[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BBS

Voorlopig doe ik er even niks mee.
Ik wil eerst even op een rijtje zetten wat ik wel en niet wil, maar momenteel heb ik even andere prioriteiten aan mijn kop.
En dat is het meest belangrijke wat een mens kan bezitten...

En ja, er zitten (dikke) kosten aan het blok te komen, ga ik investeren in dit 2,5T blok of in 1x alles goed doen.....
Volvoloos....

henry classic v70

Heb ik vorig jaar wel gedaan BJ, ander blok/bak erin (225dkm) nieuwe keerringen/lagers/koppeling etc. Zodoende kan ik weer 10 jr. voorruit wat voor mij de investering wel waard was
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

)()()sT

Citaat van: BBS op 13-11-2014 21:06:34
En ja, er zitten (dikke) kosten aan het blok te komen, ga ik investeren in dit 2,5T blok of in 1x alles goed doen.....

Zoals wat?

BBS

Zo, de wagen is weer terug op stal na de jaarlijkse AaPeeKaa.
Nadat een gescheurd ashoesje en een verdwenen/vergeten slangklem in de LPI appendagekast goed waren voor een APK afkeur heb ik nu toch weer een fantastisch rijdende AWD terug.
Er zijn eindelijk subframe inserts gemonteerd, de remolie is vervangen voor dure blauwe vloeistof. Hij remt nu ook weer voor 100 piek beter. ;D
Zonder gekheid, de vorige remolie zat er ruim 5 jaar in, misschien zelfs nog wel langer. Maar voorlopig kan hij er weer tegen aan.
Door de subframe inserts "voelt" de wagen een stuk beter aan. Het geeft beter door wat het onderstel doet op de weg. Wel maken de banden nu iets meer lawaai dan voorheen. Ik was al niet echt tevreden over deze banden, maar deze Toyo's wil ik niet nog een keer op de wagen hebben. :eusa_snooty:
De turbo is zoals gemeld in Dirk zijn blog gewoon "af". Hij doet zijn werk nog wel maar is daarbij erg dorstig. In goed overleg doen we er voorlopig even niks aan.

Dan de kachel en zijn motoren.... Iedere keer als de bereikte temperatuur de ingesteld temperatuur bereikt had begonnen de airco motoren te kraken. De draaiknoppen een graad verstellen en de keuze knop even op een andere positie zetten leverde een stille wagen op voor ongeveer 5 minuten. Gestoord wordt je van dat verschrikkelijke "krrk, krrrrk, krrrk" geluid uit het dashboard. Nu zitten er weer goede stelmotoren in en ik heb de gehele reis geen gekke geluiden meer gehoord.

Het krakende koppelingspedaal die de wagen al van begin af aan heeft is door Dirk nu ook aagepakt en die doet nu ook in stilte zijn werk. Het is echt wel een verademing nu dat pedaal stil is.
Maar de grootste klap is wel het vervangen van de lambdasensor op die enorme H**renplek. Welke idioot dat ook bedacht heeft om die sensor onder de turbo te plaatsen, moesten ze nu nog acuut een ferme klap voor zijn harses verkopen >:( En zeer waarschijnlijk zit die zelfde vent in zijn ivoren toren nu bij de NS, afdeling OV cipkaart >:( Maar dat is weer wat anders....
Waar voorheen de wagen op LPI op de snelweg bij ongeveer 118 km/h 1:7,5 of minder deed, doet hij het met een verse sensor toch een stuk beter.
Bij Dirk om de hoek de tank volgedaan en naar huis gereden. 143 kilometer later en 15.69 liter gas armer leert dat de wagen nu 9,1 kilometer ver kan komen op 1 liter gas. Wel bij snelweg gebruik. Is toch een forse besparing voor alleen een lambdasensor.
Verder is de wagen secuur nagekeken op eventuele onderhoudsposten, maar het ding rijd, stuurt en remt gewoon goed. Geen gekke geluiden uit de voortrein of aandrijflijn. Kortom mankeert helemaal niks aan en als het zou moeten kunnen we over 5 minuten instappen en naar zuid-Frankrijk rijden.

Dat is wat ik wilde, gewoon een betrouwbare auto voor de deur in de garage.
En dat is gelukt, Dirk Bedankt jongen voor alle goede zorgen, ook van vanmiddag en laatst via de whatsapp! ;) :D :eusa_clap:
Volvoloos....

volvobug

Citaat van: BBS op 15-11-2014 16:41:14
.... Is toch een forse besparing voor alleen een lambdasensor.

Ah, weer een bekeerling dat een lambdasonde beter iedere 150K a 200K km vervangen kan worden omdat hij zichzelf terugverdient  ;D

Fijn dat de wagen voor nu weer op orde is!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: BBS op 15-11-2014 16:41:14
Het krakende koppelingspedaal die de wagen al van begin af aan heeft is door Dirk nu ook aagepakt en die doet nu ook in stilte zijn werk. Het is echt wel een verademing nu dat pedaal stil is.

Hoe heeft hij dat opgelost? De mijne doet dat soms ook.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

The Demon

Citaat van: volvobug op 15-11-2014 16:54:04
Citaat van: BBS op 15-11-2014 16:41:14
.... Is toch een forse besparing voor alleen een lambdasensor.

Ah, weer een bekeerling dat een lambdasonde beter iedere 150K a 200K km vervangen kan worden omdat hij zichzelf terugverdient  ;D

Fijn dat de wagen voor nu weer op orde is!
Volgens mij moet de Lambdasonde elke 100.000 vervangen worden volgens het onderhoudsschema.

