[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

henry classic v70

Citaat van: NinaPaul op 07-10-2017 14:52:09
Citaat van: Dirk342 op 07-10-2017 08:31:25
Citaat van: )()()sT op 07-10-2017 07:51:56
Over werkende awd gesproken: hoe is het met jouwe eigenlijk? :)
Kabelbreuk ergens in de motorkabel boom, al 2 kabels vervangen maar er zit er nog ergens eentje (minimaal) in.  Dus moet alle kabels, stuk voor stuk, doormeten en met een scoop kijken bij de bobines en nokkenassensort. Kan ook nog een breuk zitten in de automaatkabel boom zodat de PnP niet goed vrijgeschakeld word en idem voor het alarm... Mooi zoekplaatje dus even :(

De BOV had een probleem veroorzaakt, motor stuk als gevolg, toch? Dan werd er een S60 blok in gehangen, waar de ontsteking en nokkenasversteller van werd veranderd?
Waar komen al die kabelbreuken dan ineens vandaan?


...wat probeer je nu te zeggen?  :eusa_think:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

BBS

Wat denk je van het ombuigen en verleggen van alle kabels dan om het blok in zijn geheel eruit te pakken?
Tel daar bij dat het kabelwerk van Volvo zelf ook niet van hoogstaande kwaliteit zijn....

Dan erbij, het zijn niet allemaal kabelbreuken maar zeer waarschijnljk is of zijn het maar 1 of 2 breuken.
Maar zoek ze maar op, ik geef je het te doen. 16 pagina's vol met schema's bekijken hoe die troep destijds allemaal gelegd is. :-\
Volvoloos....

Vulk

Balen is het wel, hoop dat je snel weer kan rijden.

The Demon

Citaat van: henry classic v70 op 07-10-2017 15:22:34
Citaat van: NinaPaul op 07-10-2017 14:52:09
Citaat van: Dirk342 op 07-10-2017 08:31:25
Citaat van: )()()sT op 07-10-2017 07:51:56
Over werkende awd gesproken: hoe is het met jouwe eigenlijk? :)
Kabelbreuk ergens in de motorkabel boom, al 2 kabels vervangen maar er zit er nog ergens eentje (minimaal) in.  Dus moet alle kabels, stuk voor stuk, doormeten en met een scoop kijken bij de bobines en nokkenassensort. Kan ook nog een breuk zitten in de automaatkabel boom zodat de PnP niet goed vrijgeschakeld word en idem voor het alarm... Mooi zoekplaatje dus even :(

De BOV had een probleem veroorzaakt, motor stuk als gevolg, toch? Dan werd er een S60 blok in gehangen, waar de ontsteking en nokkenasversteller van werd veranderd?
Waar komen al die kabelbreuken dan ineens vandaan?


...wat probeer je nu te zeggen?  :eusa_think:
Niets! Hij zoekt alleen iets om te trollen.

BBS

Citaat van: Vulk op 07-10-2017 15:43:44
Balen is het wel, hoop dat je snel weer kan rijden.
Dat zonder meer. Alles is eigenlijk klaar, en er staat gewoon een mooi stukje techniek klaar.
Dan is het wel zuur dat weer die beruchte kabelboom om de hoek komt loeren.
Maar erger vind ik het voor Dirk, die zal in de komende weken bijna alle draadjes stuk voor stuk moeten doormeten om te kijken welke goed zijn en welke fout.

Ga d'r maar aan staan..... ::)
Volvoloos....

arjenT5R

Citaat van: NinaPaul op 07-10-2017 14:52:09
Citaat van: Dirk342 op 07-10-2017 08:31:25
Citaat van: )()()sT op 07-10-2017 07:51:56
Over werkende awd gesproken: hoe is het met jouwe eigenlijk? :)
Kabelbreuk ergens in de motorkabel boom, al 2 kabels vervangen maar er zit er nog ergens eentje (minimaal) in.  Dus moet alle kabels, stuk voor stuk, doormeten en met een scoop kijken bij de bobines en nokkenassensort. Kan ook nog een breuk zitten in de automaatkabel boom zodat de PnP niet goed vrijgeschakeld word en idem voor het alarm... Mooi zoekplaatje dus even :(

