slappe veer?

Gestart door jacques1967, 23-01-2011 15:26:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jacques1967

Ik heb de laatste tijd het volgende verschijnsel; Bij het intrappen van het koppelingspedaal wil het pedaal soms blijven hangen,vanaf de vrije slag.
De koppeling zelf werkt goed. Slipt niet oid. Het betreft dus echt het koppelingspedaal. Mijn vraag is dan ook , is het pedaal danwel de vrije slag hiervan af te stellen en zo ja hoe dan. Of moet de veer om het pedaal vervangen worden.?

mvg Jacques Richetti

pwassink

Citaat van: jacques1967 op 23-01-2011 15:26:44
Ik heb de laatste tijd het volgende verschijnsel; Bij het intrappen van het koppelingspedaal wil het pedaal soms blijven hangen,vanaf de vrije slag.
De koppeling zelf werkt goed. Slipt niet oid. Het betreft dus echt het koppelingspedaal. Mijn vraag is dan ook , is het pedaal danwel de vrije slag hiervan af te stellen en zo ja hoe dan. Of moet de veer om het pedaal vervangen worden.?

mvg Jacques Richetti

Koppeling is hydraulisch, "veerwerking" komt uit je drukgroep normaliter, er is geen kabel of iets anders wat kan haken.

Als er geen olielekkages zijn of er na loshalen nog ergens lucht inzit zou je enkel t pedaal en de mechanica
daaromheen nog eens goed kunnen nakijken op scheuren, bramen en gangbaarheid, hierna  eventueel licht smeren

Of je drukgroep-veerpakket is naar zijn grootje, maar dat hoor je vaak wel aankomen ..  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

jacques1967

#2
Ik ben vergeten te vermelden dat zodra ik bijv. de veer die om het pedaal zit loshaal , het pedaal wel goed terug komt; Zou het kunnen dat die veer niet gewoon z,n beste tijd heeft gehad. Heb er veel mee in de file gestaan. Het probleem is dan ook niet hydraulisch ,lijkt me. Ik heb ook geen klachten over het schakelen cq ontkoppelen. De koppeling maakt ook geen geluiden oid  En even voor de volledigheid ; het betreft een 92 er 850 2.5i 20v met ong. 300000 km op de teller. Auto is goed onderhouden.

Misha

Ja, dat kan, het kan ook zijn dat de boel  in de houder aanloopt die in de veer zit.

Je kunt hem eens demonteren, goed ontvetten en eventueel licht schuren /  polijsten, 180% gedraaid terugmonteren met een beetje vet erop.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

francois

vervang gewoon de veer kost niet veel en je kan er weer voor een paar jaar  tegen aan


grfr

jacques1967

Heb  inmiddels een andere veer gemonteerd en het koppelingspedaal komt weer normaal terug. Er kan overigens wel verschil in de dikte van het verenstaal  bij de koppelingspedaalveren zijn . Het verschil maakt schijnbaar voor de montage en bevestiging tov de werking niets uit. De oude veer was op een of andere manier verdraaid , ter hoogte van de dubbele cirkelvormige winding van de veer. De oude veer was dikker dan de vervangende veer.

arjen850

Jammer dat ik het nu pas lees, heb hier nog een nieuwe liggen..