ventilator blijft draaien 850 TDI '96

Gestart door gege, 16-12-2010 09:19:09

Vorige topic - Volgende topic

gege

Sinds enkele weken blijft de ventilator van mijn volvo 850 tdi ( 96') constant draaien op lage snelheid. Zelfs bij temperaturen rond het vriespunt begint hij te draaien op lage snelheid vlak na een koude start. Vorige week heb ik een nieuwe koeling relais gekocht maar het probleem blijft.
Ik heb ondertussen begrepen dat er geen sensor in de radiator zit, zoals dat vroeger was bij oudere auto's. De ventilator wordt blijkbaar gestuurd via een computer die ergens moet zitten. Van uit deze computer vertrekken 2 kleine gele draden die toekomen aan de relais. Eén voor hoge en één voor lage snelheid van de koelingventilator.

Gisteren heb ik een diagnose over de OBDII stekker gedaan ( dit had ik beter wat vroeger gedaan ) en volgende foutcodes kwamen te voor schijn :

EFI-515 : Engine cooling fan high speed signal
EFI-514 : Engine cooling fan low speed signal
EFI-132 : Engine coolant Temp (ECT) sensor signal

Dit wijst er op dat de temperatuursensor stuk is. Ik weet maar 1 temperatuursensor voor het koelwater zitten, en deze zit op het thermostaathuis. Als ik deze uit trek gaat de ventilator meteen naar hoge snelheid.
Ik ben niet zeker of er niet nog ergens anders een sensor zit. De temperatuurmeter op het dashbord werkt normaal. Als de sensor op het thermostaathuis de enige temperatuursensor voor het koelwater is en deze stuk is, dan zou de temperatuurmeter op het dashbord ook foute waardes moeten geven lijkt mij.
Heeft iemand hiervoor een verklaring?
THX
geert

cas

vervangen !   ;D  meldingen zijn duidelijk zat lijkt mij...
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

gege

ok, bedankt. Ik heb wat gewacht in de hoop nog wat  suggesties te hebben. Ik bestel de sensor vandaag

gg

gege

vandaag de sensor vervangen , maar het probleem blijft. Ik heb de signaaldraad uit het relais gehaald Ik rijd nu zo rond. Met de temperaturen van tegenwoordig is dit geen probleem. Toch vraag ik mij af of iemand nog een mogelijke oplossing heeft

mvg
gege

thuur

Als je een tik op het relais geeft, stopt de fan dan?

Gr :eusa_think:

gege

Neen, een tik tegen het relais laat de ventilator niet stoppen. Deze relais heb ik al vervangen, dus ik denk niet dat het hierin zit

Ronald21

hoge druk sensor airco kapot ?

laat fan ook nl draaien. Trek de connector er maar eens vanaf (gaat fan uit misschien)

gege

toen ik de foutuitlezing heb gedaan , gaf deze inderdaad ook deze fout aan. Maar ik had helemaal geen idee dat dit iets met de fan te maken zou hebben. Weet je waar deze sensor precies zit dan probeer ik het.

mvg
geert

cas

Volgens mij heb ik nog n complete fan staan uit de Diesel van Volvomio...
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....