Knipperlichten aanhanger

Gestart door JvW, 20-12-2010 15:20:44

Vorige topic - Volgende topic

JvW

Omdat ik pas met een aanhanger moest rijden (naar de Ikea...), kwam ik erachter dat de knipperlichten (en alarmlichten) het niet doen op de aanhanger.  :eusa_wall:
Ik heb inmiddels uit kunnen sluiten dat het aan de aanhanger ligt.
De overige verlichting doet het allemaal wel.

Heeft iemand enig idee waar ik moet gaan zoeken?  ???

Ik heb een 7-polige trekhaak die gemonteerd is via de Volvo-stekker (normaal knippert het groene lampje mee als ik richting aangeef).

Walter

beginnen bij de stekker en terug zoeken naar de oorzaak van de storing, dat is het enige dat je kunt doen

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

JvW

Ok. Ik weet dus bar weinig van elektra.
Kan ik dat nakijken met een spanningszoeker? Of heb ik daar zo'n voltmeter voor nodig?

Weet iemand toevallig ook welk van de zeven punten in de stekkerdoos van de richtingaanwijzers is?

Sven850

Controleren of je op de aansluitingen spanning hebt en je kan ook controleren of je geen weerstand/onderbreking hebt op de aansluiting van de stekker van de aanhanger naar het knipperlicht. Hier heb je trouwens wel een multimeter voor nodig. succes.
XC40 T4 Recharge

JvW

Bedankt voor het schema! Hier kan ik wat mee.
Zoals ik al zei zit er geen probleem in de verlichting van de aanhanger. Ik heb inmiddels geconstateerd dat bij elke aanhanger die ik erachter hang de knipperlichten het niet doen.

Als ik naar het schema kijk is het wel erg vreemd dat zowel links als rechts het niet doet. Is dat toevallig een aparte zekering voor de knipperlichten van de aanhanger?

Sven850

Citaat van: JvW op 20-12-2010 17:18:51
Bedankt voor het schema! Hier kan ik wat mee.
Zoals ik al zei zit er geen probleem in de verlichting van de aanhanger. Ik heb inmiddels geconstateerd dat bij elke aanhanger die ik erachter hang de knipperlichten het niet doen.

Als ik naar het schema kijk is het wel erg vreemd dat zowel links als rechts het niet doet. Is dat toevallig een aparte zekering voor de knipperlichten van de aanhanger?

De aanhangers waar ik ervaring mee heb zitten via het trekkende voertuig gezekerd, alleen de hoofdverlichting is via zo'n druk/klikzekering. Hoe het bij de jouwe zit zou ik niet weten.
XC40 T4 Recharge

thuur

Sterk vervuilde stekkerdoos, of corrosie op de kabels (achterkant doos).

Gr 8)

Bouke

Kijk ff naar de massa aansluiting van de auto,misschien branden ze wel als je remt(heel flauw dan )

JvW

Citaat van: thuur op 20-12-2010 23:42:18

Gr 8)

Vervuilde stekkerdoos zou zeker goed kunnen. Kun je die goed schoonmaken met WD40? Of moet dat met een ander goedje?

JvW

Citaat van: Bouke op 21-12-2010 10:06:51
Kijk ff naar de massa aansluiting van de auto,misschien branden ze wel als je remt(heel flauw dan )

Daar zal ik ook even naar kijken. Dat is makkelijk te controleren met de verlichtingsbalk van de fietsendrager.

thuur

Citaat van: JvW op 21-12-2010 10:53:13
Citaat van: thuur op 20-12-2010 23:42:18

Vervuilde stekkerdoos zou zeker goed kunnen. Kun je die goed schoonmaken met WD40? Of moet dat met een ander goedje?

Standaard-dozen zijn vaak een legering met iets van koper. Koper kun je niet reinigen met ontvetter, vochtverdrijver of een ander standaard middeltje. Enkel een flink zuur of flinke base. Royaal inspuiten met Cillit bang of Antikal Plus, laten intrekken, afhankelijk van de mate van vervuiling met een borsteltje erover. Goed met water naspoelen en dan met zuurvrije Vaseline beschermen tegen de toekomst.

Gr 8)