Geluidsnorm

Gestart door wouter1220, 03-02-2011 21:56:39

Vorige topic - Volgende topic

Sven850

Citaat van: tackle op 03-03-2011 21:24:20
Citaat van: wouter1220 op 03-02-2011 21:56:39
Vandaag kwam voor mij een fijn pakketje uit Zweden: een catloos 3" uitlaatsysteem (DP+catback) van JT Superflow.
Nu zitten hier 2 niet al te fors bemeten free-flow dempers bij wat voor de demping moet gaan zorgen.

Heeft iemand een idee hoeveel DB`s je maximaal mag produceren?

Op de internets kom ik verschillende verhalen tegen, de ene zegt 75Db, de andere 84Db en weer een
ander zegt "max 2Db boven je toegelaten geluidsproductie van de auto".

Geen van alles gaf uitsluitsel, maar ik ben toch zeker niet de enige die met deze vraag rondloopt?

ik kan je alleen zeggen dat je dan voor diverse feiten een bekeursel zou kunnen krijgen.
Met meting : Ik dacht 2 dB afwijking op wat voor jouw auto is toegestaan.
Sanctie : Invordering kentekenbewijzen. de auto moet dan opnieuw ter keuring bij de RDW worden aangeboden.  Navragen bij RDW of een keer een plisieburo inlopen en vragen. (niet met de auto gaan voor je het zeker weet....  ;)  )

zonder meting. Onnodig lawaai maken ; feitcode weet ik niet uit mijn hoofd ; sanctie is een mulderfeit. Daarin stelt een politiemens vast dat jouw auto meer herrie maakt dan een gelijkstoortige auto van hetzelfde merk en type.

Wegenverkeerswet. Voor de liefhebber: Artikel 5.2.11.

1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. M.u.v. afwateringsgaatjes.

2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn.

3) De uitaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigregelement. Deze meting wordt, bij elk nieuw type auto, door de overheid verricht.

Die punt 2 heb ik me wel eens over verbaasd. Toen mijn vader zijn s70 kocht was de achterste ophangbeugel verrot en de vorige eigenaar had dat opgelost met een tie-wrap. De auto kreeg nog een apk dus ik ging er vanuit dat dat wel een puntje zou zijn. Zegt die beste man dat het ook goed is want hij zit in het midden nog vast. Vind ik nou niet echt deugdelijk..
XC40 T4 Recharge

MarkoC70T5

Vorig jaar is mijn uitlaat setup gemeten en kwam een behoorlijk hoeveelheid DB uit.
(ferrita DP met sportkat,Ferrita 2.5inch uitlaat met verwijderde laaste demper)

wel leuk dat de Dumpvalve nog meer geluid maakt dat de uitlaat.

En hier de video van de meting.
http://www.youtube.com/watch?v=ia8t8E73FeQ
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.