stand watertemperatuurmeter: contstant midden?

Gestart door tom_goteborg, 10-01-2011 11:01:21

Vorige topic - Volgende topic

tom_goteborg

Geachte volvo-rijders,

Ik rijd elke dag twee keer een stuk van 40km (voornamelijk snelweg), echter komt de temp meter van het koelwater nooit mooi in het midden. Hij komt langzaam op maar blijft een beetje onderin hangen. In de zomer komt ie soms veel hoger dan het 'midden'uit.
Bij de meeste autos die ik gehad heb, ging de meter na rustig warm rijden (in zomer en winter, even extreme situaties zoals zomers file rijden daargelaten) altijd netjes in het 'midden' staan. Is dit anders ge-engineerd bij volvo's? Of moet ik gewoon aan een kapotte thermostaat denken. Koelvloeistof is netjes op niveau.

Groeten Tom

)()()sT

Kapotte (lees: open blijvende) thermostaat... Of de temp.sensor.
Ze zitten bij elkaar, dus ik zou ze beide vervangen. De meter moet altijd op "3 uur" staan.

tom_goteborg

Thanks, ik zal eens bij Meneer Volvo een prijsaanvraag doen. Ik zal bij mijngrossier.nl dat een thermostaat 19,10 doet. Tempsensor heb ik nog niet gezien.

)()()sT

Die sensor kost bij de dealer iets van € 35-40,-
Tipje: ga nu al je bouten van het thermostaathuis inspuiten met WD40. Ze willen nogal vastzitten, en het huis breekt gemakkelijk.

budget850

Bij brezan toch wel stukje goedkoper.
Zie prijslijst onderdelen.

tom_goteborg

Dank voor de tip, ga er zaterdag mee aan de slag.
Is de huidige sensor door te meten of hij goed meet?  (er staat in de Haynes geen ohmse waarde o.i.d.). Scheelt toch weer een paar tientjes als ik deze niet hoef te vervangen. Ik zal eerst de thermostaat vervangen, zien we dan weer verder.
Groet

Concorde

Citaat van: )()()sT op 10-01-2011 11:19:02
Tipje: ga nu al je bouten van het thermostaathuis inspuiten met WD40. Ze willen nogal vastzitten, en het huis breekt gemakkelijk.

Goeie tip.

Bij mij staat de meter momenteel ook weer op 3uur.
2 maanden geleden hetzelfde probleem gehad; wijzer bleef ook onderin hangen.
Thermostaat en sensor vervangen. Rekening krijg ik nog.