Psilin stelt zich voor: nog geen volvo rijder maar....

Gestart door Psilin, 16-01-2011 19:20:48

Vorige topic - Volgende topic

Psilin

Hoi allen,

Even een kort voorsteltopic mijnerzijds. Is wel zo aardig voor de overige forumbezoekers en als gast wil ik me graag een beetje gedragen ;-)

Ik ben dus Psilin, mannelijk geslacht, 35 lentes jong. Getrouwd en net voor het eerst vader geworden van een wolk van een zoon. Maar goed, dat heeft niet zo veel met een volvo te maken natuurlijk.
Het afgelopen decennium heb ik steeds vervoer gehad in de vorm van lease auto's. Helaas geen volvo's want dat paste echt niet in het betreffende budget. Ik heb vooral italiaans gereden en dan het goedkopere merk. Momenteel mag ik in een 150pk jtd automaat rijden, en dat is zowaar geen straf.   Al sinds dat ik een jaar of 12 was vond en vind ik volvo's leuke auto's hoewel de norm wel wat is opgeschoven. Destijds vooral de 245 station, maar nu toch meer richting v70. Ach de tand des tijds slaat toe.

De reden waarom ik mij hier aanmeld is dat ik vanwege een hopelijk nieuwe werkplek, ik de leaseauto kwijt raak. Bij de nieuwe baan/werkgever zit simpelweg geen leaseauto. En hoewel ik echt geen idee meer heb wat een auto zelf rijden exact kost, weet ik wel dat een 'big' volvo niet het goedkoopste is dat je kunt rijden. Desondanks hoop ik dat mocht die baan doorgaan, ik toch de move naar een volvo maak.

Stiekem ben ik reeds aan het rondkijken. Budget is om verschillende redenen voor nu redelijk beperkt: onder de 5k, en liever nog rond de 3k. Uiteraard zitten daar risico's aan. Ouderdom van een auto zegt mij niet zoveel: zolang het er goed en schoon uitziet, comfortabel en vooral veilig is vind ik het snel goed. Oh ja, enige luxe en comfort is ook wel fijn.

Eisen:
- cruise control
- Airco ( en dan *wel* werkend )
- elektrische ramen ( in ieder geval voor )
- diesel

Nice to have:
- combi uitvoering ( maar als het prijstechnisch interessant is dan is een s ook een optie )
- automaat ( eigenlijk een must have )
- trekhaak
- stoelverwarming
- alle andere leuke gadgets

Ik heb me al een beetje proberen in te lezen in de materie, maar het is lastig de weg vinden in volvo land. Uiteraard zie ik de vragen voorbij komen waar op te letten bij aanschaf e.d. 1 ding is mij wel duidelijk: een goede onderbouwde historie op papier is goud waard. Maar de kans dat ik dat vind in de genoemde prijsklasse is vrees ik beperkt. Daarom hoop ik toch dat ik hier op het forum informatie kan vinden omtrent voor nu met name:
- levensduur motoren ( vaak zie ik een 2.5d in dit soort modellen ?) Kilometrages van 3, 4 en zelfs 5 ton zie ik in advertenties staan, als dan niet met nationale autopas registratie. Ook lees ik verhalen van 8 ton gereden e.d. Maar of dat gemeengoed is, of de uitzonderingen zijn ? M.a.w. wat zijn in de regel risicovolle kilometerstanden waarbij er een revisie danwel ruilblok in moet ?
- levensduur automaat: beetje zelfde verhaal als voor de motor. met dit verschil wellicht dat ik heb bedacht dat de kans op motorschade bij een automaat lager is dan bij een handbak, aangezien de voorgaande bestuurders het motorblok niet naar de hemelpoorten kunnen hebben geholpen door verkeerd/foutief schakelen.

Te verwachten jaarkilometrage ergens tussen de 35 en 50k per jaar.

tom480

- R1200GS -

crazychrisje

Welkom hier.
Indd succes met het zoeken naar je 'volvo'.
en hopelijk dat je er een naar je zin kunt vinden.
Staat er hier op de site ook zat te koop aangeboden en op marktplaats natuurlijk ook.
Hier zullen zat mensen die diesel rijden je op de hoogte brengen, over hoe en wat en met de onkosten.

elmarconi

Citaat van: Psilin op 16-01-2011 19:20:48
Daarom hoop ik toch dat ik hier op het forum informatie kan vinden omtrent voor nu met name:
- levensduur motoren ( vaak zie ik een 2.5d in dit soort modellen ?) Kilometrages van 3, 4 en zelfs 5 ton zie ik in advertenties staan, als dan niet met nationale autopas registratie. Ook lees ik verhalen van 8 ton gereden e.d. Maar of dat gemeengoed is, of de uitzonderingen zijn ? M.a.w. wat zijn in de regel risicovolle kilometerstanden waarbij er een revisie danwel ruilblok in moet ?
- levensduur automaat: beetje zelfde verhaal als voor de motor. met dit verschil wellicht dat ik heb bedacht dat de kans op motorschade bij een automaat lager is dan bij een handbak, aangezien de voorgaande bestuurders het motorblok niet naar de hemelpoorten kunnen hebben geholpen door verkeerd/foutief schakelen.

Te verwachten jaarkilometrage ergens tussen de 35 en 50k per jaar.

Motorblokken levensduur: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,6000.3780.html
Je kunt altijd een keer pech hebben maar de 5-cylinder blokken zijn iha oersterk.

Automaat: ik lees soms problemen die ik relateer aan vermogen, dwz, een automaat heeft minder te lijden in een 10V of 20V.

Bij een jaarkilometrage van 35-50 dkm/jr denk ik aan diesel of LPG.
Mijn ervaring: een boel dure dingen tussen de 300dkm en 350 dkm zijn aan vervanging toe. Schokbrekers, koppeling, etc.
Als je er een vindt met meer km's die aantoonbaar dergelijke reparaties heeft gehad kun je er jaren plezier van hebben.
Lees oa het blog van Jan Piet: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,36696.0.html 

Succes!
--
Autogas Inside . . .

Psilin

Psilin

Helaas nog geen nieuws van het banenfront, dus ook nog niet op volvo front voor mij :-(

Psilin

Nieuws van het banenfront: ik ben het niet geworden helaas.
de zoektocht naar een volvo gaat dus even in de ijskast. ik zal het form wel af en toe blijven volgen.