De BOV had een probleem veroorzaakt, motor stuk als gevolg, toch? Dan werd er een S60 blok in gehangen, waar de ontsteking en nokkenasversteller van werd veranderd?
Waar komen al die kabelbreuken dan ineens vandaan?
wastegate dacht ik?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ewout Schalkwijk

Citaat van: The Demon op 07-10-2017 15:46:44
Citaat van: henry classic v70 op 07-10-2017 15:22:34
Citaat van: NinaPaul op 07-10-2017 14:52:09
Citaat van: Dirk342 op 07-10-2017 08:31:25
Citaat van: )()()sT op 07-10-2017 07:51:56
Over werkende awd gesproken: hoe is het met jouwe eigenlijk? :)
Kabelbreuk ergens in de motorkabel boom, al 2 kabels vervangen maar er zit er nog ergens eentje (minimaal) in.  Dus moet alle kabels, stuk voor stuk, doormeten en met een scoop kijken bij de bobines en nokkenassensort. Kan ook nog een breuk zitten in de automaatkabel boom zodat de PnP niet goed vrijgeschakeld word en idem voor het alarm... Mooi zoekplaatje dus even :(

De BOV had een probleem veroorzaakt, motor stuk als gevolg, toch? Dan werd er een S60 blok in gehangen, waar de ontsteking en nokkenasversteller van werd veranderd?
Waar komen al die kabelbreuken dan ineens vandaan?


...wat probeer je nu te zeggen?  :eusa_think:
Niets! Hij zoekt alleen iets om te trollen.


Volgens mij zegt NinaPaul niets om te trollen maar geeft een mogelijkheid aan wat de oorzaak kan zijn tot kabelbreuken. Een bepaald klein clubje waarvan twee hier nu actief heeft altijd al een hekel gehad aan NinaPaul en laten geen mogelijkheid onbenut om dat te uiten.

Waarom toch? jullie geven nu allebei de aanzet tot een volgende 'flame war' terwijl eigenlijk niemand dat wilt en ook geen enkele aanleiding wordt gegeven.

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

BBS

Dat is helemaal waar Ewout

En ik heb op NP gewoon een eerlijk antwoord gegeven zoals de zaken er voor staan.
Ik maak het niet mooier of erger dan het is. Het is allemaal al lastig zat!
Volvoloos....

UserID6342

#4088
Ook ik zie het weer as een loze en onzinnige opmerking Ewout.  Er is al zat een zinloze discussie gevoerd over het hoe en wat van de wastegate (!!!). Iedere boerenlul die veel aan onze auto's sleutelt weet dat de kabelboom van een x70 beduidend beroerder is als van een 850 (ook al voorbeelden zat op het forum van te vinden, zelf even kijken dan).

Net wat BJ zegt, de kabelboom is alle kanten opgetrokken bij in- en uitbouw. 2 kabelbreuken al gevonden (nokkenassensor en BDP/RPM sensor) en opgelost.  Nu verder zoeken en daar word je niet echt vrolijk van....

Ook in navolging van die opmerking van die wijsneus: er is een kabelboom bijgekomen en ontsteking EN nokkenasversteller zijn aangepast naar ME4.4.  Er is dus niet veranderd wat dat aangaat in de originele kabelboom, er is ook niets verlast aan de nokkenas en er is ook geen ontsteking opgebouwd !  En in de originele kabelboom zaten helaas die breuken, na inbouw.

Edit: de nieuwe kabelboom, die zelf gemaakt is, is getest en 100% in orde, de ECU is aangepast, getest in een andere auto, en 100% goed. Probleem zit hem dus ergens in de originele motor/bak kabelboom (verwacht een breuk) dat betekend dus dat je iedere kabel vanuit beide ECU voeten moet doormeten naar de juiste sensoren cq aansluitpunten. En dat zijn er best een hele boel.... Schema's van de x70, in zijn algemeen gezegd, kloppen niet of deugen niet. Er zijn niet voor niets ongeveer 27 schema's van dit type auto... Lust je nog peultjes, kan nog wel even doorgaan... 😀

