bij?

combinedforces

Citaat van: RvdO op 15-12-2010 20:30:34
Thanx guys!

2) Brandstofpomp doormeten of deze spanning krijgt met het contact aan en meteen goed luisteren je 'm nu wel hoort ;)

Vraagje nog: De brandstofpomp zit onder de tweede bodemplaat. Is dat waar normaal het reservewiel zit (estate)? Daar zit nu bij mij een LPG tank. Kan ik er dan nog wel bij?

Lees ook je foutcodes eens uit. Die zou aan moeten geven als het zoiets als de nokkenassensor zou zijn, maar het meest voor de hand liggende is 103 (doorverbinden en je weet het) of de pomp.

JvW

Citaat van: RvdO op 15-12-2010 20:30:34
Thanx guys!

Ja, daar kun je nog wel bij. Als je de bodemplaat aan de kant van je achterbank naar boven klapt.
Er zitten twee ronde 'deksels' bijna tegen de achterbank aan (rechterkant). Het deksel waar je nog bij kunt is van de brandstofpomp. Het andere deksel zit meer onder de achterbank.

RvdO

Zojuist de boel doorverbonden volhens het schema in dit topic: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,7887.msg120096.html#msg120096

Maar helaas mocht dat niet baten. Ik kon gelukkig wel aan mijn vrouw bewijzen dat zo'n setje kabelschoentjes heus wel van pas komt, en dat ik niet alleen maar gereedschap koop "omdat het in een koffertje zit". ;D

De 12v batterij van mijn multimeter is leeg, dus ik moet maar even een constructietje maken met twee draadjes en een autolampje om te zien of er stroom op de brandstofpomp staat.

MacGyver is on a roll!

Arie Kanarie

Ik heb hetzelfde 2x keer gehad. Eenmaal bij de garage waarbij de monteur zei dat ie dat vaker met 850's had, nadat ie hem enkel een klein stukje had verplaatst (?); de garage uit zeg maar. Na lang starten toch aan de praat gekregen. Tweede keer was thuis, ook nadat ik hem een klein stukje had verzet (ander parkeerplekje). Vreemd verhaal. Uiteindelijk na lang starten, en extra accupowerrr toch weer aan de praat gekregen.

Misha

Klopt, is een 850 ding.

Als je hem koud start en direkt weer stil zet is hij teleurgesteld en wil hij even lastig starten.

Verrijkkingsprogramma volgens mij, je zet de motor dan als het ware verzopen weg.
De eerste S70's hebben dat ook in mindere mate.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

RvdO

Een verzopen motor kan het haast niet zijn. De laatste rit was een rit van een kilometer of twee.

vlovlo850

- eventuele foutcode's uitlezen
- BDP-sensor ?
- after market inbouw alarm/startonderbreker ?