inhouden rond de 4000 tpm

Gestart door V850940, 11-01-2011 22:53:13

Vorige topic - Volgende topic

V850940

Wie o wie heeft ervaring met het probleem van inhouden bij het bereiken van ong. 4.000 rpm.
Gaat om een 850 R, 1996, automaat
Auto houdt in bij 4000 rpm, de automaat schakelt op, rpm valt natuurlijk terug en tot 4000 rpm
pakt de motor weer op en zo herhaald dit riedeltje zich een aantal keren ('versnellingen'). 
Heb nog geen Autobahn geprobeerd dus ik weet niet hoe het in de hoogste 'versnelling' gaat.
Zou dit probleem in de regeling van de turbodruk kunnen zitten? Probleem treedt op als de
turbodrukmeter bijna aan het einde van het meetvlak komt.  Auto had het probleem al toen ik
hem kocht. Nieuwe (goede type) bougies gemonteerd, brandstofpomp gecontroleerd (werkt goed).
leek aanvankelijk te helpen maar probleem is weer helemaal terug. Bij uitlezen geen foutmeldingen.
Motor slaat niet af maar het lijkt wel of de verhouding brandstof - lucht niet goed is waardoor de motor
stikt. Zodra de turodruk terugvalt pakt de motor weer op.
Wat is de slimste aanpak van dit probleem, voordat we alles uit elkaar moeten halen en veel kosten moeten maken?

Alvast bedankt voor het meedenken.

elianmars

Hoe is de staat van de ontsteking (bougiekabels, bobine)?

francois

is je vacuumklepje nog goed van de vacuumslangen    (3 wegs klep)

grfr

Jack v

Citaat van: francois op 12-01-2011 21:58:26

grfr
das eengoeie francois, je bedoelt zijn vvis.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

thuur

Citaat van: Jack v op 12-01-2011 22:01:33
Citaat van: francois op 12-01-2011 21:58:26

grfr
das eengoeie francois, je bedoelt zijn vvis.

Turbo's hebben geen VVIS.

Is de auto gechipt?

Gr ???

cas

de  BCV misschien dan?  ik heb ook wel gedoe gehad zo nu en dan, ook vaak bij die 4000.  dan was het gewoon weer tijd voor een bougie wissel  ;D  aangezien je einde witte vlak haald, zal je wel gechipt zijn, en gebruikt hij meer "bougie"....

bobine? vonkjes die overslaan, een beschadigde kabel.... zichtbaar/onzichtbaar.

injectoren even een utrasoon bad geven? ga ik ook binnenkort doen.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

francois

injectoren even een utrasoon bad geven? ga ik ook binnenkort doen

samen doen  ;D

cas

heb jij badeendjes? vin ik wel leuk. In maastrich kreeg je een zwarte ! die zijn zeldzaam... ik heb er 1 dat als je er in knijpt, zijn oogjes er uit Ploppen  ;D

V850940

beste mede-roffelaars,

Allemaal bedankt voor het meedenken. Alle slangen etc gecontroleerd. Geen probleem gevonden.
Probleem lijkt op dit moment minder aanwezig, zeker als de motor goed warm is is het nu weg.
Morgen even naar het oosten van Nederland en gelijk een stukje Autobahn meepakken. Doe
woensdag wel verslag hoe dat afgelopen is. Verder loopt de motor prima. (Nog) niet gechipt.
Wel net een lekkend stuurhuis moeten vervangen, kostbaar grapje!

francois

Citaat van: cas op 14-01-2011 20:30:03
heb jij badeendjes? vin ik wel leuk. In maastrich kreeg je een zwarte ! die zijn zeldzaam... ik heb er 1 dat als je er in knijpt, zijn oogjes er uit Ploppen  ;D

ik neem wel de zeep mee (laat hem wel niet vallen he)

zeepoog

Citaat van: V850940 op 17-01-2011 22:35:43
beste mede-roffelaars,

Allemaal bedankt voor het meedenken. Alle slangen etc gecontroleerd. Geen probleem gevonden.
Probleem lijkt op dit moment minder aanwezig, zeker als de motor goed warm is is het nu weg.
Morgen even naar het oosten van Nederland en gelijk een stukje Autobahn meepakken. Doe
woensdag wel verslag hoe dat afgelopen is. Verder loopt de motor prima. (Nog) niet gechipt.
Wel net een lekkend stuurhuis moeten vervangen, kostbaar grapje!

ik vind op de nederlandse snelweg vaak ook nog wel kans om even 'n stukkie goed gas te geven hoor :-) Mijn complimenten voor je beheersing!

cas

Citaat van: francois op 18-01-2011 21:45:08
Citaat van: cas op 14-01-2011 20:30:03

ik neem wel de zeep mee (laat hem wel niet vallen he)

zeep in n pompje zeker!  ;D

V850940

helemaal vanzelf weggaan lijkt me onwaarschijnlijk. je zal het toch ergens moeten gaan zoeken in een onderdeel hier en of daar.  heb je een history? de luchtmassameter geeft vaak onverklaarbare problemen, of iets met de onsteking. en vaccuum....  lekker complete onstekingsgebeuren nieuw. kapje, rotor, en kabels. origineel! en dan beginnen met vacuumslangetjes vervangen en knietjes. zijn de kosten niet, en dan kan je dat uitsluiten.
stappenmotor reinigen, kleppenhuis reinigen.... etc etc.....

hou ons op de hoogte!

V850940

Gisteravond zowel op de nederlandse als duitse autoba(a)(h)n even geprobeerd maar het probleem lijkt nog steeds, maar wat beperkter aanwezig.
Bij 100 km/u gasgeven, treedt er even inhouden op rond de 4000 tpm, dan valt de motor iets terug in toeren maar daarna pakt hij op en gaat daarna meestal in een keer door. Soms nog een 2e hik maar ook daarna doortrekken.

Ontsteking is incl rotorkap vervangen en er zijn origineel voorgeschreven bougies gemonteerd ook de brandstofpomp is in poging het probleem op te lossen vervangen. Onderhouds-historie van de auto ken ik verder niet.  Auto is niet gechip tuned. Turbometer komt ook niet aan het einde van het witte vlakje maar blijft op 3/4 staan.
Kun je aan een luchtmassa meter iets meten of controleren? Hoe kom je aan een compleet pakket vacuumslangetjes en knietjes?
Ik ben maar een amateur techneut als het over moderne auto's gaat (series 3 Landrover is te basic)  maar wat is een stappen motor en wat doet ie.
Ga verder zoeken en blijf jullie op de hoogte houden.