henry classic v70

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 07-10-2017 15:59:13
Citaat van: The Demon op 07-10-2017 15:46:44
Citaat van: henry classic v70 op 07-10-2017 15:22:34
Citaat van: NinaPaul op 07-10-2017 14:52:09
Citaat van: Dirk342 op 07-10-2017 08:31:25
Citaat van: )()()sT op 07-10-2017 07:51:56
Over werkende awd gesproken: hoe is het met jouwe eigenlijk? :)
Kabelbreuk ergens in de motorkabel boom, al 2 kabels vervangen maar er zit er nog ergens eentje (minimaal) in.  Dus moet alle kabels, stuk voor stuk, doormeten en met een scoop kijken bij de bobines en nokkenassensort. Kan ook nog een breuk zitten in de automaatkabel boom zodat de PnP niet goed vrijgeschakeld word en idem voor het alarm... Mooi zoekplaatje dus even :(

De BOV had een probleem veroorzaakt, motor stuk als gevolg, toch? Dan werd er een S60 blok in gehangen, waar de ontsteking en nokkenasversteller van werd veranderd?
Waar komen al die kabelbreuken dan ineens vandaan?


...wat probeer je nu te zeggen?  :eusa_think:
Niets! Hij zoekt alleen iets om te trollen.


Volgens mij zegt NinaPaul niets om te trollen maar geeft een mogelijkheid aan wat de oorzaak kan zijn tot kabelbreuken. Een bepaald klein clubje waarvan twee hier nu actief heeft altijd al een hekel gehad aan NinaPaul en laten geen mogelijkheid onbenut om dat te uiten.

Waarom toch? jullie geven nu allebei de aanzet tot een volgende 'flame war' terwijl eigenlijk niemand dat wilt en ook geen enkele aanleiding wordt gegeven.

Ewout

Wil je mij er buiten laten Ewout, ik stel alleen een vraag!
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

NinaPaul

En ook ik stelde enkel vragen, henry[sic].
En natuurlijk hopen we allemaal dat het snel goedkomt en dat je er weer snel mee kan rijden. Is dat niet de reden dat we allemaal graag meedenken?

Ik vind kabelbreuken (meervoud) erg vreemd na een motor/bak swap, wanneer je kabels raakt (met bijvoorbeeld erin takelen, sjips happens) dan zie je toch gelijk waar ze geplet zijn? Of wanneer je ze stuk trekt, omdat je een sensor stekkertje vergeten bent zie je dat toch ook meteen? Zelfs als je ze 20 keer op hetzelfde punt heen en weer buigt (wat je moet vermijden) dan weet je toch waar je dat hebt gedaan?

Als het in Portugal zou gebeuren zou iedereen anders piepen ;-)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

UserID6342

Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen wat er gebeurt is, en nee er zijn geen kabels vergeten los te halen en/of geplet met het eruit cq erin takelen van het blok.  Ik neem voor het gemak even aan dat je de bekabeling van een x70 kent en weet hoe ze lopen ?

De hoofdkabelboom vanaf de ECU is onder compl losgemaakt, de kabelboom aan de linkse kant van de auto idem incl zekeringkast. Alles is naar links gebonden tot voor de LV koplamp (waar normaliter de accu zit), tel bij deze kabelboom nog even de kabels van de LPG installatie bij dus je kunt nagaan wat een prop kabels er aan de linkse kant komen te liggen.  Deze met tie-wraps tegen elkaar gebonden en ook met tie-wraps, tussen de koplamp door zodat alles op de plaats waar de accu zit blijft liggen.  Dat betekend automatisch dat de hoofdkabelboom, precies waar hij ook overgaat naar de bakkabel en waar hij mee naast de peilstok van de bak normaliter vastzit, knikt.  Dit kun je niet voorkomen !

Daarbij is bij het terug monteren gebleken dat er een paar kabels gebroken waren (1 kabel van de nokkenassensor en 1 kabel van de BDP/RPM sensor, van beide sensoren kwam die kabel niet meer aan bij de ECU voet.

