How 2 dashboard V70 verwijderen (fotorep) incl klok

Gestart door cas, 26-12-2007 18:46:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cas

omdat ik mijn centrale vergrendeling op afstand wilde hebben moest ik de boel demonteren.

daarom tegelijk de beschrijving hiervoor. dus ook te gebruiken voor vervangen van lampjes in klok of plaatsen van tellerringen of iets dergelijks.

we beginnen met, een imbussleuteltje als roostertrekkertje. een torx setje, en een kleine schroevendraaier liefst met kunstof omhulsen. 1 staafje van wat dan ook. grotere schroevendraaier voldoet ook. 



sleuteltje 10 ook even gebruiken om je MINpool los te halen. dit voor autos met airbag op passagierszijde, of gewoon voor je eigen veiligheid  ;)


de onderdelen, een relaiskast en 2 maal handzenders.





We beginnen aan de zijkant, je opent je deur. daar zit een roostertje ( bestuurder en passagier)

Daar steek je het "staafje" of langere schroevendraaier in, en je wrikt het in zijn geheel naar buiten, aan de foto zie je hoe. het zit met 1 klipje voorin vast. daarna moet je het roostertje naar buiten geleiden omdat er een pijpje verder door naar achterloopt. dus aan de achterkant niet loswrikken!



Daarachter zit een torxje... losschroeven..... bestuurders en passagierskant.



Dan gaan we naar het luchtroostertje van de bestuurder. ( passagierskant hoeft niet, want daar zit geen torx achter)

Je pakt de imbus sleutel en haakt deze in het roostertje, en je pakt het stel lipje beet, en met beleid trek je aan de imbus en tegelijkertijd aan het lipje. het roostertje zou er op deze manier zeer makkelijk uit moeten komen.



hier zit rechtsonder een torx schroefje, -----> losschroeven  ;D



over naar de speaker bovenop je dash. je pakt het schroevendraaiertje. deze doe je vooraan tussen dash en speakerrand. evt met doekje ertussen om schade te voorkomen. voorzichting wrik je deze omhoog. beide kanten op dezelfde manier.



ook hier..... Ja!!! een torxje, zelfde werkwijze bestuurder als passagiers kant.



We gaan verder naar je Klok. daar zit tegen de bovenkant 2 maal een torx.
schroef deze ook los.



dan weer het zelfde met het middenrooster als de linker, imbussleuteltje inhaken en in dit geval links, en indien nodig ook aan de rechterkant.





als deze verwijderd is zie je links en rechts onder waar het rooster zat, een torx. verwijder deze.



op naar je dashboard kastje. klep open, en daar zie je meerdere torxjes. 4 maal onder en 2 maal boven helemaal links en 1 maal rechts.



LET OP! bij het hebben van een airbag voor de passagier zitten er nog 3 of 4 extra torxjes tegen bovenrand. zorg ervoor dat je minpool los is, en dat je deze niet weer terugzet voor je de airbag weer helemaal terug hebt gezet. dit voorkomt het opslaan van een foutcode gepaard met een brandend lampje. deze moet je reseten bij dealer of met je eigen obd2.

het is wat lastig werken, ik heb mn bitje in een dopsleuteltje gedaan met stukje volvokarton omdat het anders te groot was  :eusa_dance:



je kan dan met een klein beetje kracht het binnenwerk van je dashboard kastje verwijderen. doe dit links en rechts met dezelfde kracht. soms moet je bij het lampje binnen het ietswat naar beneden duwen.



heb je dit allemaal gedaan, ook dus bij passagierskant aan de buitenkant bij de deur. dan ben je klaar om wederom met beleid je dashboardtop te verwijderen. pak deze in het midden beet. en trek hem een beetje naar je toe en tegelijkertijd omhoog. leg deze op een veilige plek.



nu heb je een gapende wond in je auto..... verplaats jezelf naar de klokkenwinkel.
daar zitten 3 groene stekkers. deze haal je allemaal los.



dan de 2 overslag klemmetjes. plaats je vingen eronder zoals op foto en klik hem open. 2 maal....



er zou nog een blauwe stekker zoals afgebeeld achterop je klok kunnen zitten. deze zit in een loze ruimte. de stekker is om het relaiskastje van de AB te monteren.



je kan nu je klokkenwinkel loshalen. Doe dit met beleid, mocht je al jaren lang je lampjes niet hebben vervangen, doe dat meteen, want bij het weghalen sloopte ik er meteen nog 3 door zachtjes hier en daar te stoten. die dingetjes zijn wat versleten/overgevoelig na verloop van tijd.

neem 2 kleine parketjes uit eigen voorraad kort deze in op 1,5 cm en schroef de module op de puntje in het midden vast. zet de klokkenwinkel weer terug en loop deze lijst van onder naar boven weer af.



Bij mij werkt het systeem nog niet, ben bang, of hoop eigenlijk, dat dat komt omdat deze moet worden ingelezen. de bevindingen zal ik later toevoegen.













Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

BarryH

V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

cas

Citaat van: BarryH op 27-02-2010 19:22:08
@cas: je foto's zijn pleitte...

klopt, is een heeeeele oude post.  maar de beschrijving is als het goed is duidelijk genoeg. ( ook al ben ik soms vaag hoor ik ).  ik daag je uit om de fotos te vervangen voor originele BarryH fotos !  :eusa_dance:   ( ik heb geen v70 meer, ben naar 850 gegaan ..)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

BarryH

@cas: als ik het zo lees is het sterk vergelijkbaar met een 850
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

cas

Citaat van: BarryH op 27-02-2010 19:26:42
@cas: als ik het zo lees is het sterk vergelijkbaar met een 850

klopt! alleen met de roostertjes anders volgens mij bovenop het dashboard?  gewoon doen,  je merkt vanzelf als hij niet wil waarom niet.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Henk855

Wel jammer dat de foto's er niet bij staan, had een stuk duidelijker geweest.

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

pwassink

Nog een tip,

als je de klokkenwinkel eruit gaat pakken, leg even een oude handdoek of iets dergelijks over de rand van het dashboard
waar je hem overheen gaat tillen, de kunstof "ruit" voor je tellers is vrij kwetsbaar & tamelijk zacht spul, kras is zo gemaakt.

Ow, en als je een turbometer hebt zit er ook nog een uitgedroogd slangetje aan wat vaak slecht loswil ..  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Spawater

poeh klinkt als een flinke operatie..mijn brandstofmeter doet het niet goed, maar weet niet zeker of ik de bovenstaande klus aandurf..iemand heldere foto's?

henry classic v70

Citaat van: Spawater op 03-09-2010 08:49:09
poeh klinkt als een flinke operatie..mijn brandstofmeter doet het niet goed, maar weet niet zeker of ik de bovenstaande klus aandurf..iemand heldere foto's?

Dit is de beschrijving van een 850 maar is praktisch hetzelfde als een v70.
De ventilatieroosters zijn het makkelijkst eruit te halen door met 2 schroevendraaiertjes de klemmen van binnenuit naar buiten te duwen waardoor je de roosters er zo uit kunt pakken.
Wel de accu loskoppelen voor de airbags!!
http://www.mehn.nl/html/fotoalbum_dashboardverlichting.html
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Remcodegekste

Navond,

Vandaag een poging ondernomen de dag- en kilometerteller en enkele kapotte lampjes te repareren, van mijn 850 met bijrijdersairbag.

De lampjes doen het weer, maar de teller nog niet   :-[
Heb bij ETS een messing wieltje gehaald maar de boel wil nog niet draaien. Binnenkort weer een nieuwe poging..

Maar wat ik als opmerking over de discussie over airbags wilde plaatsen is dat het afkoppelen van een accupool NIET nodig is bij het loshalen van de airbag.

Het enige waar je op moet letten is dat je totdat de airbag weer is aangesloten het contact niet aanzet. Zolang het contact niet aanstaat is er geen communicatie naar de airbag dus krijg hier ook geen foutmeldingen of problemen mee.

Hierdoor is de problematiek van alarm e.d. ook niet meer aan de orde.

Dat wilde ik even kwijt. Ik twijfelde zelf hierover en was wat huiverig voor de plofzak en heb bij een monteur navraag gedaan.
En vandaag dus zonder problemen de hele bovenkant van het dashboard uit en ingebouwd.

Succes!
:eusa_angel:

BarryH

Het verschil met de 850 is dat bij (mijn) 850 er geen schroef onder het luidsprekerkapje zit en bij de V70 wel, dus dit kapje moet ook los.
Barry
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

UserID6342

Het foutmeldinkje wat je kan krijgen van het SRS systeem is ook allemaal niet zo erg, maar de reden waarom je de accu los moet halen / af moet koppelen bij het verwijderen van een airbag is gelegen aan het feit dat dat ding, door wat voor reden dan ook, kan klappen.  Dat is de enigste geldige reden om je accupool eraf te halen !  Altijd doen dus en niet adviseren aan andere mensen dat ze de pool niet los hoeven halen, is niet verstandig.

Jans Duiven

Citaat van: Dirk342 op 02-01-2011 22:54:44
Het foutmeldinkje wat je kan krijgen van het SRS systeem is ook allemaal niet zo erg, maar de reden waarom je de accu los moet halen / af moet koppelen bij het verwijderen van een airbag is gelegen aan het geit dat ding ding, door wat voor reden dan ook, kan klappen.  Dat is de enigste geldige reden om je accupool eraf te halen !  Altijd doen dus en niet adviseren aan andere mensen dat ze de pool niet los hoeven halen, is niet verstandig.

ff een half uurtje koffie gaan drinken. Dus gewoon na het losmaken van de accu nog 30 minuten wachten.