BBS

Citaat van: The Demon op 15-11-2014 17:27:34
Citaat van: volvobug op 15-11-2014 16:54:04
Citaat van: BBS op 15-11-2014 16:41:14
.... Is toch een forse besparing voor alleen een lambdasensor.

Ah, weer een bekeerling dat een lambdasonde beter iedere 150K a 200K km vervangen kan worden omdat hij zichzelf terugverdient  ;D

Fijn dat de wagen voor nu weer op orde is!
Volgens mij moet de Lambdasonde elke 100.000 vervangen worden volgens het onderhoudsschema.

Volgens Bosch 160.000 ;) En deze heeft er weet ik hoe lang ingezeten. Het verbruik schommelde al een hele tijd tussen de 1:6 en 1:7,5
Binnen afzienbare tijd had 'ie toch een storing gegeven....
Volvoloos....

The Demon

Volgens Bosch, maar volgens Volvo 100.000 staat mij bij.
Hoe dan ook, beter te vroeg dan te laat blijkt wel uit jouw verbruikscijfers.

marrrcel

Fijn dat je weer een jaar ertegenaan kan en dat ook de kleine onhebbelijkheden eruit zijn. Los van de achterklep is het een hele mooie verschijning!

Heb jij Toyo T1-R banden? Ik heb ze ook gehad en deel jouw ervaringen ermee. Maken enorm veel herrie en ik had er direct al een hoogteslag in. Dirk trilde bijna van de achterbank af. Nóóit meer  :eusa_naughty:. Maken stukken meer herrie dan mijn Vredestein Wintrac Extreme.

Wat betreft die lambda: bij twijfel kan je hem toch ook doormeten? Je kunt volgens mij meten of er weerstand (30 Ohm) op de verwarming zit en of hij een goed signaal geeft (wisselend tussen 0,1-0,9V). Correct me if I'm wrong...

BBS

Marcel, Dank je wel ;)

Ik heb inderdaad de Toyo Proxes T1-R banden er onder zitten. Ik heb van diverse kanten gehoord dat het goede banden waren. Ze zijn ook best goed de wegligging en prestaties in de regen zijn dik voor elkaar. Alleen als de wagen een poos stilgestaan heeft trilt en schud de wagen de eerste 10 heel heftig. Naarmate de banden "warmer" worden verdwijnt het trillen. Bovendien hebben de banden op hogere snelheid een zeer irritante afrol geluid. Ze gaan bijna janken.
Ik meende eerst dat een wiel lager de boosdoener was, maar als je het gas los laat is het geluid weg. Geef je gas bij dan komt het terug.

Ik wacht even af wat er gebeurd als de winterset eronder gaat, blijft 'ie janken mag Dirk er weer naar kijken, is het dan weg dan gaan er volgend jaar andere banden op. ;)

En die lambda? Die zat er aan te komen, daarvoor schommelde het brandstof verbruik te veel en te snel.
Volvoloos....

elianmars

Citaat van: volvobug op 15-11-2014 16:54:04
Citaat van: BBS op 15-11-2014 16:41:14
.... Is toch een forse besparing voor alleen een lambdasensor.

Ah, weer een bekeerling dat een lambdasonde beter iedere 150K a 200K km vervangen kan worden omdat hij zichzelf terugverdient  ;D


Echt? Ik vermoed dat die van mij nooit vervangen is (nu 240k op de teller)  :eusa_shifty:

BBS

#2352
Ik houd de brandstof verbruiks cijfers bij om te zien wat de wagen doet.
Hieronder zie je een grafiekje van het verbruik van LPG van de afgelopen 6 maand. Rekening houdend met dat we elk weekend naar de camping zijn geweest via nagenoeg de zelfde weg en dat de wagen de rest van de tijd stil staat laat de grafiek een grillige vorm zien.
Als de lambda sonde goed zou zijn geweest was er een vlakkere verbruiks lijn zijn geweest. Maar de grafiek laat perfect zien wat het verbruik in werkelijkheid deed.


Bron: De app van Carcostscomplete

De laatste rode punt is de laatste tankbeurt die ik vandaag gedaan heb. 11,0 liter gas de 100KM...



Oh ja, op de weg naar huis nog een leuke kilometerstand voorbij zien komen....


8) 8) :D
Volvoloos....

UserID6342

Citaat van: elianmars op 15-11-2014 20:48:56
Citaat van: volvobug op 15-11-2014 16:54:04
Citaat van: BBS op 15-11-2014 16:41:14
.... Is toch een forse besparing voor alleen een lambdasensor.

Ah, weer een bekeerling dat een lambdasonde beter iedere 150K a 200K km vervangen kan worden omdat hij zichzelf terugverdient  ;D


Echt? Ik vermoed dat die van mij nooit vervangen is (nu 240k op de teller)  :eusa_shifty:
Zou ik het maar wel eens gaan doen dan ;D.  Meestal gaan, volgens Bosch, de goedkopere sensors naar 120 dkm naar z'n moer en de duurdere na 160 dkm.

UserID6342

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 15-11-2014 17:03:02
Citaat van: BBS op 15-11-2014 16:41:14
Het krakende koppelingspedaal die de wagen al van begin af aan heeft is door Dirk nu ook aagepakt en die doet nu ook in stilte zijn werk. Het is echt wel een verademing nu dat pedaal stil is.

Hoe heeft hij dat opgelost? De mijne doet dat soms ook.
Euhm, met een goede teflonspray.  Maar zo wie zo is de koppelingspedaal constructie van een x70 ruk in mijn ogen. Bij veel x70's last van krakende pedalen (850 praktisch niet) en/of afbrekende pedalen (850 praktisch niet).