Het is heel makkelijk om te zeggen, of om zogenaamde oorzaken te geven, die helemaal niet spelen en wat ook helemaal geen zin heeft.  En ja, zoals ook al eerder gezegd, de kabelboom van een x70 is beduidend slechter als van een 850 en kan minder hebben.  Daarbij is deze kabelboom al een aantal keren eruit en erin gegaan toentertijd met de motorwissel en ombouw naar automaat en aangepast naar LPG.  Dus in het totaal is deze hele kabelboom al minimaal 4x alle kanten opgetrokken en gedaan.  Om het laatste voor jou expliciet even duidelijk te maken en voordat dat weer opmerkingen overkomen:

Kabelboom origineel erin gelegd door Volvo (andere auto wat donor word)
Kabelboom origineel eruit
Kabelboom aangepast voor LPG
Kabelboom er weer uit ivm 2e motorwissel en aan de kant gevouwen
Kabelboom er weer in

helaas kan een x70 boom hier echt niet tegen dus.

BBS

Citaat van: Dirk342 op 08-10-2017 07:29:12
Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen wat er gebeurt is, en nee er zijn geen kabels vergeten los te halen en/of geplet met het eruit cq erin takelen van het blok.  Ik neem voor het gemak even aan dat je de bekabeling van een x70 kent en weet hoe ze lopen ?

De hoofdkabelboom vanaf de ECU is onder compl losgemaakt, de kabelboom aan de linkse kant van de auto idem incl zekeringkast. Alles is naar links gebonden tot voor de LV koplamp (waar normaliter de accu zit), tel bij deze kabelboom nog even de kabels van de LPG installatie bij dus je kunt nagaan wat een prop kabels er aan de linkse kant komen te liggen.  Deze met tie-wraps tegen elkaar gebonden en ook met tie-wraps, tussen de koplamp door zodat alles op de plaats waar de accu zit blijft liggen.  Dat betekend automatisch dat de hoofdkabelboom, precies waar hij ook overgaat naar de bakkabel en waar hij mee naast de peilstok van de bak normaliter vastzit, knikt.  Dit kun je niet voorkomen !

Daarbij is bij het terug monteren gebleken dat er een paar kabels gebroken waren (1 kabel van de nokkenassensor en 1 kabel van de BDP/RPM sensor, van beide sensoren kwam die kabel niet meer aan bij de ECU voet.

Het is heel makkelijk om te zeggen, of om zogenaamde oorzaken te geven, die helemaal niet spelen en wat ook helemaal geen zin heeft.  En ja, zoals ook al eerder gezegd, de kabelboom van een x70 is beduidend slechter als van een 850 en kan minder hebben.  Daarbij is deze kabelboom al een aantal keren eruit en erin gegaan toentertijd met de motorwissel en ombouw naar automaat en aangepast naar LPG.  Dus in het totaal is deze hele kabelboom al minimaal 4x alle kanten opgetrokken en gedaan.  Om het laatste voor jou expliciet even duidelijk te maken en voordat dat weer opmerkingen overkomen:

Kabelboom origineel erin gelegd door Volvo (andere auto wat donor word)
Kabelboom origineel eruit
Kabelboom aangepast voor LPG
Kabelboom er weer uit ivm 2e motorwissel en aan de kant gevouwen
Kabelboom er weer in

helaas kan een x70 boom hier echt niet tegen dus.


En dat voor een auto die destijds tegen een ton aan guldens gekost heeft is dat toch bijna te belachelijk voor woorden.
Maar het neemt weg dat er een alweer een takkeklus op je staat te wachten. ::)
Volvoloos....

)()()sT

#4093
In mijn beide R'en op LPG is al 3 keer een ander blok gelepeld en nog nooit problemen mee gehad.
Natuurlijk niet eruit gehaald maar dus ook niet compleet visueel controleerbaar dan.
Ik moet wel zeggen dat ik bij een van onze moderatoren vaker een 70 heb zien staan die motorisch rottig liep en het uiteindelijk aan de kabelboom bleek te liggen.
Beetje kortzichtig om nu te zeggen dat dat voor een auto van die prijs 20 jaar geleden dat belachelijk is; welke massaproductie auto wordt gemaakt voor dit soort (hobby) werkzaamheden ;D

Oorzaak of niet: het is nu jammer dat dit aan de hand is en weer extra speurwerk oplevert, maar het zal wel goedkomen.

elianmars

Het is wel zo dat bij de V70 regelmatig kabels bij de doorvoer achterklep breken, terwijl ik dat bij de 855 nooit hoor  :eusa_think: