AT of MT

Gestart door Red Devil, 22-02-2011 17:38:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc O.

Citaat van: rpakuypers op 22-02-2011 22:22:51
Citaat van: Marc O. op 22-02-2011 22:08:44
Citaat van: rpakuypers op 22-02-2011 22:06:27
Citaat van: Red Devil op 22-02-2011 21:58:17
Maar is het niet zo dat een MT langer mee gaat dan een AT?
Of is dat onzin?

Gr.
Ted

Alles valt en staat met het gebruik en het onderhoud. Ik heb vaker gelezen dat de AT-bakken bij de 850/S/V70 niet meer de kwaliteit hebben zoals de Aisin-Warner of de ZF-bakken van de 700 en 900 serie. Die gaan met gemak 500.000 km mee. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Groet,
Roger

De ZF bakken in de 7/900 serie gaan zéker géén 500.000km mee. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk ;D
AW bakken waren daarentegen idd niet stuk te krijgen (idem qua uitzonderingen).
;)

Maar waarom gaan de AW-bakken in de 850 en de X70 dan wel stuk ?

Groet,
Roger

Omdat vroegâh alles beter was ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

v40pokemon

Wat ik altijd tegen vond vallen was het verbruik van de diesel met automaat. Die 4L op 100km ga je echt niet halen met een AT. Houdt eerder rekening met 7-8L / 100km  ::)
Mijn TDI heb ik bijna tot de 5 ton gereden, waarbij de koppelomvormer in de hoogste gang gedurende de laatste 250.000km slipte en nooit problemen heeft gegeven.

ps. de auto rijdt nog steeds met de originele bak én olie...

UserID6342

Beide kunnen/gaan kapot.  Als ik hier een bak heb liggen (MT of AT) is die altijd zo weg.  Maar alles staat / hangt / valt met het onderhoud en gebruik van de bak.  Dat AT bakken geen hoge kmstanden aankunnen is bullshit. Ik heb er hier een aantal lopen met dik 5 ton op der mik en loopt / schakelt perfect.  Niets mis mee.

KIM

Precies Dirk.
Zoals ik hier al vaak aangegeven heb, had mijn vorige 850 610.000 km met AT erop staan.

Wat temperaturen aangaat: Ik heb gereden met een baktemperatuurmeter toen de caravan er in de bergen achter hing. Zolang de bak niet ineens een versnelling terug schakelt op constante snelheid zit je nog op een veilige temperatuur (125 graden). Wanneer je zelf de pook in 3 zet op het juiste moment, dan heb je vrijwel geen oliekoeler nodig.

En chippen icm AT is niet zo'n slimme keuze. Volvo begrenst niet voor niks het vermogen op 240 PK bij AT; ze zijn simpelweg niet geconstrueerd voor deze vermogens.
Een motor die getuned is zal ook geen 610.000 km gaan lopen wanneer dit vermogen regelmatig is aangesproken.

De AT bak heeft mij iig positief verrast destijds. Voor mij een reden om voor de R met AT te gaan.

Red Devil

Oke, conclusie is dus. TDI met kmstand van 350-400k met AT is geen probleem. Nu kan ik wel een MT bak "beoordelen" , maar hoe weet of een AT nog goed is. Wie heeft er een paar tips voor mij?

Gr.
Ted

Sbv

Let op het schakel gedrag of het wat vloeiend gaat, geen klappen met overschakelen zowel met rustig optrekken als ook met wat steviger optrekken

Simplicity

Over het algemeen kan je stellen dat een MT langer mee gaat, dit is ook logisch aangezien dit uit tandwielen bestaat. De koppeling is bij een MT het slijtend gedeelte. Inwendige lagers en dergelijke zullen eerder een uitzondering zijn maar zal natuurlijk ook helemaal afhankelijk zijn van het gebruik. Bij normaal  gebruik kan je er vanuit gaan dat een bak de auto overleefd.
Bij een automaat is het anders, hier zitten frictie platen ed in en deze kunnen verbranden. Het kleppenhuis is een complex gebeuren en hoe complexer iets is hoe eerder er defecten kunnen ontsaan.

Een Aisin Warner is een hele sterke bak maar hebben gewoon onderhoud nodig. Ik heb de automaat van m'n 262 gereviseerd en deze is vrij warm geweest in zijn voorgaande leven (californië). Buiten een paar verbrande frictie schijven geen echt noemenswaardige slijtage, en dat met een kleine 200k en 30 jaar achter de rug toch behoorlijk netjes.